خبرگزاری کار ایران

نماینده دفترمحیط زیست و توسعه پایدارکشاورزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

تمام مخاطرات احتمالی ایمنی آب تبریز به دقت در حال نظارت و بررسی قرار دارند

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۲۵۴

ایمنی آب شرب تبریز، نخستین پایلوت طرح ارتقای سازمان بهداشت جهانی در ایران می‌باشد که در سال۱۳۹۰ آغاز شده است.

ایلنا: نماینده دفترمحیط زیست و توسعه پایدارکشاورزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کمیته ایمنی آب تبریز اقدامات موثری در پایش کیفیت آب تبریز به عمل آورده است.
به گزارش ایلنا، احمد بایبوردی در گفتگو با خبرنگاران گفت: تمام مخاطرات احتمالی که ممکن است ایمنی آب تبریز را تحت تاثیر قرار دهند به دقت در حال نظارت و بررسی قرار دارند.
وی با بیان اینکه ایمنی آب شرب تبریز، نخستین پایلوت طرح ارتقای سازمان بهداشت جهانی در ایران می‌باشد که در سال۱۳۹۰ آغاز شده است گفت: کلانشهر تبریز به عنوان نخستین مرکز پایلوت اجرای طرح ارتقای ایمنی آب شرب WSP در ایران انتخاب شده واین پروژه با نظارت سازمان جهانی بهداشت وبا هدف ارتقای ایمنی وسلامت آب شرب و همسان ‌سازی کیفیت موجود با استانداردهای نوین دنیا به اجرا در می‌آید و در سال اخیر نیز شهرهای اصفهان و اهواز نیز به عنوان پایلوت‌های بعدی انتخاب شده‌اند که تحقیقات و دستاوردهای اجرائی به دست آمده در تبریز جهت بهره برداری در این استان‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به هدف کلی سازمان جهانی بهداشت از اجرایWSP اظهارداشت: این طرح اطمینان ازکیفیت آب آشامیدنی از طریق ارزیابی ومدیریت مخاطرات برروی سیستم آبرسانی از مرحله آبگیری تانقطه مصرف راشامل می‌شود و هدف از آغازWSP درتبریز کسب تجربیات لازم دراین مسیر و تبادل آن باسایر استان‌ها وکمک به کشوری شدن این طرح خواهد بود.
بایبوردی با اشاره به دلیل انتخاب تبریز به عنوان مرکزپایلوت این طرح گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده، کلانشهر تبریز از دانش، تخصص، امکانات و تجربیات لازم وکافی برای اجرای این طرح در کشور برخوردار بوده و برای همین به عنوان مرکز پایلوت چنین طرح مهمی انتخاب شده است.
وی با بیان اینکه طرح WSPیک پروژه فراسازمانی بوده و با تشکیل کارگروهی ویژه متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های نیرو، بهداشت، جهادکشاورزی، صنایع و سازمان محیط زیست اجرایی می‌شود گفت: مدیریت این پروژه در استان آذربایجان‌شرقی برعهده مدیر دفتر محیط زیست و حفاظت کیفی شرکت آب منطقه‌ای نهاده شده است که تحت عنوان کمیته فنی پروژه ایمنی آب شرب تبریز wsp فعالیت می‌کند.
بایبوردی در تشریح طرح WSP گفت: حوزه‌های آبریز تا زمانی که با ناملایمات طبیعی درگیر نباشند، توانایی خودپالایی داشته وخطری آنان راتهدید نمی‌کند اما اززمانی که پای متغیرهای دیگری مانند انسان بازشده، عواملی مانند مصرف بی‌رویه سموم کشاورزی و کودهای شیمیایی، فاضلاب‌های شهری و صنعتی، شیرابه‌ها بر رفتار این مناطق تاثیر منفی گذاشته است.
وی با بیان اینکه با ارتقای دانش بشری، نیاز به بازبینی و ارتقای استانداردهای موجود در حوزه سلامت آب به وجود آمده و از این رو طرح ایمنی آب شرب WSP نیز بر این اساس تدوین و به مرحله اجرا درمی‌آید ادامه داد: اجرای این طرح به نهادهای مرتبط با سلامت آب این امکان را می‌دهد تا ضمن شناسایی عوامل مخرب و تهدیدات حوزه آب، همواره خود را با تغییرات محیطی سازگار کرده و با به روز کردن اطلاعات و امکانات خود، نسبت به رفع مخاطرات مجموعه تحت مسئولیت خود اقدام کنند.
بایبوردی مساحت پروژه wsp را در چهار استان آذربایجان شرقی و غربی، کردستان و زنجان بیش از یک میلیون هکتار ذکر کرد و افزود: تنها ۸ درصد این پروژه در آذربایجان شرقی می‌باشد که اگر تنها در این استان بتوانیم به موفقیت‌های لازم در این عرصه دست یابیم به الگویی در سایر استان‌ها تبدیل خواهد شد.
نماینده دفترمحیط زیست و توسعه پایدارکشاورزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد: مجموعه اقدامات پیشنهادی و اجرائی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی مورد توجه مسئولین کشوری و سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز