خبرگزاری کار ایران

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان شرقی:

قرارگاه‌های پدافند سایبری و زیستی در آذربایجان شرقی تشکیل شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۷۵۲

پدافند غیرعامل و آمادگی همه‌جانبه، تنها راه مقابله با تهدیدات دشمن علیه ایران اسلامی است و اجرای صحیح اصول پدافند غیرعامل، موجب ناکام ماندن کشورهای تهدیدکننده می‌شود.

ایلنا: مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان شرقی از تشکیل قرارگاه‌های پدافند سایبری و زیستی در استان به منظور احصای تهدیدات در این دو حوزه و ایجاد آمادگی برای مقابله با حملات دشمن خبر داد.
به گزارش ایلنا مصطفی اروجی که به مناسبت هفته پدافند غیرعامل سخن می‌گفت خاطرنشان کرد: پدافند غیرعامل و آمادگی همه‌جانبه، تنها راه مقابله با تهدیدات دشمن علیه ایران اسلامی است و اجرای صحیح اصول پدافند غیرعامل، موجب ناکام ماندن کشورهای تهدیدکننده می‌شود.
وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل، دفاع در مقابل حملات دشمن بدون توسل به نیروهای مسلح است، افزود: پدافند غیرعامل، ارزان‌ترین و پایدار‌ترین نوع دفاع است که هدف از آن کاهش آسیب‌پذیری، کاهش خسارات و تلفات انسانی، بالا بردن آستانه مقاومت و پایداری و تسهیل چرخه ارایه خدمات در شرایط بحران است.
اروجی با اشاره به اینکه شیوه‌های جنگ متفاوت است و شیوه‌های دفاع هم باید متناسب با آن تعریف شود، گفت: امروزه جنگ‌ها در چهار نوع جنگ سخت، جنگ سایبری، جنگ زیستی و جنگ اقتصادی تعریف می‌شوند که شیوه‌های مناسب دفاع در مقابل هر یک از آن‌ها باید در زمان مناسب تعریف شود.
وی با تاکید بر اینکه کشور باید از طریق پدافند غیرعامل، مصون شود، افزود: پدافند غیرعامل اساسا مربوط به دوران صلح است نه زمان جنگ و بنا به تاکید امام خمینی، کشور در هر شرایط باید در بهترین وضعیت دفاعی باشد.
اروجی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای پیشرفته با اینکه چندان در معرض تهدید یا تهاجم نیستند با این حال به پدافند غیرعامل توجه ویژه‌ای دارند و سیستم دفاعی آن‌ها بسیار قوی است.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به ماهیت و اهداف جنگ سایبری، خاطرنشان کرد: موضوع جنگ سایبری در دو طیف «دفاع از زیرساخت‌های شبکه‌ای و یارانه‌ای در مقابل ویروس‌ها و بمب‌های EMP» و «تهاجم نرم و حمله تبلیغاتی» خلاصه می‌شود که جنگ نرم، موثر‌ترین و کارآمد‌ترین ابزار دشمن برای تضعیف اراده ملت‌هاست.
اروجی، جنگ نرم را خطرناک‌ترین و پیچیده‌ترین شیوه تهاجم دشمن عنوان کرد و گفت: در جنگ نرم، دشمن تنها به جان و مال افراد تجاوز نمی‌کند، بلکه تجاوز به باور‌ها و مختصات فکری بشر و تغییر ترجیحات مردم از اهداف دشمن در این جنگ است که برای رسیدن به آن از ابزارهایی نظیر ماهواره، اینترنت، عرفان‌های کاذب، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها استفاده می‌کند.
وی با بیان اینکه فروپاشی روانی یک ملت در اثر جنگ نرم می‌تواند مقدمه‌ای برای فروپاشی سیاسی کشور و ساختارهای آن باشد، افزود: جنگ نرم اولین مرحله تهاجم دشمن است تا از این طریق مردم را نسبت به آرمان‌های خود دلسرد کرده و در آخرین مرحله با جنگ سخت و نظامی، تیر خلاص را بر نظام سیاسی وارد کند.
اروجی با تاکید بر تقویت آمادگی کشور در مقابل جنگ نرم دشمن، اظهار داشت: پدافند غیرعامل، کلید خنثی‌سازی جنگ نرم دشمن در همه زمینه‌هاست.
وی با اشاره به اقدامات انجام یافته در این حوزه، از تشکیل قرارگاه پدافند سایبری با فرماندهی استانداری خبر داد و افزود: این قرارگاه با پایش تهدیدات سایبری، ایجاد آمادگی در مقابل انواع حملات سایبری را مدیریت می‌کند.
اروجی همچنین از تشکیل قرارگاه پدافند زیستی در استان خبر داد و گفت: سلاح دشمن در جنگ زیستی، میکروب‌ها و ویروس‌های مهندسی شده است که باید در مقابل شیوع آن‌ها آمادگی لازم در مراکز مسئول و مربوط وجود داشته باشد.
وی تصریح کرد: به تمام دستگاه‌های اجرایی استان و نهادهای مربوط به حوزه زیستی دستور داده شده است که مراکز دفاع سایبری و زیستی را تشکیل دهند که این اقدام در اکثر دستگاه‌ها انجام شده است.
اروجی خاطرنشان کرد: موضوع پدافند غیرعامل از تمام جنبه‌ها مورد توجه قرار گرفته و تاکنون مانورهای متعددی در این خصوص برگزار شده است.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان شرقی آموزش و فرهنگ‌سازی را از مهم‌ترین نیازهای پدافند غیرعامل دانست و گفت: در بحثآموزش و فرهنگ‌سازی، ضمن اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها و آشنا ساختن مردم با مفهوم و اهداف پدافند غیرعامل، تاکنون بیش از ۱۵۰۰ نفر از مدیران و کارکنان دستگاه‌های دولتی استان با نظارت اداره کل پدافند غیرعامل، آموزش‌های مربوطه را سپری کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه اهمیت موضوع پدافند غیرعامل هنوز برای مردم و مسئولان آشکار نیست، افزود: البته نسبت به گذشته این موضوع جایگاه بهتری دارد اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم و انتظار داریم که مدیران استان با درک بیشتر اهمیت موضوع، اهتمام کافی در این خصوص داشته باشند.
وی آموزش موضوع پدافند غیرعامل را ضروری دانست و اظهار داشت: زمانی تصور عمومی این بود که پدافند غیرعامل‌‌ همان مدیریت بحران است درحالی که حوزه مسئولیت مدیریت بحران، برخی تهدیدهای طبیعی مانند سیل، زلزله و توفان است، اما تهدیدهای ساخت انسان در زیرمجموعه پدافند غیرعامل قرار می‌گیرند.
اروجی همچنین با اشاره به اقدامات انجام یافته در حوزه ایمن‌سازی و تقویت زیرساخت‌ها در استان، گفت: در حال حاضر موضوع رعایت ماده ۲۱۵ یا‌‌ همان الزامات پدافند غیرعامل در احداثتمام بناهای دولتی، زیرساخت‌ها و مراکز دارای رده و حتی مراکز بدون رده که در یک مجموعه، تبدیل به مراکز دارای رده شوند با جدیت اعمال می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز