خبرگزاری کار ایران

همایش بررسی شکاف‌های ارتباط علم و صنعت در دانشگاه تبریز برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۷۰۳

امروزه بیشترین تولید ثروت در سایه تولید علم و فناوری حاصل می‌شود. / رویکرد دانشگاه‌ها در مورد صنعت مطابق با استاندارد و مفید برای صنایع نبوده است. / دانشگاه در تولید علم خوب عمل کرده است.

ایلنا: همایش بررسی شکاف‌های ارتباط علم و صنعت همراه با تشکیل کمیسیون‌های تخصصی علوم پایه و فنی مهندسی به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز در تالار وحدت این دانشگاه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در این همایش جذب دانشجویان نخبه را برای تولید علم و تبدیل آن به ثروت و ارتقای دانشگاه تعیین کننده بیان کرد و گفت: این دانشجویان آینده سازان و سرمایه‌های ارزشمند کشورمان به حساب می‌آیند و باید در این راستا دانشگاه‌ها حمایت و سرمایه‌های لازم را داشته باشند.
امروزه بیشترین تولید ثروت در سایه تولید علم و فناوری حاصل می‌شود
سید جلال طباطبایی با بیان اینکه در گذشته بیشترین تولید ثروت به واسطه تلاش و نیروی کار افراد به دست می‌آمد ولی امروزه این امر در سایه تولید علم و فناوری حاصل می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر تولید علمی با ارزش‌تر است که منجر به تولید ثروت شده و برای رفاه و حل مشکلات جامعه بکار گرفته شود.
به گفته وی برای موفقیت در این عرصه باید سیاستگذاری و استراتژی پژوهشی و صنعتی در کشورمان تعریف شود و با جهت دهی به تولید علم، آن را بتوان در جامعه بکار برد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز، ایجاد اعتماد دو طرفه بین صنعت و دانشگاه برای توسعه پایدار هر دو را لازم عنوان کرد و گفت: با تقویت زیرساخت‌های لازم و برداشت موانع موجود می‌توان در این راه به موفقیت‌های بزرگی دست یافت.
وی افزود: دانشگاه تبریز از پتانسل و ظرفیت‌های زیادی برای توسعه ارتباط بین صنعت و دانشگاه برخودار بوده و آماده هر گونه همکاری با صنایع در عرصه‌های مختلف است.
- رویکرد دانشگاه‌ها در مورد صنعت مطابق با استاندارد و مفید برای صنایع نبوده است
رییس کمیته ارتباط صنعت و دانشگاه کشور نیز در این همایش با اشاره با اینکه رویکرد دانشگاه‌ها در مورد صنعت مطابق با استاندارد و مفید برای صنایع نبوده است، گفت: ۹۵ درصد شهرک‌های صنعتی از جنس صنایع کوچک هستند و چون آینده و چشم انداز مناسبی ندارند، انگیزه و توانایی ارتباط با دانشگاه را ندارند.
مرتضی اسلام‌زاده، با تاکید بر جایگاه علم در صنعت کشور گفت: مشکلات با تدبیر و با برنامه کم می‌شود و در این بین چاره‌ای جز علمی کردن تولیدات نیست.
رییس کمیته ارتباط صنعت و دانشگاه کشور دغدغه اصلی صنعت را پول و تامین اعتبار دانست و اظهار داشت: وقتی صنعت با کمبود اعتبار مواجه است علاقه‌ای به ارتباط با دانشگاه ندارد.
دانشگاه در تولید علم خوب عمل کرده است
مدیر آموزش صنایع سازمان فنی و حرفه‌ای کشور نیز در این همایش با بیان اینکه دانشگاه در تولید علم خوب عمل کرده ولی به نظر می‌آید، هنوز صنعتگران برای استفاده از این علم بیگانه هستند، گفت: مشکل اصلی صنایع ما عدم استفاده از دانش و فناوری روز است که باید دانشگاه در این خصوص به کمک صنعت بیاید.
سعید زمانی، با تاکید بر اینکه سیستم آموزش و پرورش باید اصلاح شود، افزود: از‌‌ همان ابتدا باید دانش آموزان را با کار گروهی و تیمی آشنا کنیم تا اینکه پژوهش و آموزش را دراولویت کارهای خویش قرار دهند.
سیاست توسعه صنعتی باید جایگاه خود را پیدا کند
مدیر عامل شهرک‌های صنعتی استان‌ها نیز با بیان اینکه سیاست توسعه صنعتی باید جایگاه خود را در کشور پیدا کند تا نقشه راهی برای صنعت و دانشگاه باشد، گفت: برای به ثمر رسیدن یک تولید علمی عوامل و فاکتورهایی زیادی لازم است که به محصول تبدیل شود که در این زمینه دانشگاه و صنعت باید به همدیگر اعتماد لازم را داشته باشند.
به گفته رضا جلالی، صنایع کوچک نیز در کشور ما توانایی زیادی درتامین مالی ندارند و با دستگاهی که قبلاً خریده‌اند به تولید مشغول‌اند و نیازی احساس نمی‌کنند که با دانشگاه و اساتید ارتباط داشته باشند.
موفقیت در ارتباط علم و صنعت کابردی عمل کردن است
عضو کمیته ارتباط صنعت و دانشگاه نیز در این همایش با اشاره به حلقه‌های مفقوده در ارتباط علم با صنعت گفت: زمانی می‌توانیم پدیده‌ها را مدیریت کنیم که آن رابشناسیم و ببینیم مشکلات آن از چه عواملی نشات می‌گیرد.
به گفته بهمن خالدی، در صورتی می‌توانیم در مقوله ارتباط علم و صنعت پیشرفت داشته باشیم و به صورت کاربردی و عملی وارد این حوزه‌ها بشویم.
نظام آموزشی باید در بحثتبدیل علم به ثروت اصلاح شود
مسئول هسته علمی بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز نیز در این همایش با بیان اینکه در کشور ما وقتی می‌خواهیم از بحثتبدیل علم به ثروت بحثکنیم با آسیب‌های متفاوت و زیادی رو برو می‌شویم که دلیل عمده آن سیستم و نظام آموزشی است که باید وزارت علوم و سازمان‌های ذیربط این نقص را بررسی کرده و آن را مرتفع کنند، یاد آور شد: عدم اعتماد صنعت به دانشگاه هم در این بین وجود دارد که به باور دانشجویان با گذشت زمان و اجرای چندین پروژه با صنعت، می‌توان اعتماد صنعتگران را جلب کرد.
مهدی صمدی، با تاکید بر نقش قابل ملاحضه دانشجویان در زدودن موانع ارتباط علم و صنعت، افزود: دانشجویان باید باحفظ انگیزه و با مطالبه‌گری موانع را برطرف کنند.
صمدی با اشاره به اینکه سیستم و نظام آموزش کشور ما بر اساس مقاله محوری است، گفت: به خاطر بعضی آیین نامه‌ها، اساتید رقبت چندانی به پروژه‌های صنعتی و عملی ندارند و بیشتر به پایان نامه‌های تئوری اهمیت می‌دهند.
بر اساس این گزارش، همچنین در کنار این همایش میزگردی نیز در تالار وحدت تشکیل شد که در آن، مرتضی اسلام‌زاده، رییس کمیته ارتباط صنعت و دانشگاه کشور، سعید زمانی، مدیر آموزش صنایع سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، مجیدی، مدیر عامل صنایع کوچک تهران، جلالی، مدیر عامل شهرک‌های صنعتی استان‌ها، بهمن خالدی، عضو کمیته ارتباط صنعت و دانشگاه، صمد برزگر، نماینده کارگران و مهرداد طرفدار حق، کریم ایواز، فرامرز رنجبر و مسعود حاج علیلوی بناب از اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز به ارایه دیدگاه‌ها و نکته نظرات خود را در خصوص ارتباط بهتر صنعت با دانشگاه در جامعه پرداختند.
لازم به ذکر است در این خصوص نشست دیگری با محوریت همین همایش با حضور اساتید دانشگاه و صنعتگران در تالار شهریار دانشگاه تبریز برگزار شد.
یاد آور می‌شود: موانع ارتباط میان علم و صنعت، علل و اهمیت ارتباط میان علم و صنعت، لزوم تجاری سازی علوم و تاثیر آن بر اقتصاد کشور و راهکارهای دانشگاهیان و صنعتگران برای جبران شکاف‌های ارتباط میان علم و صنعت از جمله محورهای اصلی این همایش یک روزه بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز