خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن نجات دریاچه ارومیه:

دولت تدبیر و امید اقدامات مثبتی را در جهت نجات دریاچه ارومیه آغاز کرده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۱۳۵

جلوگیری از پسروی دریاچه ارومیه، نیازمند عزمی فراگیر و ملی است. / تبعات زیانبار وفاجعه گونه خشک شدن دریاچه ارومیه تا شعاع یکصد کیلومتری غیرقابل مهار خواهد بود.

ایلنا: دبیر انجمن نجات دریاچه ارومیه گفت: جهت جلوگیری از پسروی دریاچه ارومیه علاوه براینکه میزان آب ورودی به دریاچه باید تصحیح شود، فعالیت بخش‌هایی که در صورت استمرار برای دریاچه ارومیه بحران آفرین خواهند بود، نیز متوقف و سرعت بخشی به طرح‌ انتقال آب به دریاچه ارومیه با عزم واراده‌ای ملی، می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات موجود را برطرف سازد.
به گزارش خبرنگار ایلنا مصطفی قنبری درحاشیه همایش ملی تاثیر پسروی دریاچه ارومیه بر منابع آب و خاک در گفتگو با خبرنگاران افزود: متأسفانه بخش اعظمی از این دریاچه به‌علت بی‌توجهی مسئولین و متولیان امر در سالهای گذشته خشک و‌ در صورتیکه برای نجات آن اقدامی صورت نگیرد، در آینده نزدیک وقوع بحران و پدیده طوفان نمک کاملا حتمی خواهد بود.
دبیر خانه کشاورز آذربایجان شرقی با تاکید به اینکه خوشبختانه دولت تدبیر و امید اقدامات مثبتی را در جهت نجات این دریاچه آغاز کرده است ادامه داد: نجات این دریاچه نیازمند تلاش مسئولین سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزارتین جهادکشاورزی ونیرو با توسعه تعامل، تلاش وحدت نظر و رویه خواهد بود تا بتوان به برون رفت ازمعضل پیچیده این زیست بوم طبیعی خوش بین بود.
دبیر انجمن نجات دریاچه ارومیه ادامه داد: وجود دریاچه ارومیه به عنوان یک اکوسیستم آبی بی‌نظیر، فاکتوری کلیدی درآب و هوای مناسب منطقه بوده و مهاجرت هرساله ده‌ها هزار پرنده به این دریاچه، آنرا به یک تالاب بین المللی کم نظیر تبدیل ودرکنار فعالیتهای اقتصادی دریاچه ارومیه سبب ساز ایجاد اشتغال مولد و توسعه اقتصادی وفرهنگی شمالغرب کشوربه شمار می‌آمد ولی درحال حاضر، تداوم شرایط خشکسالی، ذخیره سازی آب در پشت سدهای پر تعداد مخزنی حوضه این آبریز، عدم سرمایه‌گذاری متناسب با وضعیت بخش کشاورزی درکنار توسعه اراضی کشاورزی، به تقویت احتمال خشک شدن کامل این دریاچه، منجر شده است که می‌تواند درمیان مدت توده‌ای عظیم از نمک و مواد سمی و فلزات سنگین موجود را بر جای گذاشته و تبعات زیانبار وفاجعه گونه آن تا شعاع یکصد کیلومتری غیرقابل مهار خواهد بود.
قنبری گفت: این منبع عظیم که در نتیجه برنامه ریزی صحیح و نظارت تخصصی می‌توانست باعثشکوفایی بیشتر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان‌های همجوار با آن شود، اینک دراثر غفلت دولت مردان و بهره برداران به مشکل عمده زیست محیطی مبدل شده و لذا منطق و عقل حکم می‌کند با حمایت از طرحی واقع بینانه، حرکت و اقدامی عملی درسایه عزمی همگانی برای بازسازی مرحله به مرحله دریاچه ارومیه به مرحله اجرا درآید تا ارزش‌های این دریاچه مجددا احیا و بابازگشت دریاچه به تراز اکولوژیک، خودکفایی در تامین آرتمیای مورد نیاز صنعت آبزی پروری که قطعا امری بسیار مهم و تاثیر گذار در امر رشد اقتصادی و اشتغال زایی است، نیز محقق می‌شود.
وی اضافه کرد: تهیه وتدوین برنامه عملیاتی برای نجات دریاچه ارومیه، حفاظت از وضع موجود، ترغیب وتشویق ذینفعان به مشارکت بیشتر دربرنامه‌های حفاظتی به منظور پیشگیری ازخطرات وجبران آسیب‌های احتمالی انسانی وطبیعی ازمهم‌ترین پیشنهادات انجمن نجات دریاچه ارومیه برای پیشگیری ازبروز پسروی بیشتر آب این دریاچه ومشکلات ناشی از وقوع این امر به شمار می‌آید.
دبیر انجمن نجات دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: تغییر ساختارهای موجود جهت ایجاد سیستم‌های آگاهی رسان وپیش آگاهی سازی مسئولین ومردم در تغییرات حادثشده درالگوی آب وهوایی واقلیم بدلیل کنترل وضع وکاهش خسارات وچگونگی برخورد با وضع بحران با محوریت رسانه‌های ارتباط تصویری استان‌های سه گانه همجوار با این دریاچه، ایجاد تعادل وتوازن بین مصرف آب وآب قابل استحصال، تولید با نظارت جدی بربخش توزیع وصرفه جویی‌های برنامه ریزی شده بصورتی که نتایج آن درافزایش ارتفاع آب دریاچه مشهود باشد، تغییر رویکرد درمطالعات وپژوهش‌های حوزه آبریز به سوی تحقیقات نظاممند، هدفدار وبرنامه ریزی شده وهمچنین تغییر رویکرد وضع موجود به کشاورزی جایگزین با مطالعات همه جانبه درمحصولات کشاورزی جهت حفظ وضع موجود وصرفه جویی درآب، این منبع مهم تولید از دیگر پیشنهادات این انجمن جهت نجات دریاچه ارومیه در میان مدت محسوب می‌شود.
قنبری با اشاره به شرایط کم آبی و کاهش سطح آب دریاچه ارومیه، ادامه داد: اصلاح روش‌های آبیاری اراضی این حوزه جهت برون رفت ازحالت سنتی به نوین و پربازده، بسیار ضروری و در این راستا دراستان‌های همجوار دریاچه باید برنامه‌های جامعی تدوین و اجرایی شود.
وی با اظهار اینکه این زیست بوم با تمام موجودات زیستی درون آن رو به نابودی و به گفته مسئولین محیط زیست، کاهش میزان نزولات جوی، پایین بودن بازده آبیاری کشاورزی در حوضه آبریز و عدم اختصاص آب کافی برای تأمین نیاز بیولوژیکی رودخانه‌های منتهی به دریاچه از عوامل تشدیدکننده بحران و کویری شدن منطقه به شمار می‌رود، گفت: این روند می‌تواند تاثیرات منفی خود را با کاهش سطح سرمایه گذاری درمنطقه نشان داده وانگیزه سرمایه‌گذاران وانجام اقدامات تولیدی بخصوص از سوی بخش خصوصی ا، با کاهش معنی داری روبرو شود.
قنبری افزود: تشکیل مجمع نمایندگان منطقه‌ای ازبین نمایندگان استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی وکردستان جهت تنظیم برنامه وایجاد ساختار وگزارش اقدامات انجام یافته به روسای قوای سه گانه نیزکه می‌تواند در ایجاد وحدت نظر ورویه در اجرای طرح جامعی که بتواند شرایط حاضر رابه سوی موقعیتی بهتر سوق دهد، مفید واقع گردد، از دیگر پیشنهادات این انجمن است.
وی تصریح کرد: این انتخاب ماخواهد بود وباید گزینش کنیم که امانت را در دست خود چگونه نگهد‌اریم و چگونه آن را به نسل بعد تحویل دهیم وآنچه که تاکنون دردفترچه عمل آورده‌ایم، به هیچ کدام از ما نمره قبولی نمی‌دهد، حتی به عنوان یک شهروند نیز باید بپذیریم که برای نجات دریاچه ارومیه به فکری جدی‌تر و عزمی فراگیر و ملی نیازمندیم.
همایش ملی تاثیر پسروی دریاچه ارومیه بر منابع آب و خاک با حضور کار‌شناسان و اساتید دانشگاه از سوی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی به مدت دو روز در تبریز برگزار می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز