خبرگزاری کار ایران

معاون جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

کاشت محصول گندم در آذربایجان شرقی با موفقیت اجرا شد

asdasd
کد خبر : ۱۵۰۷۱۳

همایش یکروزه «داشت گندم» دراستان آذربایجان شرقی، برگزارشد. / گندم مهم‌ترین محصول زراعی در کشور محسوب و در فصل زراعی جدید، با وجود وقوع پدیده خشکسالی و عدم بارش به هنگام نزولات جوی، گندم زیر کشت در مزارع سطح شهرستان‌های استان، در مجموع از شرایط مطلوبی برخوردار بوده و تلاش بر این است با ارتقای نحوه و کیفیت نظارتی در مرحله داشت، محصول تولیدی از کمیت قابل توجهی نیز برخوردار باشد.

ایلنا: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: با تلاش‌های انجام یافته توسط تمامی دست اندرکاران امر کاشت محصول گندم در آغاز فصل کشت جدید، براساس پیش بینی‌های صورت پذیرفته در تمامی سطوح در نظرگرفته شده با موفقیت صورت گرفته است.
به گزارش خبرنگار ایلنا ایوب ایرانی فام در همایش یک روزه داشت گندم افزود: گندم مهم‌ترین محصول زراعی در کشور محسوب و در فصل زراعی جدید، با وجود وقوع پدیده خشکسالی و عدم بارش به هنگام نزولات جوی، گندم زیر کشت در مزارع سطح شهرستان‌های استان، در مجموع از شرایط مطلوبی برخوردار بوده و تلاش بر این است با ارتقای نحوه و کیفیت نظارتی در مرحله داشت، محصول تولیدی از کمیت قابل توجهی نیز برخوردار باشد.
وی ادامه داد: اتخاذ تصمیم مدبرانه در افزایش نرخ خرید تضمینی گندم توسط دولت تدبیر و امید کشت این محصول از استقبال کشاورزان استانی برخوردار بوده و این موضوع در قرارگیری به هنگام و مناسب سطوح پیش بینی شده برای کشت گندم نقش موثری داشته است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان، افزود: مرحله داشت در زراعت گندم مانند سایر زراعت‌ها، مرحله‌ای مهم وحساس بوده و مدیریت صحیح این مرحله نقش تعین کننده در افزایش عملکرد محصول خواهد داشت و اعمالی مانند آبیاری، تغذیه گیاهی، مبارزه با آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز باید درست در وقت لازم انجام شود بهترین زمان مبارزه با علفهای هرز مزارع گندم در زمان ۲ تا ۴ برگی علفهای هرز یا دوره پنجه دهی گندم بوده و اگر در این زمان مبارزه انجام نشود، بدلیل رشد سریع علف‌های هرز وقوع خسارت قابل توجه به مزارع گندم قابل پیش بینی خواهد بود.
ایرانی فام تغذیه مزرعه و نیاز محصول در مرحله داشت به کودهای ازته و ریزمغذی‌ها و تامین رطوبت مورد نیاز در دوره پنجه دهی، ساقه دهی، گلدهی و دانه بندی را از دیگر مسائل مهم این مرحله ذکر کرد وگفت: بر اساس سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی مبنی بر تحقق خودکفایی در تولید محصول استراتژیک گندم در سال ۹۳، تلاش بر این است با استفاده مطلوب از منابع تولید در حد امکان تحقق این امر در بخش زراعی استان به نحو شایسته‌ای انجام پذیرد و ضمن تقدیر از همکاری و تعامل تمامی نهادهای اجتماعی در کنار تلاش تمامی عوامل اجرایی در امر کشت پائیزه گندم در استان، در این مرحله نیز تداوم تلاش در دستیابی به اهداف بسیار مهم و موثر خواهد بود.
گفتنی است با تشکیل پانل تخصصی و حضور دکتر غفاری ریاست مؤسسه تحقیقات دیم کشور، دکترحسنعلی‌زاده مدیر کل هوا‌شناسی استان، مهندس ایرانی فام معاون بهبود تولیدات گیاهی، مهندس سلیمانی مدیر امور زراعت، مهندس کیا مدیر حفظ نباتات و مهندس رخ افروز مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان، به پرسش‌های فنی و تخصصی ناظرین گندم مدعو در این همایش یکروزه، پاسخ‌های لازم ارائه شد.
ارائه پنج مقاله تخصصی در قالب سخنرانی توسط حسن‌نژاد استاد مدعو از دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز با موضوع کنترل علف‌های هرز مزارع گندم، بایبوردی با موضوع تغذیه مزارع گندم، هاشمی کار‌شناس حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با موضوع سن گندم، ابوالحسن‌زاده با موضوع کودهای شیمیایی، زینالی مهر با موضوع مکانیزاسیون و هم آهنگی سمپاش‌های موجود با هدف آشنایی بیشتر ناظرین گندم مزارع استان با مسائل مربوط به مرحله داشت گندم، پایان بخش این همایش یکروزه بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز