خبرگزاری کار ایران

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی:

کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی رتبه نخست کشور را از نظر تعداد مراجعان دارند

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۳۲۲

۱۱ باب کتابخانه استاندارد آذربایجان شرقی مصوب هیئت دولت در انتظار اعتبار هستند.

ایلنا: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی گفت: کتابخانه‌های عمومی این استان رتبه نخست کشور را از نظر تعداد مراجعان دارد.
به گزارش ایلنا حسن خدایی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه تعداد مراجعه‌کنندگان به کتابخانه‌های عمومی استان در طول یک سال گذشته ۶ میلیون و ۴۰۶ هزار و ۲۹۵ نفر بوده است، خاطرنشان کرد: مجموع زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان ۷۸ هزار و ۱۸۳ متر مربع بوده که بر این اساس برای هر ۱۰۰ نفر جمعیت استان بیش از دو متر مربع فضای کتابخانه وجود دارد که از این نظر در رتبه چهارم کشوری قرار داریم.
وی با بیان اینکه در سطح استان ۱۳۲ باب کتابخانه عمومی شامل۱۰۱ باب کتابخانه نهادی ۳۰ باب مشارکتی و یک باب کتابخانه مستقل وجود داردافزود: از این لحاظ نیز در سطح کشور رتبه ششم را داریم.
خدایی همچنین با اشاره به اینکه در یک سال اخیر چهار میلیون و ۱۶۸ هزار و ۵۵۹ جلد کتاب از این کتابخانه‌ها به امانت برده شده است، افزود: آذربایجان‌شرقی در زمینه کتاب‌های به امانت برده شده رتبه دوم کشوری را داراست.
خدایی افزود: ۱۱۹ هزار و ۷۶ نفر در کتابخانه‌های عمومی استان عضو هستند که ۵۲ درصد سهم خانم‌ها و ۴۸ درصد سهم آقایان است که جایگاه پنجم کشوری را از نظر آمار به خود اختصاص داده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌شرقی در تمام شاخص‌های لازم از میانگین کشوری بالا‌تر هستند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی همچنین به قابلیت‌های کتابخانه مرکزی تبریز اشاره کرد و گفت: کتابخانه مرکزی تبریز با دارا بودن حدود ۳ هزار و ۸۰۰ کتاب خطی و ۷ هزار کتاب سنگی و هزار نسخه خطی و چاپ سنگی و نشریات از دوره قاجار به عنوان یکی بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی کشور محسوب می‌شود.
وی با اشاره به زیربنای ۱۱ هزار متر مربعی کتابخانه مرکزی تبریز گفت: این کتابخانه با ۶۰ هزار متر مربع مساحت، دارای بخش‌های مرجع، پژوهشگران، روشندلان، اهداکنندگان، منابع دیداری و شنیداری، کتاب‌ خطی و چاپ سنگی، آزمایشگاه و بخش مرمت، اسکن، صحافی، ثبت‌نام، امانت، خدمات فنی و کتابخانه دیجیتال است.
نگهداری نخستین کتاب ثبت شده در یونسکو
خدایی با اشاره به نگهداری نخستین کتاب ایرانی ثبت شده در یونسکو با نام «وقف‌نامه ربع رشیدی» اظهار داشت: این کتاب اکنون در این کتابخانه نگهداری می‌شود.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی درباره سهم نیم‌درصد کتابخانه‌ها از شهرداری‌ها گفت: شهرداری تبریز و مرند جزو بدهکار‌ترین شهرداری‌ها در استان در این زمینه هستند.
وی با بیان اینکه شهرداری‌ها از اعلام درآمد‌ها خودداری می‌کنند، اظهار داشت: بر اساس برآورده‌های انجام شده بدهی شهرداری کلانشهر تبریز ۶۰ میلیارد ریال و شهرداری مرند ۱۰۰ میلیون تومان از بابت سهم نیم درصد به کتابخانه‌ها بوده که این شهرداری‌ها مبلغ ناچیزی را پرداخت کرده‌اند.
۱۱ باب کتابخانه استاندارد آذربایجان شرقی مصوب هیئت دولت در انتظار اعتبار
وی در خصوص ساخت کتابخانه‌های عمومی مربوط به مصوبات دور سوم سفر ریاست جمهوری به استان گفت: در این دور از سفر ۱۱ باب کتابخانه استاندارد برای استان و روستاهای پرجمعیت تصویب شده بود که به دلیل کمبود اعتبار تا به امروز تخصیص نیافته است.
خدایی خاطرنشان کرد: زمین‌های این تعداد کتابخانه توسط شهرستان‌ها آماده شده اما به علت عدم و کمبود اعتبار هنوز اجرایی نشده است.
ظرفیت بالای استان و تبریز در بحثخیرین
خدایی با اشاره به ظرفیت بالای استان و تبریز در بحثخیرین، گفت: با همکاری انجمن خیرین مدرسه ساز و استانداری و سایر نهاد‌ها اسنامه طرح خیرین کتابخانه ساز تهیه و تقریبا تکمیل شده است و به دنبال همین موضوع ارتباط‌هایی با خیرین ارجمند ایجاد کرده‌ایم تا با آغاز طرح همراهی این عزیزان نیز آغاز گردد.
طرح کتاب من، طرحی روزآمد در راستای پاسخگویی به نیاز مخاطبین کتابخانه ها
مدیر کل کتابخابخانه‌های عمومی استان در خصوص طرح کتاب من گفت: این طرح یکی از اقدامات خوب بوده که از دو سال گذشته آغاز شده که در این ارتباط ۲۴۵ هزار جلد کتاب درخواستی دانشجویان تهیه شده است، البته این طرح نیز با مشکلاتی مواجه بوده لکن بیش از ۶۰ درصد کتاب‌های سفارش داده شده تهیه شده است.
ایستگاه‌های مطالعه، گامی نوین در توسعه فرهنگ مطالعه مفید
خدایی همچنین در ادامه، با اشاره به اجرای سه فاز طرح ملی ایستگاه‌های مطالعه گفت: تاکنون سه فاز از طرح ایستگاه مطالعه در کشور به اجرا در آمده که در این سه فاز، استان آذربایجان شرقی صاحب ۱۵ ایستگاه مطالعه شده است.
وی با اشاره به آغاز فاز چهارم این طرح گفت: در فاز چهارم، دو ایستگاه مطالعه دیگر به مجموع ایستگاه‌های استان افزوده خواهد شد که بدین ترتیب تعداد ایستگاه‌های موجود به ۱۷ سازه خواهد رسید.
تجلیل از خادمان کتاب و کتاب خوانی استان آذربایجان شرقی در هفته کتاب
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همچنین از برگزاری همایش تجلیل از خادمان کتاب و کتاب خوانی استان آذربایجان شرقی ر ۲۷ آبان خبر داد وگفت: در این همایش از بالغ بر ۱۳۰ نفر از خادمان نمونه و فعال کتاب و کتاب خوانی استان در حوزه‌های مختلفی همچون خیرین، مدیران فعال، کتابداران، کتاب خوانان و کار‌شناسان فعال تقدیر خواهد شد.
عضو گیری رایگان کتابخانه‌های استان در هفته کتاب
خدایی با اشاره به برگزاری بیست و یکمین دوره هفته کتاب از ۲۵ ابان لغایت ۲ آذر گفت: در این ایام با توجه به تقارن این مناسبت با محرم، فضاسازی لازم در کتابخانه‌ها صورت گرفته و نمایشگاه‌های موضوعی کتاب و عکس و مسابقات متنوع در این زمینه در تمام کتابخانه‌های عمومی استان برگزار خواهد شد.
وی برگزاری جلسات معرفی، نقد و بررسی کتاب‌های موضوعی در حوزه عاشورا و محرم از دیگر برنامه‌های کتابخانه در هفته کتاب عنوان کرد و گفت: عضویت در کتابخانه‌های عمومی استان نیز در طول هفته کتاب به صورت رایگان انجام خواهد گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز