خبرگزاری کار ایران

معاون استاندار آذربایجان شرقی:

دستگاه‌های مسئول برای حذف و ریشه‌کنی بیماری لامپی اسکین اقدام سریع انجام دهند

asdasd
کد خبر : ۱۷۵۵۰۵

این بیماری در ماه‌های اخیر در عراق و ترکیه مشاهده شد و از طریق مرزهای غربی وارد چهار استان مرزی در کشور ما شده است. / اولین مورد از ابتلا به این بیماری در استان آذربایجان شرقی دو روز پیش در شهرستان عجب‌شیر گزارش شد که بلافاصله با حضور اکیپ‌های دامپزشکی استان، شش راس گاو آلوده معدوم‌سازی شد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی بر اقدام سریع و پیشگیرانه دستگاه‌های مسوول به ویژه اداره کل دامپزشکی استان برای حذف و ریشه‌کنی بیماری لامپی اسکین و جلوگیری از شیوع این بیماری در بین دامداری‌های استان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا سعید شبستری خیابانی صبح امروز سه‌شنبه در جلسه بررسی وضعیت بیماری دامی لامپی اسکین در استان، خاطرنشان کرد: این بیماری در ماه‌های اخیر در عراق و ترکیه مشاهده شد و از طریق مرزهای غربی وارد چهار استان مرزی در کشور ما شده است.
وی افزود: جلوگیری از شیوع این بیماری مستلزم اقدامات سریع و پیشگیرانه از سوی دستگاه‌های مسوول است و اگرچه اداره کل دامپزشکی مسوولیت و مدیریت اصلی را در این زمینه بر عهده دارد اما همه دستگاه‌های ذیربط باید بدون فوت وقت در این خصوص اقدام کنند، چرا که این یک مشکل استانی و ملی است.

شبستری تصریح کرد: تشدید اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای، محدودیت حمل و نقل دام، جلوگیری از ورود دام از استان‌های مجاور، حذف دام‌های مبتل، سم‌پاشی دامداری‌ها و واکسیناسیون دام‌ها از جمله اقدامات ضروری برای پیشگیری از بیماری لامپی اسکین است.

وی با بیان این که این بیماری به سرعت شیوع می‌یابد، افزود: هرگونه تاخیر در پیشگیری از شیوع این بیماری خسارات غیرقابل جبرانی را به صنعت دامداری استان وارد می‌کند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی همچنین بر اطلاع‌رسانی شفاف و کامل در این خصوص تاکید کرد و از سازمان صدا و سیما خواست با پخش برنامه‌های خبری و تولیدی مردم استان به ویژه دامداران و روستاییان را نسبت به خطرات این بیماری آگاه کند.

وی از معاونت برنامه‌ریزی و دفتر مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی نیز خواست مشکل تامین اعتبار برای اقدامات پیشگیرانه را از طریق مراجع ذیربط پیگیری کنند.

- شش راس گاو آلوده به ویروس لامپی اسکین در شهرستان عجب‌شیر معدوم سازی شدند

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی هم در این جلسه از معدوم‌سازی شش راس گاو آلوده به ویروس لامپی اسکین در شهرستان عجب‌شیر خبر داد و گفت: سیاست کشورها در برخورد با این بیماری، سیاست عمود آهنین یا حذف سریع دام‌های آلوده است و ما نیز آماده اجرای این سیاست در استان هستیم.

بهراد زندیه خاطرنشان کرد: اکیپ‌های بیماریابی، مراقبت و کلیه کارکنان اداره کل دامپزشکی در حالت آماده‌باش هستند و امیدواریم با حمایت دستگاه‌های مسوول بر این بیماری غلبه کنیم.

وی بیماری لامپی اسکین را زلزله میکروبیولوژیک خواند و با بیان این که حذف صنعت دامپروری به ویژه گاوداری از جمله تبعات این بیماری در صورت عدم پیشگیری از آن است، گفت: سرعت انتشار بالا از جمله مشخصه‌های این بیماری است که کمترین تاخیر در مقابله با آن موجب خسارات سنگینی می‌شود.

زندیه افزود: البته این بیماری، مشترک بین انسان و دام نیست و نگرانی از آلوده شدن جمعیت انسانی در آن وجود ندارد.

در ادامه این جلسه نمایندگان دستگاه‌های مختلف استانی در خصوص اقدامات لازم برای مقابله با بیماری لامپی اسکین دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

لامپی اسکین یا بیماری پوست ناهموار نوعی بیماری بسیار عفونی است که به صورت ضایعات پوستی در گاو، گوساله و گاومیش دیده می‌شود و عمدتا به وسیله پشه‌ها و حشرات گزنده انتقال می‌یابد.

این بیماری اولین بار در سال ۱۹۲۹ در آفریقا مشاهده شد و در ماه‌های گذشته مواردی از ابتلا به آن در کشورهای عراق و ترکیه گزارش شده است.

بیماری لامپی اسکین از اوایل خرداد وارد استان‌های مرزی کشور شده و تاکنون در استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی گزارش شده است.

اولین مورد از ابتلا به این بیماری در استان آذربایجان شرقی دو روز پیش در شهرستان عجب‌شیر گزارش شد که بلافاصله با حضور اکیپ‌های دامپزشکی استان، شش راس گاو آلوده معدوم‌سازی شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز