خبرگزاری کار ایران

همراه با برپایی نمایشگاهی از ابزار و آلات موسیقی ۷ هزار ساله ایران؛

همایش بزرگداشت «عبدالقادر مراغه‌ای» در مراغه برگزار می‌شود

کد خبر : ۱۷۴۷۴۱

این همایش یک روزه، بیستم خرداد ماه همزمان با روز جهانی صنایع دستی برگزار می‌شود. / محمدرضا درویشی مهمان ویژه این همایش خواهد بود.

مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از برگزاری همایش بزرگداشت «عبدالقادر مراغه‌ای» در شهر مراغه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا فرزین حق پرست گفت: این همایش یک روزه، بیستم خرداد ماه همزمان با روز جهانی صنایع دستی برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در کنار این همایش نمایشگاهی نیز در موزه ایلخانی شهر مراغه با عنوان «ساز نو، نوای کهن» افتتاح می‌شود.

حق پرست افزود: در این نمایشگاه پیشینه موسیقی ایران از هفت هزار سال پیش تاکنون با نمایش سازها و ابزارآلات موسیقی کشور از هزاره ۴ پیش از میلاد تا دوره معاصر که از موزه ملی ایران، موزه سفال و آبگینه ایران، موزه رضا عباسی، کاخ موزه نیاوران و موزه قاجار تبریز منتقل شده اند در معرض دید علاقمندان و بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سازهای ابداعی استاد ژاله از دیگر بخش های این نمایشگاه به شمار می رود گفت: محمدرضا ایلدار ژاله هنرمند ساخت ساز از مشکین شهر است که ۱۰ سازآرشه‌ای و مضرابی را ابداع کرده که برخی از آنها در فیلم‌ها و نمایش‌های کارگردانان مطرحی چون بهرام بیضایی به کار رفته است.

حق پرست با اشاره به پخش فیلم مستند «۶ قرن و ۶ سال» ساخته مجتبی میرطهماسبی، خاطرنشان کرد: این مستند که در مورد زندگی عبدالقادر مراغه‌ای است امسال سیمرغ بلورین بهترین مستند جشنواره فیلم فجر را دریافت کرده است.

یادآور می‌شود، استاد عبدالقادر مراغه‌ای هنرمند و نوازنده برجسته موسیقی ایران در قرن هشتم هجری قمری است که لقب معلم ثانی را در موسیقی دارد. وی نوازنده‌ چیره‌دست ساز عود بوده که در خوشنویسی، شعر و نقاشی تبحر داشته و حافظ قرآن کریم نیز بوده است. از وی به عنوان یکی از بزرگترین نظریه پردازان موسیقی یاد می‌شود.

لازم به ذکر است، برخی از آهنگ‌ها و تصنیف‌های عبدالقادر مراغه‌ای را گروهی به همین نام به سرپرستی محمدرضا درویشی و با صدای استاد محمدرضا شجریان به نام «شوق نامه» دوباره خوانی کرده‌اند. عبدالقادر مراغه‌ای همچنین تالیفاتی به زبان فارسی در زمینه موسیقی از خود به جای گذاشته است.

لازم به ذکر است، محمدرضا درویشی مهمان ویژه همایش بزرگداشت استاد عبدالقادر مراغه‌ای در شهر مراغه خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز