خبرگزاری کار ایران

در نشست تخصصی هیات کوهنوردی آذربایجانشرقی؛

از عظیم قیچی ساز، فاتح ۱۳ قله بالای ۸۰۰۰ متر جهان، تجلیل شد

asdasd
کد خبر : ۱۹۸۸۵۰

عظیم قیچی ساز کوهنورد حرفه ای آذربایجان شرقی پس از صعود قله شیشاپانگما به عنوان سیزدهمین قله بالای ۸۰۰۰ متر جهان با صعود به قله لوتسه توانست به عنوان اولین تاریخ مرد جهان باشد که در طول شش و نیم سال موفق شده به ۱۴ قله بالای جهان صعود کند.

در نشست تخصصی هیات کوهنوردی آذربایجان شرقی، سید محمد شروین اسبقیان مدیر کل ورزش و جوانان استان از عظیم قیچی‌ساز، فاتح ۱۳ قله بالای ۸۰۰۰ متر جهان تجلیل کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدیر کل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی در این آیین گفت: عظیم قیچی ساز اسطوره ورزش استان و افتخار ملی است.

وی افزود: رکوردهای قیچی ساز در طول کمتر از ۶ سال و نیم و ثبت صعود به ۱۳ قله بالای هشت هزار متر در این مدت، افتخاری است که هیچ انسانی در جهان به آن دست نیافته است و برای ثبت رکورد صعود به ۱۴ قله بالای ۸۰۰۰ متر در مدت کمتر از ۷ سال تمام تلاش برای حل مشکل اعزام با حمایت وزیر ورزش و جوانان، معاونین وی و مسئولین استانی و کلان شهر تبریز خواهد بود.

اسبقیان خاطرنشان کرد: صعود عظیم به یک قله باقی مانده و ثبت رکورد صعود به ۱۴ قله بالای هشت هزار متر در مدت کمتر از شش و نیم سال یکی از اهداف مهم اداره کل ورزش و جوانان آذربایجانشرقی خواهد بود و برای تحقق این امر رایزنی‌های لازم را انجام داده و پیگیری خواهیم کرد.

همین گزارش حاکی است اسبقیان در این نشست لوح تقدیر دکتر اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی و لوح اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی به همراه جایزه نقدی را به وی اهداء کرد.

لازم به ذکر است عظیم قیچی‌ساز، پس از صعود قله شیشاپانگما به عنوان سیزدهمین قله بالای ۸۰۰۰ متر جهان با صعود به قله لوتسه به عنوان اولین تاریخ مرد جهان باشد که در طول شش و نیم سال موفق شده به ۱۴ قله بالای جهان صعود کند.

عظیم قیچی ساز کوهنوردی حرفه‌ای دارای ۳۱ سال سن است که فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۸۲ آغاز کرده ۱۵ فروردین ماه برای صعود به قلل لوتسه و شیشا پانگما تبریز را ترک خواهد کرد. نخستین صعود جدی او به قله ماربل وال به ارتفاع ۶۴۰۰ متر در کشور قزاقستان بازمی‌گردد.

وی در سال ۱۳۸۲ در ترکیب تیم ملی بزرگسالان برای صعود به قله ۸۰۶۸ متری گاشر بروم یک اعزام شد، ولی اعضای تیم علت وقوع حادثه برای همنوردشان محمد اوراز از ارتفاع ۷۸۰۰ متری اقدام به بازگشت و انتقال پیکر وی به پائین کردند.

قیچی ساز در سال ۱۳۸۳ به قله‌های ۷۲۰۰ متری دیران پیک و ۷۱۲۷ متری اسپانتیک در کشور پاکستان صعود کرده و در سال۱۳۸۴ و در سن ۲۴ سالگی توانست بام جهان اورست به ارتفاع ۸۸۴۸ متر را بدون اکسیژن فتح کند. او در سال ۱۳۸۵ صعودی انفرادی و با هزینهٔ شخصی به بلند‌ترین قلهٔ رشته کوه‌های هندوکش(نوشاق ۷۴۹۵ م‌تر) را اجرا کرد و در زمستان‌‌ همان سال تیم مستقلی برای صعود بانوان تبریز به قله آرارات ترکیه تشکیل داد.

قیچی ساز در سال ۱۳۸۷ موفق به صعود به قلهٔ برودپیک به ارتفاع ۸۰۴۸ متر در پاکستان شد و در سال بعد در قالب تیم هیات کوهنوردی استان آذربایجان شرقی به عنوان سرپرست و تشکیل دهندهٔ تیم موفق به فتح شمالی‌ترین و سرد‌ترین قله هفت هزارمتری جهان(جنگیش چوکوسو) به ارتفاع ۷۴۳۹ متر در قرقیزستان شد.

او در بهار سال ۱۳۸۹ سرپرستی تیمی را به عهده گرفت که موفق به فتح قله دائولاگیری، هفتمین قله مرتفع جهان به ارتفاع «کوه قاتل» متر شد. و سپس در تابستان‌‌ همان سال فاتح نهمین قله مرتفع و دومین قله خطرناک جهان نانگاپاربات ملقب به ارتفاع ۸۱۲۵ متر در قراقروم پاکستان شد. وی در سال ۱۳۹۰ قله کانچن چونگا سومین قله بلند جهان را فتح کرد.

در تابستان همین سال او توانست به قله‌های گاشربروم ۱ و گاشربروم ۲ از دیگر قله‌های بالای هشت هزار متر صعود کند. در اسفند سال ۱۳۹۰ به همراه یک گروه بین المللی، صعود به قله آناپورنا در نپال را آغاز کرده و پس از یک تلاش ۵۰ روزه در اردیبهشت سال ۱۳۹۱ به این مهم دست یافت و صعود معروف این کوهنورد ایرانی روز سه شنبه دهم مرداد ماه سال ۱۳۹۱ موفق شد به فنی‌ترین و سخت‌ترین قله جهان، کی ۲ کوه وحشی، با ۸۶۱۱ متر ارتفاع(دومین قله بلند جهان پس از اورست) در پاکستان صعود کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز