خبرگزاری کار ایران

دانشمند برگزیده آکادمی علوم جهان سوم:

منشا بیشتر بیماری‌های انسانی به سوء تغذیه یا‌‌ همان سونامی خاموش برمی‌گردد

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۸۸۹

با بهبود تغذیه گیاه یعنی از طریق مصرف بهینه کود‌ها، مخصوصاً کودهای ریزمغذی، زیستی وآلی در مزرعه، علاوه برافزایش کمّی وکیفی محصولات کشاورزی می‌توان کمبود‌ها را نیز برطرف کرد. / مصرف نادرست کودهای شیمیایی علاوه بر این‌که بر‌کیفیت محصول کشاورزی تاثیر بدی برجا می‌گذارد باعثخواهد شد شکل و شمایل محصول هم تغییر کند.

ایلنا: عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران گفت: با بهبود تغذیه گیاه یعنی از طریق مصرف بهینه کود‌ها، مخصوصاً کودهای ریزمغذی، زیستی و آلی در مزرعه، علاوه بر افزایش کمّی و کیفی محصولات کشاورزی می‌توان کمبود‌ها را نیز برطرف کرد.
به گزارش ایلنا، پروفسور محمدجعفر ملکوتی درگفتگو باخبرنگاران در تبریز با بیان اینکه نگران خاک این مملکت می‌باشد افزود: وقتی شما دائم به سیستم، کود اوره و فسفر وارد کنید نتیجه بهتر از این نمی‌شودبهترین کود فسفره باز هم حاوی۳۰ میلی‌گرم کادمیم در هرکیلوگرم است وقتی سالی یک میلیون تن کود فسفر درکشور مصرف می‌شود که به اعتقاد من نیمی از آن اضافه است، نتیجه این می‌شود که بالای۳۰ تن کادمیم را به صورت سالانه به خاک تزریق می‌کنیم واین‌‌ همان کادمیمی است که اگرتن‌ها ۱/۰میلی‌گرم از آن وارد کبد شود آن را از کار می‌اندازد.
دانشمند برگزیده آکادمی علوم جهان سوم بابیان اینکه خاک کشاورزی دارد ازدست می‌رود ادامه داد: وقتی سیل می‌آید وانسان و ماشین و خانه را با خود می‌برد یک طرف قضیه است. طرف دیگر آن‌که شاید دردناک‌تر هم باشد این است که سیل خاک زراعی ما را هم با خود می‌برد؛ خاکی که تشکیل شدن هر عمق یک سانتی‌متری از آن ۲۰۰ سال عمر نیاز دارد. این خاک منبع غذایی ماست که از بین می‌رود. ما با دست خود خاکمان را از بین می‌بریم. همین قطع بی‌رویه درختان و جنگل‌زدایی نتیجه‌ای ندارد جز اینکه خاک کشاورزی به راحتی و با یک سیل از بین برود.
استاد ممتاز دانشگاه تربیت مدرس خاک سالم، زندگی سالم و انسان سالم را سه مولفه مرتبط به هم دانست و افزود: تغذیه نامتعادل گیاهی که متاسفانه امروزه گریبانگیر بخش کشاورزی ما شده است، منجر به سوء تغذیه انسان شده است که از علائم آن در جامعه ایرانی می‌توان به ریزش مو، بداخلاقی، سرماخوردگی‌های مزمن، کم حوصلگی، خستگی مفرط، پوکی استخوان، پوسیدگی دندان، قد کوتاهی، افسردگی، کم خونی، ایمنی پایین بدن و سرطان گوارشی اشاره کرد.
وی با بیان اینکه تحقیقات ما ثابت کرده‌است که رابطه تنگاتنگی بین خاک سالم، گیاه سالم و انسان سالم وجود دارد ادامه داد: منشا بیشتر کمبود‌ها و بیماری‌های انسانی به سوء تغذیه یا‌‌ همان سونامی خاموش برمی‌گردد.
چهره ماندگار کشور در بخش کشاورزی با بیان اینکه با بهبود تغذیه گیاه یعنی از طریق مصرف بهینه کود‌ها، مخصوصاً کودهای ریزمغذی، زیستی وآلی در مزرعه، علاوه برافزایش کمّی وکیفی محصولات کشاورزی می‌توان کمبود‌ها را نیز برطرف کرد ادامه داد: با اینکار می‌توان وضعیت تغذیه‌ای مردم را اصلاح کرد و به دلیل اینکه ایمنی بدن افزایش پیدا می‌کند، نیاز به انواع دارو‌ها نیز در کشور به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد.
ملکوتی بابیان اینکه زارع فقط کودهای فسفره را می‌شناسد و نمی‌رود از بخش خصوصی کود آلی را بخرد افزود: این بی‌عدالتی ا‌ست که باعثشده است سرطان گوارش در جامعه ما زیاد شود به‌طوری‌که خود وزیر بهداشت هم اعلام کرد تا چند سال آینده سرطان گوارشی دوتا سه برابر خواهد شد و من مطمئنم که این حرف درست است.
وی بابیان اینکه مصرف نادرست کودهای شیمیایی علاوه بر این‌که بر‌کیفیت محصول کشاورزی تاثیر بدی برجا می‌گذارد باعثخواهد شد شکل و شمایل محصول هم تغییر کند افزود: فرض کنید برای خرید سیب‌زمینی رفته‌اید چه سیب‌زمینی را انتخاب خواهید کرد؟ سیب‌زمینی باید زردرنگ باشد. اگر رنگ سیب‌زمینی کدر بود یعنی اینکه حاوی نیترات و کادمیم است که سمی هستند. در خرید پیاز هم دقت کنید پیازی بخرید که قسمت بالایی آن یعنی محلی که جوانه قرار دارد تنگ باشد اگر گشاد بود یعنی اینکه آنقدر نیترات و اوره به خوردش داده‌اند که سمی شده است. در خرید کلم قمری و کاهو هم آن‌هایی را انتخاب کنید که به هم فشرده هستند و داخلشان پوک نیست. کلم‌های توخالی نتیجه فقدان عنصر در کود آنهاست. در این محصولات آن‌قدر اوره مصرف شده است که رشد رویشی زیاد اما کیفیت کم شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز