خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی:

تصاحب بازارهای بین المللی برنامه ریزی اصولی می‌طلبد

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۱۷۴

خوشبختانه در سال‌های اخیر هدف گذاری‌های خوبی برای صادارت صورت گرفته است ولی به نظر می‌رسد آمار و ارقامی که از افزایش صادرات ارایه می‌شود تناسب چندانی با توانمندی و پتانسیل‌های کشور ندارد.

ایلنا: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی گفت: موضوع صادرات و توجه به بسط و توسعه آن یکی از سیاست‌های پایه و اصولی کشور‌ها است و توجه به تولید و مصرف در گستره جغرافیایی محدود، اساسا نخواهد توانست تولید و پویایی لازم را ایجاد کند.
به گزارش ایلنا، محمد جعفر عظمایی با بیان اینکه صادرات می‌تواند کانون توجه کیفی و کمی بشود، ادامه داد: صادارت افزایش تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه و نیز ایجاد رفاه و ثروت برای جامعه را رقم خواهد زد.
وی افزود: در شرایط فعلی برای تصاحب بازارهای بین المللی، امر صادرات برنامه ریزی اصولی می‌طلبد و به واسطه این برنامه ریزی است که می‌توان حضوری موفق و ماندگار در بازارهای جهانی داشت و بر این اساس هم می‌توان به نیاز مشتری پاسخ گفت.
وی خاطر نشان کرد: کشوری در عرصه صادرات موفق خواهد بود که بتواند از امکانات خودش به درستی استفاده کند و با ایجاد ارزش افزوده در این مسیر گام بردارد و خام فروشی و صادرات تک محصولی را کنار نهد.
عظمایی گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر هدف گذاری‌های خوبی برای صادارت صورت گرفته است ولی به نظر می‌رسد آمار و ارقامی که از افزایش صادرات ارایه می‌شود تناسب چندانی با توانمندی و پتانسیل‌های کشور ندارد.
وی با اعلام اینکه کشور عربستان به زعم ما به صادرات نفتی و تک محصولی متکی است، اضافه نمود: اما در سال میلادی گذشته این کشور بالغ بر ۶۵ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته است.
عظمایی خاطر نشان کرد: کشور ما در شرایط تحریم و شرایط خاص بین المللی نامطلوبی قرار دارد و نوسان نرخ ارز در سال قبل عملا امکان هر گونه برناه ریزی اصولی و درست را از تولیدکنندگان سلب کرد و آن‌ها را دچار مشکل نمود.
وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به اقداماتی که طی سالهای اخیر به ویژه در این چند ماه در خصوص حذف مقررات زاید اداری صورت گرفته است در کنار تلطیف فضای سیاست خارجی وضعیت نسبتا مطلوبی را در امر صادرات شاهد باشیم.
وی در پایان با بیان اینکه صادرات غیر نفتی ما حدود ۴۵ میلیارد دلار است، گفت: اگر بتوانیم صادارت کشور را به ۲۵ درصد بیشتر از آنچه که هست برسانیم در این صورت ارز حاصل از صادرات ما برابری خواهد کرد با ارز مورد نیاز برای واردات و این نقطه آغازی برای رهایی از وابستگی به اقتصاد تک محصولی خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز