خبرگزاری کار ایران

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی:

آذربایجان شرقی توانی بالقوه در فرآوری محصولات دامی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۲۰۶

آذربایجان‌شرقی با تولید سالانه یک میلیون و ۲۹ هزار تن محصولات دامی، ۸/۷ درصد کل تولید محصولات دامی از مهم‌ترین استان‌ها در تولید محصولات دامی بوده وکسب اطلاعات و فناوری‌های جدید را نیازی استراتژیک و ضرورت اساسی علمی تلقی و از مشارکت در برپایی کنگره‌ها و نشست‌های علمی وتخصصی این حوزه استقبال می‌نماید.

ایلنا: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: این استان با رتبه سوم جمعیت دامی کشور، پیشرو در فرآوری محصولات دامی کشور به شمار می‌آید.
به گزارش خبرنگار ایلنا غفور عبدالهی درحاشیه نشست هماهنگی وتشریک مساعی دربرگزاری ششمین کنگره ملی علوم دامی کشور درگفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای موجود میزان تولید سرانه گوشت قرمز در استان درمقایسه با کشور ۳۵ درصد بیش از میانگین کشور است، افزود: آذربایجان‌شرقی با تولید سالانه یک میلیون و ۲۹ هزار تن محصولات دامی، ۸/۷ درصد کل تولید محصولات دامی از مهم‌ترین استان‌ها در تولید محصولات دامی بوده وکسب اطلاعات و فناوری‌های جدید را نیازی استراتژیک و ضرورت اساسی علمی تلقی و از مشارکت در برپایی کنگره‌ها و نشست‌های علمی وتخصصی این حوزه استقبال می‌نماید.
وی تاکید کرد: افزایش عملکرد تولیدات دامی پس از زراعت متاثر از شرایط مناسب آب و هوایی و تولید مناسب گیاهی افزایش تولیدات دامی را به دنبال و با توجه به اینکه بارندگی مطلوب افزایش تولید علوفه ودر نتیجه ارتقا تولیدات دامی را درپی دارد، آذربایجان‌شرقی با وجود کسب رتبه اول کشور در تولید یونجه، به تامین علوفه از دیگر استان‌ها به دلیل کثرت دام نیاز داشته وبخش عمده‌ای از علوفه احشام استانی از استانهای همجوار اردبیل، آذربایجانغربی و نیز کردستان تامین می‌شود.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به این موضوع بالا بودن قیمت تمام شده شیر، افزایش قیمت نهاده‌های دامی، سرانه‌ پایین مصرف شیر و دیگر فرآورده‌های لبنی از عمده مشکلات حوزه تولید است، ادامه داد: جهت دهی فعالیت‌های پژوهشی بخش علوم دامی کشور و بررسی امکان استفاده ازفناوری‌های نوین درجهت بهبود کمیت وکیفیت محصولات دامی مورد تاکید ویژه این سازمان بوده وتلاش براین است با استفاده از امکانات موجود در تلفیق با دانش روز، توسعه این صنعت در استان روند پرشتابی برخود گیرد.
عبدالهی افزود: اصلاح‌نژاد گاومیش‌های بومی با بهره‌گیری از اسپرم گاومیش ایتالیایی از مهم‌ترین برنامه‌های مدیریت بهبود تولیدات دامی این معاونت در سال حماسه‌ اقتصادی بوده وبا توجه به اینکه جمعیت گاومیش استان ۹۸ هزار راس برآورد شده به منظور بهبود جمعیت دام‌ مولد سبک و افزایش تولید گوشت گوسفندی، این سازمان اجرای برنامه‌هایی را آغاز کرده وبهبود مدیریت تولید وتغذیه‌ دام راعاملی برای افزایش میزان تولید گوشت قرمز گوسفندی ارزیابی و به همین منظور تاکید سازمان دربخش بهبود تغذیه‌ دام و مدیریت تولید مثل است و طی سال گذشته، ۶۰ هزار تن شیر گاومیش در این استان تولید و سعی بر آن است با افزایش ۲هزار تنی در پایان سالجاری، استحصال ۶۲ هزار تن شیر از این دام سنگین عملی شود.
عبدالهی با تاکید به اینکه استان با داشتن نزدیک به ۱۰ میلیون واحد دامی که ۴۵ درصد آن را دام سبک و ۵۵ درصد را نیز دام سنگین تشکیل می‌دهد، رتبه‌ سوم جمعیت دامی کشور را داراست، گفت: سالانه ۲۴ هزار تن گوشت گوسفند نیز در استان تولید و شهرستان اهر با تولید سالانه ۲ هزار و ۵۰۰ تن گوشت دام سبک، بر‌ترین شهرستان در بهره‌گیری از گوسفند است.
گفتنی است کنگره‌های ملی علوم دامی با هدف آشنایی با آخرین دستاوردهای نوین علمی دنیا در جهت ارتقای دانش علوم دامی و ارائه نتایج پژوهش‌های انجام شده درحوزه‌های مختلف علوم دامی ایران و توسط وزارت علوم وتحقیقات برگزار و تاکنون پنج کنگره در سطح کشوری در این حوزه برگزار شده است.
آخرین کنگره ملی علوم دامی در شهریور ماه سالجاری توسط دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار گردیده است. ششمین کنگره علوم دامی کشور در شهریور ماه سال آتی توسط دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز