خبرگزاری کار ایران

کارگردان نمایش «همه، پسران من»:

فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی به کارهای خارجی به سختی مجوز می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۴۶۹

متاسفانه در طول یک ماه اخیر در این هوای سرد تمرین کردیم و گویا قرار بر این است که در این فضا هم نمایش را اجرا دهیم، چند نفر از عوامل گروه و بازیگران به دلیل حضور مداوم در این هوا به شدت سرما خوردند، در اصل نمی‌دانم ارشاد چطور این مشکل را حل خواهد کرد اما امیدوارم تا روزهای اجرا راه حلی برای گرم شدن سالن پیدا شود.

ایلنا: نمایش «همه، پسران من» از فردا چهارم دی ماه اجرا می‌شود.
به گزارش ایلنا کارگردان نمایش «همه، پسران من» در نشستی خبری با حضور تعدادی از بازیگران و عوامل اجرای گروه ققنوس گفت: نمایش «همه، پسران من» بعد از چهار ماه تمرین طبق وعده داده شده به موقع آماده شده است.
حجازی افزود: از روز آغاز تمرینات مشکلات و مسائلی پیش آمد، از جمله تغییر دکور که در اصل ما نمایش را برای اجرا در سالن اقبال آذر مجتمع فرهنگی هنری تبریز طراحی کرده بودیم، اما به دلیل مبلغ اجاره بالای آن سالن، مجبور شدیم در این تئا‌تر شهر اجرا کنیم و بر این اساس دکور کار نیز تغییر فاحشی داشت.
وی ادامه داد: بازیگر اصلی ما نیز بعد از سه ماه تمرین چند روز قبل از بازبینی انصراف داد و به ناچار خودم در این نقش بازی کردم، تاکنون چند نفر از دیگر بازیگران کار به دلایلی متفاوتی عوض شدند و حتی تا روزهای آخر هم درگیر این مساله بودیم اما با صبوری و همکاری دوستان توانستیم کار را به موقع به اجرا برسانیم.
حجازی در پاسخ به این سوال که با توجه به فضای فرهنگی موجود در تبریز، استقبال عموم را از این کار چطور پیش بینی می‌کنید، گفت: این مساله باید به درستی آسیب‌شناسی شود، اصولا در تبریز تئا‌تر نداریم که تماشاگر داشته باشیم گاهی، نمایشی به روی صحنه می‌رود و باز فراموش می‌شود.
وی گفت: کار تئا‌تر باید منسجم و پیوسته باشد، هر روز باید در سالنهای ما تئا‌تر اجرا شود، حداقل دو یا سه سالن پر باشد تا تماشاگر عادت کند، بداند که هر زمان، وقت داشت و اراده کرد می‌تواند تئا‌تر ببیند، کنسرت برود، با اجراهای‌گاه و بی‌گاه تماشاگر جذب نمی‌شود، مردم باید آنقدر ببینند و بشنوند تا حس کنجکاوی و ذوق هنریشان برانگیخته شود.
حجازی در پاسخ به این سوال که چرا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از متون خارجی حمایت نمی‌کند و تاکید بر اجرای آثاری با صفت متون ارزشی دارند، پاسخ داد: به کارهای خارجی به سختی مجوز می‌دهنددر ‌‌‌نهایت با پافشاری هنرمندان نیز تنها به دادن مجوزی با شرایطی مثل شرایط موجود ما موافقت می‌کنند، من منظور از متون ارزشی را نمی‌دانم یعنی چه، شاید منظورشان این است که تنها آثاری با موضوع و محوریت دفاع مقدس، مذهبی ارزشی هستند و باقی آثار از جمله متون خارجی بی‌ارزشند.
وی افزود: اما مساله اصلی اینجاست که وقتی استیضاح وجود نداشته باشد کار به جایی نمی‌رسد در سیستم مدیریتی ما سوال و جواب وجود ندارد، اگر ماه‌ها این سالن ساکت و بیکار بماند کسی سوال نمی‌کند چرا تئا‌تر نداریم، اصلا چرا در حال حاضر تئا‌تر استان روند رو به ضعف دارد؟ کارهای اجرا شده در چه شرایطی به اجرا می‌شود؟ چرا کاری در سطح بین المللی نداریم؟ چرا در جشنواره‌های برجسته و مطرح کشور تئا‌تر نمی‌رویم؟ چرا کوثر ملک شخصی می‌شود؟ چرا سالن سرد است؟ چرا بازیگر ما تا روز آخر نمی‌تواند با نور و صدا تمرین کند؟ از نماینده‌ها سوال کردم، ولی تا وقتی قوانین منطقه‌ای وضع شده و همه این‌ها طبق میل مدیران برنامه ریزی و انجام می‌شود به جایی نمی‌رسیم.
کارگردان نمایش «همه، پسران من» در پاسخ به یکی از خبرنگاران مبنی بر ضرورت پایبندی به متنی که ۱۰۰ سال قبل نوشته شده، و میزان تاثیر آن در دوران معاصر، گفت: ما نتایج جنگ را با گوشت و پوست خود درک کرده‌ایم، دیدم که چه کسانی از قبل جنگ به کجا رسیده‌اند؟ در این نمایش می‌بینیم که انسان خوب در همه جا داریم، انسان گناهکار هم داریم، انسانهایی که در راه حقیقت، انسانیت، میهن از جان خود و عزیزانشان می‌گذرند همه جا وجود دارد. فقط ما نیستیم که راستی و راستگویی را دوست داریم، امروز ما هم بعد از سال‌ها می‌بینیم که در جریان جنگ چه پولهایی به جیب زده‌اند، شخصیت اصلی این نمایش نیز می‌گوید: اگر قرار باشد من به زندان بروم نیمی از جمعیت این کشور باید با من بیایند «همین حرف‌ها و دغدغه‌های امروز ما را بیان می‌کند.
حجازی در پاسخ به خبرنگار دیگری که سوال کرد، چرا در طی این چند سال کم کار بودید، پاسخ داد: همه ایرانیان رابین هود افسانه و جومونگ را می‌شناسند اما شخصیتهای تاریخی خودمان مثل قاچاق نبی را نمی‌شناسند، من سه متن به ارشاد دادم، از جمله همین متن و متنی فولکلور، هر کدام از کار‌هایم با بهانه‌ای رد شد. هرچند جزو کارگردانان پرکار بودم؛ «واقعه غدیر»، «فرودگاه» برای بنیاد شهید، «بیداری خانه نسوان»، «در همین نزدیکی» را برای جشنواره بسیج و رضوی کار کردم، اما «همه پسران من» و «قاچاق نبی» جز نمایشهایی بود که سال‌ها آرزوی کار کردنش را داشتم و همیشه به دلایل متعدد اجتماعی و سیاسی رد می‌شد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر انتظار دارم به بازیگر من احترام بگذارند، وقتی یک اتاق تمرین را با هزار منت و مساله به هنرمند با شرط و شروط می‌دهند، در این شرایط در محیطی که به من توهین می‌شود حاضر نمی‌شوم. بعد از انتخابات فضا کمی تلطیف شده بود که مجوز دادند، با تغییر مدیریت تئا‌تر شهر و حمایت برخی از دوستانم توانستم به یکی از آرزو‌هایم برسم.
این کارگردان با سابقه تبریزی در ادامه با عذرخواهی از تعدادی از خبرنگاران که به دلیل سردی هوای سالن تئا‌تر شهر تبریز، جلسه را ترک کردند، گفت: متاسفانه در طول یک ماه اخیر در این هوای سرد تمرین کردیم و گویا قرار بر این است که در این فضا هم نمایش را اجرا دهیم، چند نفر از عوامل گروه و بازیگران به دلیل حضور مداوم در این هوا به شدت سرما خوردند، در اصل نمی‌دانم ارشاد چطور این مشکل را حل خواهد کرد اما امیدوارم تا روزهای اجرا راه حلی برای گرم شدن سالن پیدا شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز