خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور در مراسم تودیع و معارفه استاندار آذربایجان شرقی:

اعتدال، توجه به مردم، اجرای عدالت و پاک‌دستی؛ توصیه‌های دولت به استانداران جدید است

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۳۸۸

آذربایجان شرقی باید موتور تحول در اقتصاد کشور باشد. / تغییر در مدیریت به معنای نفی مدیران سابق نیست.

ایلنا: وزیر کشور حضور پرشکوه مردم در صحنه سیاسی مبارزه با آمریکا را یک پشتوانه قوی برای دولت در عرصه بین‌المللی دانست.
به گزارش ایلنا عبدالرضا رحمانی فضلی عصر امروز دوشنبه در آیین تودیع و معارفه استاندار آذربایجان شرقی افزود: دنیا باید بداند که عقبه نمایندگان ایران در مذاکرات، ملت مقتدر ایران هستند که با هوشمندی و تبعیت از رهبری، به دقت همه مسایل را رصد می‌کنند.
وی، ضمن گرامیداشت فرارسیدن ماه محرم، به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانش‌آموزان و دانشجویان به مناسبت ۱۳ آبان اشاره کرد و افزود: نگاه‌های بلند، اندیشه مستحکم، توکل بالا و اعتماد زیاد مقام معظم رهبری به مردم و مسؤولین، ایشان را همواره در مسیر انقلاب، مورد لطف خداوند قرار داده و معظم‌له با سخنان اخیر خود، روح تازه‌ای به کالبد انقلاب اسلامی در مسیر مقاومت و مبارزه علیه ظلم و ستم دمیدند.
رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه نباید ماهیت و عملکرد آمریکا در قبال کشورهای تحت سلطه را فراموش کرد، گفت: خوی آمریکا، خوی سلطه و استبداد است، بنابراین طرح حکومت دینی به عنوان منادی عدالت و آزادی توسط ملت ایران، به مذاق سلطه‌گران خوش نیامده است.
وی با اشاره به اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، دو نوع حکومت دنیا را اداره می‌کردند، افزود: تفکر سوسیالیستی و تفکر لیبرالیستی دو تفکر حاکم بر مدیریت جهان بود که منشأ هر دو، جهان‌بینی مادی و مبتنی بر منافع و مصالح سلطه‌گران و سرمایه‌داران بود و هر دو نیز در عمل شکست خوردند.
وزیرکشور خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران در مقطعی پا به عرصه گذاشت که فطرت پاک و وجدان بیدار انسان‌ها، آن‌ها را به حقیقت تازه‌ای در عرصه حکومت متوجه کرده بود.
آمریکا، بزرگ‌ترین دشمن ما در طول انقلاب بوده است
وزیر کشور با بیان اینکه ملت ایران در راه استمرار حکومت دینی هزینه‌های زیادی پرداخت کرده است، افزود: بزرگ‌ترین دشمن ما در طول انقلاب، آمریکا بوده و امروز هم بعد از ۳۴ سال، آمریکا به فشار خود برای محدودیت انقلاب ادامه می‌دهد و ما در این مدت، تمام روش‌ها را در مقابله با آمریکا تجربه کرده‌ایم.
وی ادامه داد: گرچه در ۳۴ سال گذشته، دستگاه‌های تبلیغاتی دنیا برای هجمه به جمهوری اسلامی در اختیار آمریکا بوده اما امروز مردم دنیا متوجه آن روی سکه تبلیغات شده‌اند و از خود می‌پرسند این چه اعتقاد و باوری است که بعد از ۳۴ سال، هنوز هم در مقابل هجمه‌ها مقاومت و هر روز موفقیت‌های بیشتری کسب می‌کند.
رحمانی فضلی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای کشورمان با گروه ۱ + ۵، خاطرنشان کرد: برای مردم دنیا تعجب‌آور است کشوری که این همه مورد هجمه بوده امروز به بالا‌ترین سطح فناوری دست یافته و این در واقع نشانه حیات و نشاط این کشور است.
وزیر کشور با بیان اینکه همواره باید به خاطر داشته باشیم که آمریکا، قابل اعتماد نیست، افزود: اختلاف آمریکا با ملت ایران به دلیل انرژی هسته‌ای یا منابع نفتی نیست، بلکه اساس دشمنی آمریکا، به خاطر اسلام و اختلاف در جهان‌بینی است.
وی اضافه کرد: آمریکا می‌داند در شرایطی که دنیا از ظلم و ستم او به تنگ آمده، یک الگوی مبتنی بر فطرت بشری و منبعثاز عالم غیب می‌تواند دنیا را به حرکت درآورد.
رحمانی فضلی افزود: حوزه اصلی درگیری ما با آمریکا، حوزه اندیشه و اعتقاد است اما صحنه درگیری، مسایلی است که تحت عنوان مسایل سیاسی، انرژی هسته‌ای و حقوق بشر مطرح می‌شود چرا که آمریکا می‌داند در عرصه اندیشه، توان رویارویی با ملت ایران را ندارد.
وزیر کشور با تاکید بر اینکه باید نقاط قوت خود را تقویت کنیم، گفت: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب هم تاکید کردند اصل گفتگو و مذاکره مورد تایید است، اما برگ برنده ما باید نگاه به درون باشد و اگر ما از موضع محکم حرکت کنیم پشتوانه بسیار بالایی برای نمایندگان کشور در مذاکرات ایجاد خواهد شد.
وی با بیان اینکه حضور پرشکوه مردم در صحنه سیاسی مبارزه با آمریکا، یک پشتوانه قوی برای دولت است که باید در عرصه بین‌المللی به درستی از آن بهره‌برداری کرد، افزود: دنیا باید بداند که عقبه نمایندگان ایران در مذاکرات، ملت مقتدر ایران هستند که با هوشمندی و تبعیت از رهبری، به دقت همه مسایل را رصد می‌کنند.
وزیر کشور در ادامه حفظ و تقویت وحدت و انسجام ملی و توانمندی در حوزه اقتصاد را دو موضوع حایز اهمیت در بحثاستحکام داخلی عنوان کرد و اظهار داشت: وحدت ملت ایران در عین مواضع مختلف سیاسی، مطمئنا دشمنان را تسلیم می‌کند و باید مراقب باشیم که هیچ قولی خلاف موضع مقام معظم رهبری و هیچ اقدامی خلاف منافع ملی اتفاق نیفتد.
وی با بیان اینکه تحریم‌های اقتصادی، آخرین حربه دشمنان است، افزود: زمانی می‌توانیم از این تحریم‌ها با موفقیت عبور کنیم که در حوزه اقتصادی، توانمندی بالایی داشته باشیم.
آذربایجان شرقی باید موتور تحول در اقتصاد کشور باشد
رحمانی فضلی با بیان اینکه برای کسب توانمندی اقتصادی باید سه اقدام مهم انجام گیرد، تجهیز منابع مالی و تولید را اولین اقدام ضروری در این راستا ذکر کرد و گفت: استان آذربایجان شرقی با بهره‌مندی از سرمایه‌های اقتصادی و مالی در کنار ظرفیت‌های انسانی و منابع طبیعی، حتما باید موتور تحول و تحرک اقتصادی کشور باشد.
وی با تاکید بر اینکه آذربایجان شرقی باید معین چند استان در حوزه اقتصادی باشد، افزود: این استان با دارا بودن بیش از هشت هزار واحد صنعتی و تولیدی و تجارب بالا در عرصه تجارت، صنعت و علم و بهره‌گیری از نیروی انسانی قوی، منابع عظیم الهی و موقعیت جغرافیایی بسیار عالی باید نقش عظیمی در جهت منویات مقام معظم رهبری ایفا کند.
وزیر کشور بهره‌وری در استفاده از منابع را دومین اقدام ضروری در راستای توانمندسازی اقتصادی کشور عنوان کرد و اظهار داشت: رشد اقتصادی کشور در برنامه توسعه، هشت درصد پیش‌بینی شده که سه درصد از آن باید از محل بهره‌وری تحقق یابد در حالی که این سهم، امروز کمتر از یک درصد است.
وی خاطرنشان کرد: باید با استفاده درست از منابع، صرفه اقتصادی و کارآمدی منابع افزایش یابد و این مهم باید در استان آذربایجان شرقی هم مورد هدف‌گذاری قرار گیرد.
رحمانی فضلی به موضوع کاهش مصرف به عنوان سومین راهکار کسب توانمندی در حوزه اقتصاد اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر می‌توانیم ۲۰ درصد از مصرف فعلی خود را در حوزه‌های مختلف کاهش دهیم و معتقدیم که تبریز و آذربایجان شرقی می‌تواند ظرف یک سال این کار مهم را به عنوان الگو و نمونه به سرمنزل مقصود برساند.
حفظ وحدت و رشد اقتصادی، پشتوانه مذاکره
وزیر کشور با بیان اینکه مذاکره، تنها یک بعد از مقابله ما با آمریکاست، افزود: پشتوانه مذاکره و امکان توفیق در آن، با حفظ وحدت در داخل و رشد اقتصادی امکان‌پذیر است.
وی با بیان اینکه منابع پیش‌بینی شده در بودجه عمومی، قادر به اداره کشور برای دست‌یابی به رشد اقتصادی هشت درصد نیست، افزود: دولت حتی در صورت موفقیت در مسایل بین‌المللی و تولید و فروش نفت در بهترین حالت هم نمی‌تواند ۱۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه جاری کشور را برآورده کند، بنابراین همه استان‌ها و مناطق کشور بدانند که باید در یک رقابت فشرده منطقی، قانونی و مناسب اقتصادی وارد شوند و این رقابت، مسابقه خیرات و حسنات است.
رحمانی فضلی با بیان اینکه دیگر از بودجه‌های نفتی خبری نخواهد بود، تاکید کرد: تحقق بودجه عمرانی کشور در سال جاری بیشتر از ۱۳ درصد نخواهد بود، بنابراین باید به سمت چشمه جوشان ملت برویم و بر روی منابع مردم حساب کنیم که این منابع می‌تواند به راحتی رشد هشت درصدی را محقق کند.
وی افزود: استان آذربایجان شرقی باید با یک سازماندهی جدید و بسیج همه توان اجرایی حول محور مدیریت استان، منابع مردم را در مسیر تولید هدایت کند و دولت و مجلس نیز باید برای رفع مشکلات قانونی و ایجاد بسترهای لازم اهتمام داشته باشند.
تغییر در مدیریت به معنای نفی مدیران سابق نیست
وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از تلاش‌های آقای بیگی در مدت تصدی مسؤولیت استانداری آذربایجان شرقی، گفت: ایشان به عنوان یک مدیر برجسته و شایسته در مدت بیش از پنج سال، منشأ خیر و اتفاقات خوب در استان بودند.
وی افزود: آقای جبارزاده، استاندار جدید آذربایجان شرقی هم از فرزندان ملت و یک مدیر شایسته، وارسته، نیک‌اندیش و نیک‌منش است که تجربه ایشان می‌تواند قدرت هم‌افزایی مدیران استانی را به پیش ببرد.
وزیر کشور تصریح کرد: تغییر در مدیریت به معنای نفی مدیران سابق نیست، بلکه به معنی تغییر در نگاه به تبع تغییر در نگرش مردم و عمل به تعهدات است و مدیران سابق و جدید باید دست در دست هم برای حل مسایل همت کنند.
وی با اشاره به طرح موضوع استانداری آذربایجان شرقی در جلسه هیأت دولت، خاطرنشان کرد: آقای رییس جمهور در این جلسه بیانات مبسوطی درباره این استان داشتند و تبریز و آذربایجان را چشم و چراغ ملت ایران و مورد اعتماد و امید کشور معرفی کردند.
رحمانی فضلی اظهار داشت: امیدواریم مردم تبریز و آذربایجان مانند تمام مقاطعی که از انقلاب اسلامی پشتیبانی کرده‌اند در حوزه مجاهدت اقتصادی هم گام‌های مهمی بردارند و تلاش مدیران هم باید با این رویکرد باشد.
توصیه‌های دولت به استانداران جدید: اعتدال، توجه به مردم، عدالت و پاک‌دستی
وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه موضع دولت، موضع اعتدال است، گفت: اولین توصیه رییس جمهور به استانداران جدید، مشی اعتدال و استفاده از نیروهای معتدل است و مبنای انتخاب مدیران عالی استان‌ها از جمله جناب آقای جبارزاده، موضوع اعتدال بوده است و ایشان نمونه‌ای از عقلانیت و اعتدال هستند.
وی، با تاکید بر توجه به مردم به عنوان یکی از برنامه‌های مهم استانداران جدید، خاطرنشان کرد: استانداران باید در تمام ابعاد با مردم رابطه داشته باشند و در مراحل مختلف تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در کنار مردم و مردم در کنار آن‌ها باشند.
رحمانی فضلی افزود: باید قدر مردم را بدانیم و بستر و امنیت لازم برای حضور مردم در صحنه را فراهم کنیم.
وزیر کشور با تاکید بر پیگیری عدالت در امور اجرایی، اظهار داشت: معیار عدالت از نظر دستگاه اجرایی، قانون است؛ همه در برابر قانون برابرند، بنابراین استاندار باید در انجام مراحل اجرایی، عدالت و اجرای قانون را از هر جهت مبنا قرار دهد.
وی، پاک‌دستی مدیران را یکی از مسایل اصلی مورد توجه دولت و رییس جمهور ذکر کرد و افزود: استانداران باید امین و حافظ بیت‌المال و مورد اعتماد مردم باشند و با هر نوع ناپاکی در مسایل مالی به شدت برخورد کنند.
وزیر کشور با بیان اینکه در این مقطع حساس تاریخی بعد از خداوند هیچ امیدی جز مردم نداریم، افزود: تحلیل دشمنان این بود که با فشارهای اقتصادی و محدودیت‌های سیاسی علیه جمهوری اسلامی، فضای سال ۸۸ با شدت بیشتری تکرار شود اما مردم ایران با شکوه و اقتدار و با هوشمندی پای صندوق‌های رأی آمدند و انتخاب بسیار مطلوبی کردند.
وی با تاکید بر اینکه وزارت کشور جایگاه مدیریت سیاسی است، گفت: وزارت کشور و استانداری، حزب و گروه سیاسی نیست، اما برای فراهم کردن بستر قانونی برای همه فعالیت‌های سیاسی در چارچوب قانون آماده است و در این زمینه، اساس ما مردم‌محوری است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز