خبرگزاری کار ایران

دبیر علمی همایش بین‌المللی زمین‌شناسی و لرزه‌شناسی تبریز:

تحقق رویکردهای علمی تنها راه مقابله با مخاطرات زلزله است

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۵۳۲

در این راستا، نگاه عمل‌محور به دو اصل مکان‌یابی مناسب و تقویت ساخت‌و‌ساز‌ها، کاهش چشمگیر مخاطرات و خسارات زلزله را در پی خواهد داشت.

ایلنا: دبیر علمی همایش بین‌المللی زمین‌شناسی و لرزه‌شناسی تبریز عملی‌شدن رویکردهای علمی و تحقیقاتی را تنها راه مقابله با مخاطرات زلزله دانست.
به گزارش خبرنگار ایلنا سید مرتضی نیرومند اسکویی که در آخرین روز از همایش بین‌المللی زمین‌شناسی و لرزه‌شناسی سخن می‌گفت، با تاکید بر استمرار رویکردهای پژوهشی در مطالعات زلزله‌شناسی خاطرنشان کرد: در این راستا، نگاه عمل‌محور به دو اصل مکان‌یابی مناسب و تقویت ساخت‌و‌ساز‌ها، کاهش چشمگیر مخاطرات و خسارات زلزله را در پی خواهد داشت.
مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی شمال‌غرب کشور با اشاره به مشارکت چشمگیر علمی از سوی زمین‌شناسان برجسته جهان در همایش گفت: بیش از ۳۰۰ مقاله از زمین‌شناسان و زلزله‌شناسان برجسته جهان، به دبیرخانه همایش رسید که امکان عملی شدن تمام آن‌ها وجودا نداشت و از این می‌ان، ۱۳۰ مقاله به بخش پوس‌تر اختصاص یافت.
نیرومند اسکویی با بیان اینکه زلزله هیچ‌گاه محدود به مرزهای جغرافیایی کشور‌ها نیست، اظهار داشت: باتوجه به اینکه در بسیاری از مواقع، زمینه‌ها و تاثیرات وقوع زلزله شامل چند کشور همجوار است، باید مطالعات علمی و پروژه‌های تحقیقاتی زلزله‌نگاری نیز به صورت منطقه‌ای مورد بررسی واقع شود.
وی ادامه داد: این رویکرد در داخل مرز‌ها باید بر اساس مطالعات ریزپهنه‌بندی ژئوتکنیک لرزه‌ای صورت گرفته و زمینه مشخص شدن ضرایب شتاب مبنای آیین‌نامه زلزله در مناطق و نواحی مختلف شهری و همچنین شناسایی گسل‌های فعال را فراهم کند.
دبیر علمی همایش بین‌المللی زمین‌شناسی و لرزه‌شناسی تبریز به حمایت شهردار تبریز از رویکردهای علمی و پژوهشی اشاره کرد و افزود: با توجه به موضوعات تخصصی مطرح‌شده در طول همایش و همچنین سابقه آشنایی قبلی، به جرات می‌توانم بگویم شهردار تبریز، اگرچه زمین‌شناس نیستند اما علم روز دنیا را پیگیری می‌کنند و بر این اساس، حوزه زمین‌شناسی و مهندسی زلزله‌ از جمله مباحثمورد تاکید و مطالعه ایشان است.
گفتنی است سی و دومین گردهمایی علوم زمین و نخستین کنگره تخصصی زمین‌شناسی زمین لرزه پس از سه روز برگزاری همزمان درتهران و ۱۱ شهر دیگر کشورمان، شب گذشته به کار خود پایان داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز