خبرگزاری کار ایران

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور:

مقررات محدود کننده سرزمین اصلی نباید وارد مناطق آزاد می‌شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۲۷۳

ارس صنعتی‌ترین منطقه آزاد کشور است.

ایلنا: منطقه آزاد ارس مستعد سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف بوده و در میان هفت منطقه آزاد ایران صنعتی‌ترین منطقه آزاد محسوب می‌شود.
به گزارش خبرنگار ایلنا مشاور رییس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در حاشیه بازدیداز پروژه‌های صنعتی و سرمایه گذاری منطقه آزاد ارس، با اعلام این مطلب این منطقه را منطقه‌ای مستعد برای سرمایه گذاری خواند و افزود: ارس ظرفیت‌های فراوانی برای سرمایه گذاری و توسعه صنعت و تولید دارد.
اکبر ترکان همچنین در بازدید از پایانه مرزی جلفا در مرز ایران – نخجوان اظهار داشت: باید بتوانیم از اشتراکات مرزی موجود در این منطقه بهره بیشتری ببریم و بهتر است در وضعیت کنونی ناوگان حمل و نقل ریلی ارس تجدید نظر شود.
وی ادامه داد: طی گزارش‌های ارائه شده و بازدیدهای می‌دانی که انجام دادیم نکته قابل توجه و نیاز اصلی این منطقه برای جهش اقتصادی بازگشایی مسیر راه آهن جلفا به آنسوی آب ارس در جمهوری آذربایجان است و باید به طور جدی پیگیری شود.
مشاور رییس جمهور تصریح کرد: تلاش می‌کنیم مسیر راه آهن جلفا را به حالت قبلی خود در سه دهه قبل برسانیم و یا در صورت عدم تحقق این امر، مسیر جدیدی جایگزین نماییم.
وی افزود: ارس توسعه خوبی داشته و سرمایه گذاران خارجی متعددی در این منطقه مستعد فعالیت دارند ولی کارهای بهتری نیز می‌شود انجام داد و نباید به شرایط کنونی قانع بود.
ترکان با بیان اینکه آمدن آقای عرب باغی با سابقه درخشان مدیریت در صنعت کشور نقطه روشنی برای توسعه ارس خواهد بود اظهار داشت: آقای عرب باغی کارنامه درخشانی در مدیریت صنعتی در کشور بر جای گذاشته است و امیدواریم ارس نیز با همت ایشان به یکی از قطب‌های صنعتی و فعال کشور تبدیل شود.
دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در ادامه از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در ارس دعوت کرده و با بیان اینکه ما خودمان را مکلف به تامین تسهیلات می‌دانیم افزود: به تمامی همکاران در مناطق آزاد گفته‌ام که هیچ سرمایه گذاری نباید پشت در مسؤلان منتظر بماند، ما باید قدردان فرصت‌ها بوده و برای جذب بیشتر سرمایه گذاران تلاش کنیم.
وی با اشاره به اینکه ورود مقررات سرزمین اصلی به مناطق آزاد یک آفت برای توسعه سرمایه گذاری در مناطق آزاد است گفت: مقررات دست و پاگیر زمینه آزاردهنده سرمایه گذاری است و به نظر می‌رسد ورود فرایندهای قانونی سرزمین اصلی به مناطق آزاد مورد توجه نبوده و محدودیت‌های سرمایه گذاری خارج از محدوده‌های این مناطق دامنگیر مناطق آزاد کشورمان نیز شده است.
ترکان خاطرنشان کرد: محور فعالیت‌های منطقه آزاد ارس بر پایه صنعت و صادرات است و این به معنی تعطیلی سایر حوزه‌ها نیست و باید پر رونق‌تر از قبل انجام شود.
وی افزود: ارس در حوزه گردشگری نیز استعداد خوبی دارد و امیدواریم در عید امسال با ایجاد جذابیت‌های بیشتر شاهد استقبال گسترده‌تر از این منطقه باشیم.
ترکان بر لزوم بهره‌مندی از مزیت‌های گردشگری ارس تاکید کرد و گفت: لازم است در کنار تورهای گردشگری، برنامه ریزی برای جذب سرمایه گذاران با وجود استعداد فراوان این منطقه با جلب سرمایه گذاران و برگزاری تورهای سرمایه گذاری در برنامه کاری این منطقه قرار گیرد.
باید تغییر را در چهره منطقه بطور ملموس ایجاد کنیم
مدیرعامل منطقه آزاد ارس در شورای معاونین این منطقه که با حضور مشاور رییس جمهور ودبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در جلفا برگزار شد نیز گفت: از هر راهی برای جذب سرمایه گذاری در منطقه باید استفاده کنیم.
محسن عرب باغی افزود: باید تغییر را در سطح محدوده ایجاد کنیم و همگان این تغییرات ملموس را در منطقه ببینند.
وی ادامه داد: تیم کاری سازمان منطقه آزاد ارس نیز با توان علمی مناسب آمادگی دارد تا با رویکردهای جدید اتخاذ شده، برای رشد سریع در این منطقه کوشش نماید.
گفتنی است مشاور رییس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور طی سفر کاری یکروزه به منطقه آزاد ارس از سایت‌های صنعتی، تولیدی، پالایشگاهی، ‌های تک و گردشگری منطقه آزاد ارس، سایت شهرک فرودگاهی، پروژه هتل ۴ ستاره ارس و تصفیه خانه فاضلات صنعتی منطقه و پایانه مرزی جلفا در مرز نخجوان و نیز با نثار فاتحه به روح شهیدان از مزار شهدای شهریور ۱۳۲۰ در ساحل رود ارس بازدید کرد.
مشاور رییس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از سایت‌های صنایع سنگین و صنایع پاک و‌های تک و سایت فرودگاه بین المللی منطقه آزاد ارس بازدید کرد.
در این سفر یکروزه، مشاور رییس جمهور و معاونین و مدیران دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور و اعضای هیات مدیره منطقه آزاد ارس از واحدهای صنعتی فعال در سایت‌های صنعتی از جمله ارس خودرو دیزل(آمیکو)، کارخانه نساجی جلفاکاران، کارخانه پاراپلاستیک تولید کننده گونی‌های صنعتی، کارخانه فخر آذربایجان تولیدکننده انواع قیرهای صنعتی بازدید کردند.
همچنین بازدید از چندین کارخانه در حال احداثدر زمینه‌های پالایشگاهی و تولید انواع صفحه‌های چوبی mdf و hdf و همچنین بازدید از محدوده فرودگاه ۲۵۰۰ هکتاری ارس از دیگر برنامه‌های اکبر ترکان مشاور رییس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در منطقه آزاد ارس بود.
منطقه آزاد ارس واقع در شمال غرب کشور هم مرز با کشورهای ارمنستان، آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان بوده و در ۳ بخش منفصل جلفا، خداآفرین و قلی بگلو جمعا با ۵۱ هزار هکتار بعنوان بزرگ‌ترین منطقه آزاد ارس کشور محسوب می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز