خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی:

واکسیناسیون بیش از ۶۱۳ هزار رأس دام گاوی شکل آذربایجان‌شرقی در مقابل تب‌برفکی

asdasd
کد خبر : ۱۵۲۷۴۷

واکسیناسیون قریب به ۸۰ درصد از این تعداد دام در واحدهای سنتی بر عهده بخش خصوصی بوده و واکسیناسیون گاوداریهای صنعتی توسط بخش دولتی صورت گرفته است.

ایلنا: مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: در طول سال ۱۳۹۲ بیش از ۶۱۳ هزار رأس دام گاوی شکل استان در مقابل بیماری تب‌برفکی تحت واکسیناسیون قرار گرفته‌اند.
به گزارش خبرنگار ایلنا بهراد زندیه با بیان اینکه این تعداد دام گاوی شکل " گاو، گاومیش و گوساله " در قالب ۵ مرحله واکسیناسیون در واحدهای سنتی روستاها و گاوداریهای صنعتی سطح استان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده‌اند افزود: در این عملیات از توان بخش خصوصی نیز استفاده شده است.

وی گفت: واکسیناسیون قریب به ۸۰ درصد از این تعداد دام در واحدهای سنتی بر عهده بخش خصوصی بوده و واکسیناسیون گاوداریهای صنعتی توسط بخش دولتی صورت گرفته است.

زندیه با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی جزو پاکترین استان‌های کشور از نظر ابتلا به بیماری تب برفکی است خاطر نشان کرد با برنامه‌ریزیهای دقیق و انجام به موقع و صحیح عملیات واکسیناسیون دام‌ها بر علیه این بیماری، در سال ۱۳۹۲ تعداد کانون‌ها این بیماری نسبت به سال‌های گذشته به یک سوم کاهش یافته است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: از آنجایی که تب برفکی یک بیماری ویروسی است و در نتیجه درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد، بهترین راه پیشگیری و مقابله با آن واکسیناسیون به موقع دامها در مقابل بیماری است.

وی یکی از مهترین عوامل شیوع این بیماری را حمل نقل غیر مجاز دام دانست و افزود: خودداری از خرید وجلوگیری از ورود دامهای فاقد پیشینه بهداشتی مشخص به دامداری‌ها عامل موثری در پیشگیری از بروز و شیوع این بیماری خواهد بود.

زندیه با بیان اینکه بیماری تب برفکی در لیست سازمان جهانی بهداشت دام جزء بیماری‌های دسته A قرار گرفته است گفت: این بیماری خسارات اقتصادی جبران ناپذیری از قبیل افت شدید تولید شیر و گوشت ومیزان بالای مرگ و میر در گوساله‌ها را به دنبال دارد.

وی در پایان گزارش موارد مشکوک بیماری، جدا سازی دام‌های بیمار از دام‌های سالم، نگهداری مجزای دام جدید خریداری شده از بقیه دام‌ها به مدت ۲۰ روز و در نهایت معدومسازی لاشه دام مبتلا به تب برفکی ازجمله مهمترین راهکارها وتوصیه‌های دامپزشکی به دامداران برای جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی عنوان کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز