خبرگزاری کار ایران

دومین جشنواره انار «یاقوت بهشت» در روستای مرزی قولان سیه رود برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۶۵۶

هدف ازبرگزاری این جشنواره شناساندن محصول انار سالم و ارگانیک، پتانسیل‌های سواحل ارس وایجاد انگیزه در کشاورزان و باغداران منطقه است.

ایلنا: مدیرجهادکشاورزی شهرستان جلفا از برگزاری دومین جشنواره انار «یاقوت بهشت» در روستای مرزی قولان از توابع بخش سیه رود این شهرستان خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا رضا عباسی هدف ازبرگزاری این جشنواره را شناساندن محصول انار سالم و ارگانیک، پتانسیل‌های سواحل ارس و ایجاد انگیزه در کشاورزان و باغداران منطقه عنوان کرد و افزود: هم اکنون در ۱۶۰ هکتار از اراضی حاشیه رودخانه ارس و در روستاهای قولان، می‌سن، اشتبین، دوزال ُ کردشت نوجه مهر و پهناور، انار کشت می‌شود.
وی با بیان اینکه امسال بیش از یک هزار و ۶۰۰ تن محصول انار مرغوب از باغات این شهرستان استحصال و به بازارهای محلی و سایر نقاط کشور عرضه شده است، گفت: متوسط عملکرد سال جاری محصول انار در هر هکتار ۱۰ تن بوده و این میزان در برخی از باغات به بیش از ۱۲ تن نیز رسیده است و اصلاح باغات و درختان پیر، استفاده از ارقام اصلاح شده وهمچنین تغذیه مناسب درختان و هرس به موقع آن از عمده دلایل بالا بودن راندمان عملکرد در واحد سطح باغات انار این شهرستان محسوب می‌شود.
مدیرجهادکشاورزی جلفا خاطرنشان کرد: وجود آب و هوای معتدل، فراوانی آب مورد نیاز باغات به واسطه وجود رودخانه پرآب ارس در افزایش راندمان تولید موثر بوده است.
عباسی با اشاره به اینکه بیش از ۱۱ گونه انار در این شهرستان کشت می‌شود، ادامه داد: گونه‌های گلوشا، گل تفت یزد، پوست سیاه یزد، ملس دانه سیاه، قصرالدشت ابرکوه و ملس ساوه از عمده انار کشت شده در این شهرستان بوده وعلاوه بر عرضه محصول انار به صورت تازه‌خوری به بازار، مقداری نیز به صورت مربا، رب انار و آب میوه فراوری وبه بازار مصرف ارائه می‌شود و با توجه به مرغوبیت انار تولیدی این شهرستان، مقادیر قابل توجهی از این محصول درفصل برداشت جاری به جمهوری خود مختار نخجوان و ارمنستان صادر شده است.
وی کرم گلوگاه، شته و کرم سفید ریشه انار را از جمله مشکلات تولید این محصول در منطقه جلفا ذکرکرد وافزود: طی سال گذشته، با راه اندازی کلینیک گیاه پزشکی در سیه‌رود، مبارزه بیولوژیکی با آفات انار از جمله کرم گلوگاه در ۹۰ هکتار از اراضی انجامده نتایج موفقیت آمیزی نیز به دنبال داشته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز