خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

۱۳ هزارو ۴۰۳ تن عسل در سال جاری درآذربایجان شرقی تولید شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۱۴۳

نسبت به سال ۱۳۹۱ تعداد کندوهای استان در سال جاری ۲۰درصد رشد داشته است. / آذربایجان شرقی با تعداد کندوی موجود و عسل تولید شده توانسته است مقام دوم خود را در کشور تثبیت نماید.

ایلنا: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از تولید ۱۳هزارو ۴۰۳ تن عسل در سال جاری در این استان خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا مسعود محمدیان درگفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: از این مقدار ۱۲ هزارو ۲۹۲ تن عسل استحصال شده از کندوهای مدرن و یک هزارو ۱۱۱تن دیگر مربوط به کندوهای بومی بوده است.
وی تعداد کل کندوهای زنبورعسل شمارش شده در استان را یک میلیون و ۳۱ هزارو ۶۱۰ عدد کندو عنوان کرد و گفت: از این تعداد سهم کندوهای مدرن ۸۲۵ هزارو ۹۰۶ و بومی ۲۰۵ هزارو ۷۰۴ کلنی است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه ۸۰ درصد از کندوهای استان مدرن و ۲۰ درصد بومی می‌باشد ادامه داد: نسبت به سال ۱۳۹۱ تعداد کندوهای استان در سال جاری ۲۰درصد رشد داشته است.
و آذربایجان شرقی با این میزان کندو و عسل تولید شده توانسته است مقام دوم خود را در کشور تثبیت نماید.
وی با بیان اینکه ۹۲ درصد تولید عسل استان از کندوهای مدرن و ۸ درصد باقی مانده نیز از کندوهای بومی به دست آمده است افزود: میزان تولید عسل نسبت به سال ۱۳۹۱به میزان ۱۵ درصد رشد داشته است.
محمدیان با بیان اینکه شهرستان مراغه با داشتن۱۴۰هزارو ۲۱ عدد کندوی زنبورعسل مدرن و۷۲ هزارو ۱۳۳ عدد کندوی بومی از نظر تعداد کندو و نیز با تولید ۳ هزارو ۳۴۷ تن عسل در بین شهرستانهای استان دارای مقام اول می‌باشد ادامه داد: شهرستان مراغه ۷/۲۴ درصد عسل استان را تولید می‌کند.
وی با بیان اینکه سرانه کندوی زنبور عسل زنبورداران استان ۸۶ کندوی با جمعیت فعال می‌باشد که بیشترین آن مربوط به شهرستان مراغه با میانگین ۲۶۱ و کمترین آن مربوط به شهرستان ملکان با میانگین ۴۶ کندوی زنبورعسل با جمعیت فعال به ازای هر زنبوردار است ادامه داد: بیشترین میانگین تولید عسل از هر کندوی مدرن مربوط به شهرستان سراب با ۷/۳۳ کیلوگرم و کمترین آن را مربوط به شهرستان میانه با ۴/۴ کیلوگرم است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه بیشترین میانگین تولید عسل از هر کندوی بومی مربوط به شهرستان مراغه با ۶/۷ کیلوگرم وکمترین آن مربوط به خداآفرین است گفت: بطور کلی میانگین تولید عسل در کندوهای مدرن ۹/۱۴ کیلوگرم و درکندوهای بومی ۴/۵ کیلوگرم بوده است.
وی از رشد ۲۰ درصدی تعداد کندوهای نگهداری شده در استان نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: آمارگیری از زنبورستان‌های استان همانند سال‌های قبل در پائیز سالجاری به منظور دستیابی به اطلاعات مورد نیاز از راندمان تولیدی کلنی‌ها، نوع کندوهای زنبورعسل استان، تعداد شاغلین دراین بخش ونیز کسب اطلاعات لازم از وضعیت زنبورداری استان انجام گرفت و جمع بندی نتایج حاصل از آمارگیری فوق نشان می‌دهد که تعداد کل بهره برداران در این بخش ۱۱ هزارو ۹۹۵نفر بوده که۵۶ درصد از آنان بیسواد و یا دارای تحصیلات ابتدائی، ۲۰درصد درحد متوسطه، ۱۴ درصد دیپلم و ۱۱درصد دارای تحصیلات عالی می‌باشند که تعداد بهره برداران حدود ۱۳درصد نسبت به سال قبل افزایش نشان داده است.
محمدیان با بیان اینکه یکی از اخبار خوشایند این آمار افزایش تعداد بهره برداران در این رشته می‌باشد که حدود ۱۳ درصد رشد داشته است ادامه داد: به عبارتی دیگر در یک سال گذشته این صنعت توانسته است بیش از۱۵۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم داشته و همچنین تعداد باسوادهای مشغول به این حرفه نیز رشد خوبی داشته است.
وی به اعطای تسهیلات بانکی قریب به ۱۴میلیارد ریالی از محل توسعه بخش کشاورزی در سال گذشته به این بخش اشاره کرد و افزود: این میزان، بیشترین مقدار تسهیلات اعطایی، جهت توسعه زنبورستان‌ها طی سال‌های گذشته بوده است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، با بیان اینکه افزایش تعداد شاغلین و تعداد کندوهای نگهداری شده در استان با افزایش کل تولید عسل در استان همراه بوده است که خود نتیجه مثبتی است ادامه داد: سرمایه گذاری و اعطای تسهیلات در این بخش مثمر ثمر واقع شده و موجب افزایش اشتغال زایی و میزان تولید عسل استان شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز