خبرگزاری کار ایران

درخواست هزاران نفر از شهروندان برای جلوگیری از ادامه فعالیت‌های معدنی در منطقه زنوز

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۱۰۸۵

جمعی از اهالی شهر زنوز در استان آذربایجان شرقی با راه‌اندازی کارزاری خواستار جلوگیری از ادامه فعالیت‌های معدنی تهدید کننده حیات و معاش این منطقه شدند.

به گزارش ایلنا ، در متن این کارزار که بیش از  ۵ هزار نفر آن را امضا کرده‌اند خطاب به رؤسای دولت و مجلس  آمده است:

«زنوز، شهری با قدمت چند هزار ساله، دارای فرهنگ غنی با محوریت علم و ایمان و عمل در مرکزیت چندین روستا از جمله زنوزق، به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری منطقه و روستاهایی چون کوه‌کمر، دارانداش، چرچر، زمهریر و درق قرار دارد. این شهر در طول تاریخ در حوزه علم، دانش، بازرگانی و تجارت پیشتاز بوده و زادگاه بزرگان و حکمایی چون ملا علی مدرس زنوزی بوده است. همچنین زنوز دارای سابقه درخشانی در نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی بوده و شهدای گرانقدری تقدیم ایران اسلامی کرده است.

متأسفانه، امروزه موجودیت و ادامه حیات این شهر و اهالی آن و روستاهای تابعه و حتی سلامتی محیط زیست شهرستان مرند با تهدید جدی مواجه شده است. اخیراً یک شرکت خصوصی به منظور اکتشاف و استخراج فلزاتی نظیر مس و طلا وارد منطقه شده و بدون ارزیابی‌های زیست‌محیطی معمول و جامع، موفق به اخذ مجوز از اداره کل منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی طی نامه شماره ۱۲۵۳۶/۴۲/۱۴۰۰ مورخه ۱۴۰۰/۰۴/۰۹ نسبت به ۷۳ هکتار از اراضی زنوز به عنوان سینه کار شده است.

اراضی مذکور موسوم به مراتع آدینه، از مراتع درجه یک محسوب و دارای تنوع گیاهی و جانوری منحصربه‌فرد بوده و همچنین در بالادستِ سرچشمه‌های آب آشامیدنی و کشاورزی و سد زنوز قرار دارد که تخریب آن عواقب ناگوار و لطمات جبران‌ناپذیری به شرح ذیل بر منطقه و اهالی آن وارد خواهد کرد:

- تخریب بسترچشمه‌های آب در منطقه موجب کاهش آب‌های سطحی و زیرزمینی شده و از این طریق به کشاورزی که وسیله امرار معاش اهالی دشت مرند، زنوز و روستاهای تابعه است، لطمات جبران‌ناپذیری وارد خواهد کرد که متعاقباً بیکاری و مهاجرت را به دنبال خواهد داشت.

- در اثر استفاده از مواد آلاینده و خطرناک نظیر ترکیبات سیانور جهت استحصال فلزات و نفوذ پساب سمی، باقی‌مانده آب‌های سطحی و زیرزمینی به ویژه آب سد زنوز آلوده شده و موجب آلودگی آب آشامیدنی، محصولات کشاورزی و دامی و شیوع انواع بیماری‌ها از جمله سرطان در اهالی منطقه خواهد شد.

- تخریب مراتع درجه یک که داری تنوع گیاهی و جانوری منحصربه‌فرد است، موجب اختلال در زیست گیاهی و جانوری و از بین رفتن گونه‌های نادر گیاهی خواهد شد و این امر موجب از بین رفتن دامداری و زنبورداری شده و بیکاری و تبعات منفی اجتماعی و اقتصادی را در منطقه به دنبال خواهد داشت.

به استحضار می‌رساند که این مرقومه به دور از احساسات، تعصبات و منفی‌نگری به رشته تحریر درآمده و نظر کارشناسان و صاحب‌نظران مربوطه در حوزه آب، معدن و محیط زیست می‌تواند تأییدی بر گفته‌های ما  باشد.

همانطور که استحضار و اشراف کامل دارید وفق قاعده فقهی «لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام» و اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که بر همه فعالیت‌های اقتصادی حاکم است و سایر اصول قانون اساسی و قوانین جاری کشور، جان و مال آحاد مردم مصون از تعرض است. لیکن، حالیه فعالیت این شرکت معدنکار در تعارض و مغایرت کامل با موارد ذکرشده و مخل امنیت اهالی شهر زنوز، روستاهای تابعه و دشت مرند بوده و زمینه‌سازِ بروز بحران‌های جدی در عرصه‌های انسانی و اجتماعی در منطقه خواهد شد.

احتراماً درخواست داریم در صورت صلاحدید، با اعزام هیأتی مورد وثوق از افراد خبیر و متعهد به منطقه، به منظور رفع دغدغه اهالی در آغاز کار دولت سیزدهم که مردم منطقه چشم امید به صداقت، عدالت و تعهد و دلسوزی آن دولت محترم برای رفع مشکلاتشان دارند، دستورات امیدبخش در راستای نجات اهالی از خطر نابودی را صادر فرمایید.»

این کارزار تا تاریخ ۱۵ آبان در آدرس اینترنتی (https://www.karzar.net/zonouz) در حال جمع‌آوری امضاست.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز