خبرگزاری کار ایران

همزمان با آغاز سال جدید هجری قمری و فرا رسیدن ماه محرم:

از پایان مرمت مسجد جامع علیشاه و ارگ تبریز رونمایی شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۵۳۱

مرمت‌های اصلی این مجموعه به پایان رسیده بود و تنها اقداماتی جزئی همچون نور‌پردازی و محوطه سازی باقی مانده بود که با پایان این اقدامات از این مسجد و ارگ تاریخی رونمایی شد.

ایلنا: همزمان با آغاز سال جدید هجری قمری و فرا رسیدن ماه محرم و با پایان مرمت مسجد جامع علیشاه و ارگ تبریز، از این بنای ارزشمند تاریخی آذربایجان شرقی رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا مدیر کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در حاشیه برگزاری آیین رونمایی از این اثر تاریخی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: مرمت‌های اصلی این مجموعه به پایان رسیده و بود تنها اقداماتی جزئی همچون نور‌پردازی و محوطه سازی باقی مانده بود که با پایان این اقدامات از این مسجد و ارگ تاریخی رونمایی شد.
تراب محمدی مرمت فاز نخست این مجموعه شامل طاق جنوبی به عنوان اصلیترین عنصر اثر را جزو آخرین اقدامات مرمتی بود که با تلاش مرمت گران این اداره کل در مجموعه مسجد و ارگ علیشاه تبریز به پایان رسید.
وی تصریح کرد: استحکام بخشی بقایای طاق جنوبی به عنوان اصلیترین عنصر مجموعه، بازسازی خطوط معماری بخش‌های باقی مانده مدرسه و زاویه(خانقاه) در محدوده عملیاتی و بازسازی خطوط معماری تالار هفت دری دوره قاجار از جمله عملیات مرمتی انجام گرفته در این اثر به شمار می‌رود.
محمدی همچنین ساماندهی بقایای مرمت شده را از دیگر اقدامات انجام گرفته در مسجد جامع علیشاه و ارگ تبریز خواند و گفت: ساماندهی‌های همچون نور‌پردازی، کف سازی، اجرای ارتباطات ورودی، راه پله‌ها و راه دسترسی و نیز محوطه سازی انجام گرفته و به عنوان آخرین اقدامات تکمیلی فاز نخست به اتمام رسید.
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یادآور شد: علاوه بر عملیات اجرایی، پیش از ورود به مرمت، مطالعات آزمایشگاهی کاملی بر روی این اثر تاریخی انجام گرفته بود.
محمدی مطالعات آزمایشگاهی این اثر تاریخی را مربوط به زمین‌شناسی(ژئوفیزیک) خواند و گفت: مکانیک خاک و مصالح، شناخت بستر زیرین و دیگر مطالعات مرتبط همچون تکمیل برداشت با اسکن لیزر و پایش تغییرات را شامل می‌شود.
وی با اشاره به دیگر اقدامات انجام یافته در راستای حفظ این بنای تاریخی اظهار داشت: استحکام بخشی و مرمت‌های حفاظتی طاق صفه مسجد جامع علیشاه که بزرگ‌ترین دهانه طاق در جهان بوده نیز به اتمام رسیده است.
محمدی با اشاره فاز بعدی مرمت این اثر تاریخی خاطرنشان کرد: همزمان بقایای کاشی کاری و گچ بری در دست مرمت قرار داشته و بخش‌های باقی مانده از محوطه و قسمت‌های خانقاه و مدرسه مرمت و احیا می‌شوند.
وی با اشاره به تاریخچه این اثر اظهار داشت: ساخت مسجد جامع علیشاه که در میدان قدیم تبریز قرار گرفته بود در سال ۷۱۱ هجری قمری توسط تاج الدین علیشاه جیلانی از وزرای ایرانی حکومت ایلخانان مغول آغاز شد.
محمدی با بیان اینکه در غرب مسجد جامع علیشاه یک مدرسه و شرق آن زاویه‌ای(خانقاه) نیز قرار گرفته بود، افزود: معروف‌ترین بخش مسجد جامع علیشاه طاق و صفه عظیم جنوبی آن است که با بیش از ۳۰ متر دهانه، بزرگ‌ترین طاق با مصالح سنتی دنیا به شمار می‌رود.
وی با اشاره به اینکه از تمام مجموعه مسجد جامع علیشاه تنها بخش‌هایی از همین قسمت طاق باقی مانده است، یادآور شد: از دیگر عناصر و فضاهای مسجد می‌توان به استخر، نهر آب، صحن مسجد، طاق‌های سنگی اطراف مسجد، مناره و مقبره بانی اثر اشاره کرد.
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصریح کرد: در تزئینات وابسته به معماری بخش مدرسه و خانقاه همانند ساختار کلی بنا حداکثر اغراق در اجرا به کار برده شده است.
محمدی افزود: ستون‌های جانبین محراب مدرسه و تزئینات طلاکوب نمای داخلی، گچ بری، ستون‌های مرمر مرتفع طاق‌های اطراف صحن، سنگ پلاک‌های بسیار عظیم بدنه، کاشی کاری معرق و کتیبه‌های خطی و سنگ فرش مرمرین صحن زاویه از جمله تزئیاتی هستند که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد: با مرگ تاج الدین علیشاه در سال ۷۲۴ هجری قمری ادامه کار ساخت این مجموعه متوقف شده و بخش صفه، تزئینات طاق بزرگ جنوبی و تکمیل طاق فرو ریخته آن نیز هیچگاه اجرا نشد.
محمدی با بیان اینکه حملات بیگانگان، زلزله و دیگر عوامل مخرب نتوانست مرمت‌ها و بازسازی‌های این مجموعه را متوقف کند، تشریح کرد: از اوایل دوره صفویه این مجموعه به عنوان مرکز آموزش تشیع به عنوان مرکزیت ایدئولوژیک مذهبی در جنگ‌های ایران و عثمانی مورد استفاده بود و به همین دلیل در حمله سلطان مراد عثمانی به ایران این مجموعه تعمدا تخریب شد.
وی ادامه داد: پس از زلزله سال ۱۱۹۴ تبریز، این مجموعه به عنوان مستحکمترین بخش ارگ حکومتی تبریز به عنوان محل استقرار توپهای سپاه ایران در جنگ با حملات روسیه قرار گرفت و نام «ارگ» بر آن مصطلح گشت.
محمدی اجرای عملیات مرمتی در مجموعه مسجد جامع علیشاه و ارگ تبریز را حاصل هماهنگی بسیار خوب با ارگان‌های مرتبط به ویژه بنیاد مصلی تبریز دانست و گفت: استمرار و تداوم عملیات مرمتی و مطالعاتی در این اثر تاریخی با هماهنگی بین بخشی جهت جلوگیری از تداخل طرح‌ها به خوبی انجام گرفته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز