خبرگزاری کار ایران

برگزاری اولین دوره آموزشی پرورش مرغ بومی برای بانوان روستایی خداآفرین

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۲۶۴

تولیدات طیور بومی به عنوان محصول ارگانیک که بدون استفاده از دارو پرورش یافته‌اند، درمیان مصرف کنندگان مقبولیت بیشتری داشته و همچنین تهیه محل وجایگاه جهت پرورش مرغ، برای روستاییان بسیار آسان‌تر از فراهم سازی جایگاه برای پرورش دیگر حیوانات اهلی بوده و می‌تواند دراستفاده بهینه ازمنابع موجود، اقدامی مقبول محسوب شود.

ایلنا: مدیر جهادکشاورزی شهرستان خداآفرین از برگزاری اولین دوره آموزشی پرورش مرغ بومی ویژه بانوان، با همکاری این مدیریت و بسیج سازندگی سپاه ناحیه خداآفرین خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا عمران فریدی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: این دوره آموزشی، به مدت دو روز در کانون امام علی(ع) شهر خمارلو و با شرکت بیش از ۵۰ نفر از بانوان روستایی این شهرستان در قالب پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی برگزار و در پایان این دوره به شرکت کنندگان گواهی مهارتی اعطاء می‌شود.
وی با اشاره به اینکه پرورش طیور بوی‍ژه مرغ بومی از گذشته‌های دور در منطقه رایج بوده و خانواده‌های روستایی وعشایری، با نگهداری تعدادی مرغ و خروس، آن‌ها را پرورش و با استفاده از گوشت، تخم و پر آن‌ها، بخشی از نیازهای افراد خانواده را برطرف می‌کردند افزود: خانواده‌های روستایی مقدار اضافی مرغ و تخم مرغ تولیدی را به بازار مصرف محلی عرضه می‌نمودند و امروزه نیز در بیشتر روستاهای این منطقه با کمترین هزینه و امکانات، پرورش مرغ بومی به صورت گله‌های کوچک انجام می‌شود.
فریدی ادامه داد: این گله‌ها معمولا به علل بهداشتی، تغذیه‌ای و ژنتیکی تولید و بازده کمی داشته و نقش آن‌ها در اقتصاد و تغذیه روستاییان محدود می‌باشد که برای حفظ و افزایش کیفی منابع بومی، تولید جوجه‌های یکروزه بومی و تخم‌مرغ نطفه دار بومی و رونق تولید و پرورش مرغ‌های بومی و کمک به اشتغال زایی، بهبود وضع اقتصادی و تغذیه‌ای در روستا، این دوره آموزشی برگزارشده است.
وی با اشاره به اینکه نگهداری مرغ بومی، با کمترین هزینه و تنها با مصرف باقیمانده سفره و ضایعات کشاورزی میسر است، گفت: تولیدات طیور بومی به عنوان محصول ارگانیک که بدون استفاده از دارو پرورش یافته‌اند، درمیان مصرف کنندگان مقبولیت بیشتری داشته و همچنین تهیه محل وجایگاه جهت پرورش مرغ، برای روستاییان بسیار آسان‌تر از فراهم سازی محل و جایگاه برای پرورش دیگر حیوانات اهلی بوده و می‌تواند دراستفاده بهینه ازمنابع موجود، اقدامی مقبول محسوب شود.
مدیر جهادکشاورزی خداآفرین تاکید کرد: نگهداری و پرورش مرغ‌های بومی، به دلیل عدم نیاز به امکانات و تجهیزات پرورشی و نیز داشتن مقاومت بیشتر و سازگاری با اقلیم بومی، آسان‌تر بوده وخانوارهای روستایی فاقد زمین نیز، توانایی نگهداری از چند قطعه مرغ را با حداقل امکانات دارا هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز