خبرگزاری کار ایران

یک استاد ادبیات:

عرفان مولانا مبتنی بر سلوک روحی و عملی است

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۹۷۲

حقیقت از دیدگاه مولانا زمانی پدیدار می‌شود که از چنبرهٔ عادت خارج شویم چراکه عادت بزرگ‌ترین حجاب در همهٔ شئون به شمار می‌رود، در حالی که مولانا جهان را سایه‌ای از عالم بالا می‌داند.

ایلنا: یک استاد ادبیات گفت: عرفان مولانا مبتنی بر سلوک روحی و عملی است.
به گزارش خبرنگار ایلنا جمشید علیزاده در بخش برنامه‌های جنبی یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز، به مناسبت روز بزرگداشت مولانا به تبیین جهان‌بینی این عارف نامدار پرداخت.
وی با اشاره به مشرب فکری مولوی یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های شرح مثنوی را مطابقهٔ آن با مولفه‌های جهان‌بینی ابن عربی عنوان کرد و افزود: عرفان مولانا مبتنی بر سلوک روحی و عملی است در حالی که عرفان ابن‌عربی نظری است.
علیزاده همچنین عادت شکنی را مهم‌ترین و برجسته‌ترین آموزهٔ مولوی در شرح مثنوی و دیوان شمس عنوان کرد و افزود: حقیقت از دیدگاه مولانا زمانی پدیدار می‌شود که از چنبرهٔ عادت خارج شویم چراکه عادت بزرگ‌ترین حجاب در همهٔ شئون به شمار می‌رود، ‌ در حالی که مولانا جهان را سایه‌ای از عالم بالا می‌داند.
وی ادامه داد: اساس این نکتهٔ کلیدی عادت ستیزی چه در مورد هنر و چه در سایر شئون زندگی است که شاکلهٔ جهان‌بینی مولانا به شمار می‌رود.
علیزاده گفت: دو صوت بلند و دو قلهٔ رفیع در ادبیات فارسی هستند که دیگران چه آنهایی که پیش از این دو صدا و چه آنهایی که پس از آن ظهور و بروز کرده‌اند در ذیل آن‌ها طبقه‌بندی می‌شوند که یکی از آن‌ها فردوسی با صبغهٔ خردگرایی و دیگری مولانا با صبغهٔ روحانی است که در مورد مولانا باید گفت در افکار و اندیشه‌های وی جسم طفیلی روح بوده و تعالی روح اهمیت ویژه‌ای دارد.
گفتنی است همزمان با برپایی نمایشگاه کتاب برنامه‌های جنبی فرهنگی متعددی اجرا می‌شود که برگزاری گفتمان‌های ادبی از این سری برنامه‌هاست.
یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز از هفتم تا سیزدهم مهرماه ۹۲ در محل نمایشگاه بین‌المللی تبریز برپاست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز