خبرگزاری کار ایران

نمایشگاه آثار برتر دفاع مقدس در گلزار شهدای شهرداری تبریز برپا شد

asdasd
کد خبر : ۱۸۵۰۶۴

این موزه شامل ۹ اثر برجسته از آثار استادان بزرگ نقاشی دفاع مقدس هستند که در سیری داستانی آغاز جنگ تحمیلی، حرکت مردمی برای اعزام به جبهه‌های جنگ، بمباران رزم دلاورانه، شهادت و در نهایت تقرب و وصال به ساحت حضرت سید الشهداء(علیه السلام) را به تصویر کشیده است.

گلزار شهدای شهرداری تبریز، با بهسازی محیط قبور مطهر شهداء بخش انتهایی فضای مسقف این گلزار را به نمایشگاه آثار بر‌تر دفاع مقدس اختصاص داد.

مدیر عامل سازمان آرامستانهای شهرداری تبریز با اعلام این مطلب به خبرنگار ایلنا گفت: امری که در کنار ارزش هنری و محتوایی آن، جلوه بصری خاصی نیز به این مکان مقدس بخشیده است.

فرخ جلالی با بیان اینکه از آغاز تیر ماه، این آثار در معرض دید زائرین محترم قرار گرفته است، گفت: این تابلو‌ها که ۹اثر برجسته از آثار استادان بزرگ نقاشی دفاع مقدس هستند در سیری داستانی آغاز جنگ تحمیلی، حرکت مردمی برای اعزام به جبهه‌های جنگ، بمباران رزم دلاورانه، شهادت ودر ‌‌نهایت تقرب و وصال به ساحت حضرت سید الشهداء(علیه السلام) را به تصویر کشیده است.

جلالی رمز ماندگاری هنر را در همراهی با جریانات اجتماعی دانست و افزود: هنر انقلاب اسلامی که همراه با انقلاب زاییده شد و با جنگ به اوج شکوه و زیبایی رسید، حاصل آمیخته شدن شور و شعور و به تعبیری حماسه و عقل بود. چنین هنری در دفاع مقدس در همه عرصه‌های هنری و ادبی تجلی یافت و باعثخلق گونه‌ای از هنر شد که ایران عزیز، پیش از آن تجربه نکرده بود.

وی با بیان اینکه شعر دفاع مقدس، رمان دفاع مقدس، سینمای دفاع دمقدس و همه رشته‌های هنری، توانستند همراهی خوبی با مقوله جنگ تحمیلی داشته باشند تأکید کرد: هنر نقاشی نیز جزو هنر‌های سربلند دوران دفاع مقدس به شمار می‌رود.

جلالی افزود: نقاشان انقلاب اسلامی، استادانی همچون مصطفی گودرزی، علی وزیریان، ناصر پلنگی و دیگر اساتید از‌‌ همان روز‌های آغاز جنگ، به تصویر‌گری حماسه برخورد مردم تازه انقلاب کرده ایران با ماشین مجهز جنگی عراق و در حقیقت نظام سلطه جهانی و در کنار آن مظلومیت این جنگ پرداختند و توانستند آبرو و حیثیتی دیگر گونه به این هنر بدهند و ما اکنون منتخبی از این آثار را برای مرور روز‌های پر عظمت دفاع مقدس را در کنار قبور مطهر شهدای گلزار شهدای تبریز به معرض نمایش دید مردم گذاشته‌ایم.

مدیر عامل سازمان آرامستان‌های شهرداری تبریز با بیان اینکه گلزار شهدای شهرداری تبریز تنها یک آرامستان نیست، گفت: ما این محیط را فضایی فرهنگی می‌دانیم. در حقیقت تمامی مجموعه شهرداری و در کنار آن سازمان آرامستان‌های شهرداری یک مجموعه فر هنگی هستند و دیگر نگاه خدماتی به نهاد شهرداری، جوابگوی زندگی شهری امروز نیست.

وی با بیان ابعاد فرهنگی فعالیت گلزار شهدای شهرداری تبریز، گفت: ما امیدواریم دقایقی که زائرین محترم همواره در طول این سال‌ها برای دیدار قبور مطهر سپری می‌کنند، حاوی اثرات وتاثیرات فرهنگی نیز باشد و از همین رو، برخود لازم می‌دانیم که با تدوین برنامه‌های فرهنگی که بخشی از آن در عملکرد هشت ساله این سازمان منعکس شده و برنامه‌های وسیعتری نیز برای روز‌ها و سالهای آینده تدارک دیده شده بعد فرهنگی این محیط مقدس را تقویت کنیم و بتوانیم آنچنان که درشان این شهدا ء و زائرین محترم است خدمت گزاری خود را به اثبات برسانیم.

جلالی نیاز توجه بیشتر به مقوله فرهنگ شهادت را مورد تاکید قرار داد و افزود: اگر فرهنگ شهادت را از نظام انقلاب اسلامی حذف کنیم، کل موجودیت آن را از بین برده‌ایم ایران امروز به مدد همین فرهنگ شهادت بود که روز‌های سخت دفاع مقدس را آبرومندانه سپری کرد و توانست عزت و سربلندی مردم ایران را به جهان نشان دهد.

وی با ذکر این مطب که ما هرچه داریم به برکت همین فرهنگ شهادت است گفت: تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در جای خود لازم و حیاتی هستند، اما فرهنگ و رشته‌های هنری و ادبی که توا نستند شهادت را تحلیل و تفسیر کنند باید در درجه اول مورد توجه ما قرار گیرند. ما با‌‌ همان دید بود که تصمیم به نصب تابلو‌های آثار بر‌تر نقاشی دفاع مقدس گرفتیم که امید واریم مورد پسند علا قه مندان به فرهنگ و هنر شهادت قرار گیرد.

مدیر عامل سازمان آرامستانهای شهر داری تبریز ادامه این طرح را نیز جزو برنامه‌های این سازمان برشمرد و گفت: این طرح بخش غربی محیط مسقف گلزار شهدا نیز به ارائه جلوه دیگر هنر دفاع مقدس، یعنی عکاسی جنگ اختصاص خواهد یافت و در حقیقت مکملی برای آثار نقاشی محسوب می‌شوند.

وی هنر عکاسی را نیز جزو هنر‌های پیشرو خلق حماسه دفاع مقدس بر شمرد و گفت: بسیاری از عکاسان از‌‌ همان اولین دقایق اولیه حمله عراق در محل در گیری حضور پیدا کردند و در طول سالهای دفاع مقدس، پیام رسان لحظه‌های زیبای دفاع، چهره خشن جنگ که بر کشور ایران تحمیل شده بود و نیز رساننده صدای مظلومیت این مردم به گوش دنیا شدند و سازمان آرامستان‌ها منتخبی از بهترین عکس‌ها را که تغییرات و طراحی گرافیکی زیبایی نیز روی آن‌ها انجام یافته است، در معرض دید زائرین محترم قرار می‌دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز