خبرگزاری کار ایران

به عنوان نمونه‌ای موفق از احیای یک بنای تاریخی ثبتی:

مجموعه فرهنگی، تاریخی و رفاهی در یخچال تاریخی قائم مقام تبریز بهره برداری شد

کد خبر : ۱۵۳۷۶۹

مجموعه فرهنگی، تاریخی و رفاهی قائم مقام فراهانی در خیابان ششگلان، روبروی مدرسه آبت الله کاشانی، کوچه شهید سرندی(توفیق) قرار دارد.

ایلنا: مجموعه فرهنگی، تاریخی و رفاهی قائم مقام فراهانی در محل یخچالی تاریخی و ثبت ملی شده در تبریز به بهره برداری رسید.
به گزارش خبرنگار ایلنا مدیر کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در آیین افتتاح این سفره خانه سنتی اظهار داشت: یخچال تاریخی قائم مقام فراهانی پس از مرمت، احیا شده و با تغییر کاربری مجموعه‌ای فرهنگی، تاریخی و رفاهی راه اندازی شده است.
فرزین حق پرست راه اندازی این مجموعه فرهنگی، تاریخی و رفاهی در محل یخچالی تاریخی را نمونه‌ای موفق از تغییر کاربری خواند و گفت: تغییر کاربری و استفاده مجدد از یک بنای تاریخی معماری فراموش شده را زنده کرده و روحی جدید در کالد نه تنها بنا بلکه این محله تاریخی و شهر تبریز دمیده است.
وی با اشاره به اینکه از عمق دوازده متری زمین به بعد دیگر تغییرات دمایی صفر و ثابت است، اظهار داشت: این شرایط طبیعی ظرفیت بسیار خوبی در صد‌ها سال پیش که تکنولوژی‌های امروزی نبود به شمار می‌رفته که مردم نیز با هوشمندی از‌ای امکان طبیعی برای نگهداری اشیا در یخچالی طبیعی بهره برده بودند که صدمه‌ای نیز به محیط زیست وارد نمی‌کرد.
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، این تغییر کاربری و احیای اثر تاریخی را الگویی بسیار خوب برای سایر سرمایه گذاران جهت زنده کردن فرهنگ فراموش شده خواند و افزود: این مجموعه با توجه به وسعت قابل توجه فضا، می‌تواند به عنوان محل بسیار مناسبی برای تالار و مرکز برگزاری نشست‌های فرهنگی، هنری و ادبی و علمی مورد استفاده قرار بگیرد.
وی همچنین در تشریح این بنا اظهار داشت: یخچال تاریخی قائم مقام فراهانی با عرصه ۴۲۲ متر مربع، مساحت فضای داخلی ۲۰۶ متر مربع و ارتفاع منفی ۱۱ متر با سرمایه گذاری ۱۲ میلیارد ریال در مدت یک سال مرمت و تبدیل به مجموعه فرهنگی، تاریخی و رفاهی قائم مقام شده است.
یادآور می‌شود، مجموعه فرهنگی، تاریخی و رفاهی قائم مقام فراهانی در خیابان ششگلان، روبروی مدرسه آبت الله کاشانی، کوچه شهید سرندی(توفیق) قرار دارد، که آیین پاسداشت اتمام مرمت و بازسازی آن توسط بخش خصوصی و بهره برداری از مجموعه فرهنگی، تاریخی و رفاهی قائم مقام فراهانی با حضور مدیران کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان‌های اردبیل، زنجان، آذربایجان غربی و تعدادی از اعضای شورای شهر تبریز برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز