خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم شبستر:

استفاده از آب با توسعه آبیاری تحت فشار دراراضی حاشیه دریاچه ارومیه کاهش یابد

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۲۰۹

اگر مکانیزه سازی روش‌های آبیاری در اراضی کشاورزی حوزه دریاچه ارومیه توسعه یابد، حجم مصرف آب در این مزارع به یک ششم کاهش یافته و بخشی از مشکلات استفاده بی‌رویه از آب چاه‌های کشاورزی، توسعه چاه‌های غیر مجاز و همچنین شوری آب این چاه‌ها مرتفع می‌شد.

ایلنا: نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی گفت: باید استراتژی توسعه کشاورزی در اراضی حاشیه دریاچه اورمیه جهت کاهش روند مهاجرت ساکنان این حوزه در دستور کار قرار داشته باشد.
به گزارش خبرنگار ایلنا علی علیلو که در بازدید از پروژه‌های آب و خاک شهرستان شبستر سخن می‌گفت در عین حال خاطرنشان کرد: ولی این امر توسعه‌ای با فن آوری‌های سنتی که نفس‌های دریاچه را تنگ‌تر می‌کند، قابل تحقق نخواهد بود.
وی افزود: اگر مکانیزه سازی روش‌های آبیاری در اراضی کشاورزی حوزه دریاچه ارومیه توسعه یابد، حجم مصرف آب در این مزارع به یک ششم کاهش یافته و بخشی از مشکلات استفاده بی‌رویه از آب چاه‌های کشاورزی، توسعه چاه‌های غیر مجاز و همچنین شوری آب این چاه‌ها مرتفع می‌شد و اگر این تحول در بخش کشاورزی، ۱۰ سال قبل اتفاق می‌افتاد می‌توانست از ‌بسیاری از اثراتی که امروز خشک شدن دریاچه ارومیه برای بهره برداران بوجود می‌آورد جلوگیری کرد.
وی تاکید کرد: جهادکشاورزی برای مکانیزه کردن آبیاری بخش کشاورزی طرح ضربتی را اجرا کند تا از آبیاری سنتی کنونی که حجم بالایی از آب‌های منطقه به خصوص آب‌های زیرزمینی را در حال مکیدن است جلوگیری کند.
علیلو با اشاره به وجود بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه در بخش جنوبی دریاچه ارومیه گفت: برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی در این منطقه باعثاز بین رفتن آب‌های شیرین و شور شدن آب‌های حوزه به خصوص آب‌های زیرزمینی آذربایجان‌شرقی شده است.
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اثرات ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه افزود: باید استراتژی توسعه کشاورزی در این منطقه در راستای جلوگیری از مهاجرت ساکنان این حوزه در برنامه کاری کاملا لحاظ شود و این توسعه‌ متناسب با موقعیت منطقه باشد که نفس‌های این دریاچه را تنگ‌تر نکرده و منطقه را با خطرات بیشتری روبرو نسازد.
وی همچنین خواستار توجه به تکنولوژی‌های نو در مزارع کشاورزی حوزه دریاچه ارومیه شد و گفت: با استفاده از تکنولوژی‌های موجود می‌توان در بازگشت حیات به این زیستگاه گام‌های اساسی را برداشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز