خبرگزاری کار ایران

مدیر موسسه تاریخ و فرهنگ ایران:

در نقش آذربایجان در تاریخ و فرهنگ ایران جایگاه دین به خوبی قابل مشاهده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۰۳۸

نخستین نشست علمی تخصصی بررسی نقش آذربایجان در انقلاب اسلامی با حضور استاندار آذربایجان شرقی و پژوهشگران و کار‌شناسان این حوزه در دانشگاه تبریز برگزار شد.

ایلنا: مدیر موسسه تاریخ و فرهنگ ایران تأکید کرد: در نقش آذربایجان در تاریخ و فرهنگ ایران جایگاه دین و مذهب به خوبی قابل مشاهده و بررسی است.
به گزارش خبرنگار ایلنا محمد علی پرغو که در نخستین نشست علمی تخصصی بررسی نقش آذربایجان در انقلاب اسلامی در دانشگاه تبریز سخن می‌گفت با بیان اینکه آذربایجان در تاریخ و فرهنگ ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و هست گفت: تشکیل دولت ملی صفوی توسط شاه اسماعیل صفوی و مهم‌تر از آن رسمیت یافتن مذهب شیعه در شکل گیری ایران جدید با هویت شیعی متمایز از سایرین خود بود.
وی در ادامه افزود: البته نقش آذربایجان مختص جغرافیای کنونی ایران نبوده و همیشه تاریخ به ویژه در فرایند انقلاب اسلامی، نوای جانبخش این انقلاب از دریچه آذربایجان به سرزمینهای تحت استیلاء کمونیست‌ها از جمله شمال ارس ورود پیدا نموده بود، چنانچه در اولین فرصتی که شیعیان شمال ارس در آستانه فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پیدا کردند در روز ۱۹ ژانویه ۱۹۹۰از استحکامات مرزی و رود ارس گذشته و به عشق اسلام و ایران، و با آرزوی زیارت مشهد الرضا و تجدید میثاق با برادران و خواهران دینی تبریز کهن وارد ایران شدند.
محمد علی پرغو تصریح کرد: با چنین جایگاهی که در آذربایجان در تاریخ و فرهنگ ایران اسلامی دارد تبیین علمی اینجایگاه ضرورتی انکار ناپذیری است بر همین اساس موسسه تاریخ و فرهنگ ایران در طرح برنامه‌ها توجه به این نیاز را در اولویت قرار داده است.
لازم به ذکر است نخستین نشست علمی تخصصی بررسی نقش آذربایجان در انقلاب اسلامی با حضور استاندار آذربایجان شرقی و پژوهشگران و کار‌شناسان این حوزه در دانشگاه تبریز برگزار شد.
رونمایی از کتابهای دانشگاه آذر آبادگان به روایت اسناد، انقلاب اسلامی در ارسباران و قیام ۲۹ بهمن تبریز و اهدای لوح یابود و هدایای به سخنرانان از دیگر برنامه‌های این همایش بود.
این همایش علمی توسط موسسه تاریخ و فرهنگ ایران و موسسه فرهنگی و مطالعات بین المللی آران برگزار شد.
این همایش یک روزه در چهار پنل با عناوین نقش آذربایجان در انقلاب اسلامی، انقلاب اسلامی در گسترده شرق آذربایجان، انقلاب اسلامی در گستره غرب آذربایجان و انقلاب اسلامی در گستره شهرهای آذربایجان با سخنرانی اساتید و پژوهشگرانی از جمله رجب ایزدی، محمدعلی متفکرآزاد، حاج قاسم تبریزی، حسن گلی، حسین دوستی، داود قاسمپور، اسماعیل حسن‌زاده، نقی دادرسی، اصغر حیدری، اسماعیل حسن‌زاده، مهدی نعلبندی، ناهیده عابدینی و سید مسعود نقیب برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز