خبرگزاری کار ایران

با پیگیری ثبت، حفظ و نگهداری خانه‌های تاریخی مراغه:

مرمت خانه تاریخی «شهابیان» مراغه آغاز شد

کد خبر : ۱۸۸۰۶۷

مرمت این خانه تاریخی شامل آسیب شناسی و استحکام‌بخشی از محل اعتبارات اضطراری آغاز شده و پس از تزریق اعتبار روند مرمت با سرعت بیشتری ادامه پیدا می‌کند.

رئیس اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مراغه از آغاز طرح مرمت خانه تاریخی «شهابیان» شهرستان مراغه خبر داد.

به گزارش ایلنا از تبریز، یعقوب طالبی، خانه شهابیان را متعلق به دوره پهلوی خواند و گفت: مرمت این خانه تاریخی شامل آسیب شناسی و استحکام‌بخشی از محل اعتبارات اضطراری آغاز شده و پس از تزریق اعتبار روند مرمت با سرعت بیشتری ادامه پیدا می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه پیگیری ثبت، حفظ و نگهداری و مرمت خانه‌های تاریخی مراغه یکی از مهمترین اولویت‌های این شهرستان است، خاطرنشان کرد: خانه تاریخی شهابیان مراغه دارای پلانی مستطیل شکل و ایوانی در وسط با دو ستون چوبی و گچبری و آجر کاری بسیار زیبا و پرکار در بدنه و بالای پنجره و در‌ها است و از آثار شاخص معماری دوره پهلوی به شمار می‌رود.

رئیس اداره میراثفرهنگی مراغه همچنین به تملک خانه تاریخی محمدی اشاره کرد و گفت: این خانه تاریخی با قدمت اواخر دوره قاجار، در حریم گنبد کبود است و ما در حال تملک آن هستیم.

طالبی با بیان اینکه خانه محمدی یکی از عناصر طرح توسعه آزادسازی گنبد کبود است و به زودی در تملک میراثفرهنگی قرار می‌گیرد، اظهار داشت: بنا دو طبقه دارای حیاط و یخچال، شیروانی و دو ستون مقابل خانه است که با نمای آجری خشتی و تزئینات آجری منطبق بر دوره قاجار دارای ویژگی‌های قابل توجه معماری است.

وی همچنین تصریح کرد: پرونده ثبتی شش خانه‌ تاریخی مراغه تهیه شده است اما امکان تملک تمامی این بناها وجود ندارد و به همین دلیل اداره میراثفرهنگی مراغه با مشارکت و همکاری مدیریت شهری، برای ثبت ملی این خانه‌ها تلاش می‌کند.

رئیس میراثفرهنگی مراغه با بیان اینکه پرونده این خانه‌ها در حال تکمیل است و این بناهای تاریخی پس از کسب رضایت مالکین در فهرست میراثملی به ثبت می‌رسند، یادآور شد: با توجه به اینکه تعداد زیادی خانه‌ تاریخی در شهرستان مراغه وجود دارد، شناسایی این بناها یکی از برنامه‌های اصلی اداره میراثمراغه است.

طالبی با اشاره به اینکه ثبت ملی خانه‌های تاریخی امکان نگهداری و حفاظت از این آثار را تسهیل می‌کند، تصریح کرد: مراغه دارای بافت فرهنگی - تاریخی است که ما موظف به حفاظت و نگهداری از آن هستیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز