خبرگزاری کار ایران

مسئول امورزنان روستایی مدیریت هماهنگی ترویج جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

تولید ورمی کمپوست راهکاری برای مدیریت پسماند‌ها در روستاهای آذربایجان شرقی

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۶۲۳

(تاریخ ۱۹ دی ساعت ۳۲/۱۰ ارسال شود) روستانشینان استان این روز‌ها متاثر از فرهنگ شهرنشینی مدیریتی را که در گذشته‌ها برای پسماندهای خانگی و کشاورزی خود داشتند اعمال نمی‌کنند و به امید دهیاران هستند تا زباله‌ها را جمع آوری کنند لذا توجه ویژه به تولید ورمی کمپوست به عنوان یکی از مشاغل خانگی زنان روستائی در دستور سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی قرار گرفته است.

ایلنا: مسئول امورزنان روستایی مدیریت هماهنگی ترویج سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: تولیدورمی کمپوست می‌تواند به عنوان راهکاری اساسی برای مدیریت پسماند‌ها در روستاهای استان مورد توجه زنان روستائی قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا رقیه زرگری در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه معضل پسماند‌ها در آذربایجان شرقی آنقدر فراگیر است که مختص منطقه خاصی نیست اظهارداشت: روستانشینان استان این روز‌ها متاثر از فرهنگ شهرنشینی مدیریتی را که در گذشته‌ها برای پسماندهای خانگی و کشاورزی خود داشتند اعمال نمی‌کنند و به امید دهیاران هستند تا زباله‌ها را جمع آوری کنند لذا توجه ویژه به تولید ورمی کمپوست به عنوان یکی از مشاغل خانگی زنان روستائی در دستور سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه آنچه ما در بخش ترویج دنبال می‌کنیم استفاده از تمامی قابلیت‌ها و هدایت آن برای بهره گیری از ظرفیت‌های بخشی کشاورزی برای رسیدن به توسعه پایدار و تولید محصول سالم با کاهش مصرف سموم و کود شیمیایی و با وجود تمامی محدودیت‌های آب و خاک می‌باشد ادامه داد: پسماندهای خانگی و کشاورزی با مدیریت صحیح قابلیت بازیابی و بازیافت دارند و در اثر اعمال مدیریت، قابلیت اشتغال زایی و بازگشت به چرخه تولید را دارند و برای ما محیط زیست پاک‌تر، بهداشت بیشتر و تولید محصول سالم را به ارمغان می‌آورد.
زرگر با بیان اینکه تولید و استفاده از ورمی کمپوست به عنوان یکی از راه‌های مدیریت پسماندهای کشاورزی و خانگی جامعه روستایی مورد توجه این سازمان می‌باشد افزود: با کمک زنان کشاورز و روستائی می‌توانیم ضمن استفاده بهینه از فضولات حیوانی، زباله‌ها و پسماندهای خانگی و پرورش کرم برای تولید کود ورمی کمپوست در بالابردن توان اقتصادی روستائیان نقش عمده‌ای ایفا نماییم.
وی ادامه داد: به تجربه ثابت شده است که زنان به مشاغلی که در کنار رسیدگی به امورات منزل صورت گیرد تمایل زیادی نشان می‌دهند و تولید کود ورمی کمپوست عملاً این امکان را فراهم نموده است.
زرگر افزود: علاوه بر تولید کود حاصل از کرم خاکی، تولید، ازدیاد و پرورش کرم خاکی به لحاظ بازدهی کوتاه مدت، افق جدیدی را پیش روی شاغلان و سرمایه گذاران بخش کشاورزی قرار داده است.
مسئول امور زنان روستایی مدیریت هماهنگی ترویج سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه تولید ورمی کمپوست با دانش فنی ساده، امکانات بسیار کم و حتی در فضای کوچک یک مترمربعی نیز قابل اجرا است افزود: در این راستا کارگاه‌های مختلف آموزشی ورمی کمپوست ویژه زنان و تسهیل گران روستایی به عنوان یکی از مشاغل خانگی توسط مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی برگزار شده و در این کارگاه‌های آموزشی فراگیران به طور خلاصه با نحوه تولید کود ورمی کمپوست و فواید آن از قبیل جلوگیری از آلودگی محیط زیست، افزایش مواد آلی خاک، حاصلخیزی خاک و ارتقاء توان تولیدی خاک، افزایش کمی وکیفی محصولات کشاورزی و‌‌نهایت درآمد کشاورزان وافزایش تولید ملی و کاهش مصرف کودهای شیمیایی آشنا شده‌اند.
وی با بیان اینکه علاقمندان می‌توانند در فضای خانه‌ها بدون هیچ مشکلی در کنار بالکن، انباری، پارکینگ یا حیاط منزل کار پرورش کرم و فرآوری بخشی از زباله‌های‌تر خود را انجام دهند و کود تولید کنند افزود: آن‌ها سپس می‌توانند کود ورمی کمپوست تولید شده را برای پرورش گیاهان آپارتمانی و باغچه‌ای خود به کار برند و یابه بازار عرضه کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز