خبرگزاری کار ایران

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان چاراویماق:

استفاده از ادوات خاکورزی حفاظتی، به پایداری تولید محصولات زراعی منجر می‌شود

کد خبر : ۱۳۴۵۷۴

بهره گیری کشاورزان از ادوات خاک ورزی حفاظتی جدید و ترویج و آموزش بهره برداران بخش کشاورزی در بکارگیری صحیح این ادوات در زمان‌های مناسب علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید عملکرد محصولات زراعی دیم مانند گندم، جو وحبوبات ارتقاء یافته و تولید محصول به حالت پایدار خواهد رسید.

ایلنا: سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان چاراویماق بر توسعه استفاده از ادوات خاکورزی حفاظتی با هدف پایداری و بالابردن راندمان تولید محصولات زراعی دیم تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا مجید احمدی با بیان اینکه استفاده از روش‌های خاک ورزی حفاظتی با توجه به شرایط اقلیمی و میزان بارندگی‌های سالانه زراعی و وضعیت خاک‌های منطقه یکی از ضروریات توسعه بخش کشاورزی به شمار می‌رود گفت: استفاده کشاورزان از ادوات خاک ورزی حفاظتی جدید و ترویج و آموزش بهره برداران بخش کشاورزی در بکارگیری صحیح این ادوات در زمان‌های مناسب علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید عملکرد محصولات زراعی دیم مانند گندم، جو وحبوبات ارتقاء یافته و تولید محصول به حالت پایدار خواهد رسید.
وی اضافه کرد: درعملیات خاک ورزی حفاظتی به علت افزایش رطوبت ذخیره شده در خاک و حفظ این رطوبت، حفظ سی درصدی بقایای گیاهی در روی خاک و عدم زیرورو کردن خاک، تردد ماشین آلات کشاورزی در مزرعه کاهش یافته وبافت خاک نیزحفظ شده و به دلیل صرفه جویی دروقت و انرژی هزینه‌های تولیدنیز کاهش یافته که نهایتاً مجموع مزایای استفاده از خاک ورزی حفاظتی باعثافزایش عملکرد محصول می‌شود.
سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان چاراویماق ادامه داد: توسعه خاک ورزی حفاظتی در اراضی دیم این شهرستان از اولویت‌های کاری این مدیریت بوده و در این شهرستان با تلاش‌های کار‌شناسان جهادکشاورزی۲۰ دستگاه ادوات خاک ورزی و ۳ دستگاه بذرکار کشت مستقیم دیم غلات به زارعین منطقه تحویل شده است که در سال زراعی ۹۳-۹۲ این ادوات در سطح بیش از ۳ هزار هکتار در عملیات حفظ و ذخیره رطوبت و تهیه بستر کاشت برای گندم و جو دیم مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
احمدی با اشاره به اینکه استفاده از ادوات خاک ورزی حفاظتی تقریباً روشی نوین و نوپا در منطقه است افزود: ضروری است که علاوه بر ترویج خاک ورزی حفاظتی و اموزش بهره برداران بخش کشاورزی در استفاده بهینه از ادوات خاک ورزی حفاظتی، حمایت‌های لازم از کشاورزان برای خرید این ادوات با استفاده از تسهیلات بانکی کم بهره و یارانه دار توسط مسئولین ذیربط صورت گیرد تا درآینده‌ای نه چندان دورشاهد افزایش وپایداری تولید در مزارع باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز