خبرگزاری کار ایران

۷۵۰میلیارد تومان تسهیلات برای بخش مکانیزاسیون کشور تخصیص یافت

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۸۴۹

دولت ممنوعیت واردات ماشین‌های دست دوم کشاورزی را برداشت.

ایلنا: رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهادکشاورزی، ازتخصیص۷۵۰میلیارد تومان تسهیلات برای بخش مکانیزاسیون کشورخبر داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا کامبیز عباسی، در حاشیه بازدید از مجتمع تراکتورسازی ایران همچنین از ایجاد خط اعتباری ویژه توسط دولت برای خرید ماشین آلات کشاورزی در کشور خبر داد. و گفت: براساس برنامه پنجم توسعه۲۰۰ هزاردستگاه مکانیزه تا پایان این برنامه باید جایگزین ادوات کشاورزی فرسوده کشور شود.
وی بابیان اینکه آمار وزارت جهادکشاورزی نشان می‌دهد در حال حاضر فقط ۵۰ درصد ماشین آلات کشاورزی در طول دوره عمر مفید هستند و نیمی دیگر فرسوده هستند که با تعمیرات مداوم نگهداری می‌شوند افزود: با افزایش نرخ ارز قیمت این تجهیزات به چندبرابر رسیده و ازسوی دیگر هم ماشین آلات کشاورزی در اولویت‌های ۸ تا ۱۰ کالاهای وارداتی برای تخصیص ارز قرار گرفته است که این مسائل توان مالی کشاورزان را برای نوسازی تجهیزات فرسوده پایین آورده است.
عباسی با بیان اینکه به منظور تامین و نوسازی ادوات کشاورزی وزارت جهادکشاورزی تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته است نخستین گام برای توسعه تجهیزات کشاورزی را دستور وزیر جهادکشاورزی برای تشکیل کارگروه مکانیزاسیون کشاورزی با رویکرد رفع محدودیت‌ها و موانع ارتقای بخش کشاورزی عنوان کرد وگفت: این جلسات به صورت هفتگی و با دبیری مرکز توسعه مکانیزاسیون و با حضور دو هفته یک بار وزیر جهاد کشاورزی برگزار می‌شود.
رئیس مرکزتوسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشورافزود: ازآنجا که بیشتر ادوات مکانیزه در کشور فرسوده است، نیازاست تا این ناوگان نوسازی شودبراین اساس توسعه استانداردسازی ماشین آلات کشاورزی دردستورکاراین کارگروه قرارگرفته است.
عباسی با بیان اینکه برای نخستین بار و با تاکید وزیر جهادکشاورزی و همکاری بانک کشاورزی خط اعتباری ویژه‌ای برای خرید ماشین آلات کشاورزی درنظر گرفته شده است گفت: به زودی شرایط پرداخت این تسهیلات اعلام می‌شود و باید بگوییم شرایط دریافت این تسهیلات برای کشاورزان تسهیل شده تا آن‌ها مشکلی برای ضمانت بانکی نداشته باشند.
وی با اشاره به سخنان رئیس جمهوری در مورد رفع ممنوعیت واردات ماشین آلات دست دوم برای بهبود تولید در بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: ‌‌ همان طور که دکتر روحانی گفتند دربخش کشاورزی نیازمند ماشین آلات هستیم اماچون قیمت ماشین آلات بالاست وکشاورز توان خریدندارد به همین خاطردولت ممنوعیت واردات ماشینهای دست دوم کشاورزی رابرداشت البته فقط واردات ماشینهایی که در کشور تولید نمی‌شوند مجاز است و عمر این ماشین‌ها باید زیر ۵ سال باشد.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، با بیان اینکه حدود ۹۵ درصد از ادوات کشاورزی در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: بیشترین نوع ماشینی که در حال حاضر به واردات آن نیاز است کمباین پنبه، کمباین گوجه فرنگی، کمباین چغندر قند، چاپرهای ذرت و انواع تراکتور و کمباین سنگین با قدرت بیشتر از ۱۲۰ اسب بخار است.
عباسی با اشاره به قیمت پایین ماشین‌های تولید داخل در مقایسه با نوع وارداتی آن گفت: به دلیل اینکه قیمت ماشین‌ها رو به افزایش بوده کشاورزان تعمیر و نگهداری از ماشین‌های قدیمی را به خریدن آن ترجیح می‌دهند در نتیجه زمان مفید استفاده از ماشین آلات کشاورزی در ایران بیشتر از استاندارد جهانی است. به عنوان مثال بر اساس استاندارد بهره گیری از ماشین آلات، هر تراکتور نباید بیش از ۱۰ هزار ساعت کار کند که عمر مفید آن حدود ۱۰ سال می‌شود اما این زمان در کشور ما بسیار بیشتر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز