خبرگزاری کار ایران

وقوع ۲۵۷ سیل در آذربایجان شرقی طی ۱۰ سال اخیر

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۴۶۵

حدود ۲ هزار کیلومتر از رودخانه‌ها و مسیل‌های استان تحت عنوان بازه‌های خطرساز و آسیب پذیر شناسائی شده که نیازمند ساماندهی اضطراری است و از این مقدار تاکنون حدود ۵۵۰کیلومتر از رودخانه‌ها و مسیل‌ها ساماندهی اضطراری شده است.

ایلنا: مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: طی ۱۰ سال اخیر ۲۵۷ سیل حادثه ساز در این استان رخ داده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا ارسلان هاشمی افزود: از میان سیل‌های حادثه ساز، ۴۳درصد سیلاب‌ها در فصل بهار، ۵۱ درصد بقیه در فصل تابستان۴ درصد در فصل پاییز و ۲ درصد در فصل زمستان رخ داده است.
وی مهم‌ترین علل خسارت را ناآگاهی از قانون و مسائل فنی، بی‌اعتنایی به قانون و سودجویی ذکر کرد و افزود: همچنین وجود مشکلاتی از قبیل مشکلات حوضه آبریز از جمله فرسایش شدید در حوضه و افزایش رواناب، چرای بی‌رویه و تغییر کاربری، تغییرات اقلیمی و مشکلات آبراهه از قبیل احداثسازه‌های غیرفنی، تصرف بستر و عوامل طبیعی در بروز این خسارت‌ها دخیل بوده‌اند.
هاشمی ضمن درخواست از مردم برای رعایت حریم بستر و رودخانه‌ها اظهار داشت: با توجه به اینکه دخل و تصرفات غیر مجاز و احداثسازه‌های غیر اصولی از اصلیترین عامل بروز خسارات بوده، از اشخاص حقیقی و حقوقی درخواست می‌شود نظرات کار‌شناسی را که بر اساس قانون مطرح می‌شود به طور کامل توسط رعایت نمایند تا مشکلات و خسارت‌ها در زمان وقوع سیل به حداقل برسد.
معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نیز در خصوص پروژه‌های ساماندهی رودخانه‌های استان نیز گفت: طول رودخانه‌ها و مسیل‌های آذربایجان شرقی در حدود۲۵ هزارکیلومتر برآورد شده که در حال حاضر حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از رودخانه‌ها و مسیل‌ها در سطح استان شناسائی، حدود ۶ هزار و ۵۰۰کیلومتر از رودخانه‌ها و مسیل‌های داخلی نقشه برداری شده است.
مجتبی جلیل‌زاده افزود: از ۱۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر رودخانه‌ها و مسیل‌های شناسائی شده استان تاکنون بیش از ۶ هزار کیلومترآن‌ها تعیین بستر و حریم شده است که از آن حدود ۲۵۰ کیلومتر مربوط به رودخانه مرزی ارس است.
وی خاطرنشان کرد: حدود ۲ هزار کیلومتر از رودخانه‌ها و مسیل‌های استان تحت عنوان بازه‌های خطرساز وآسیب پذیر شناسائی شده که نیازمند ساماندهی اضطراری است و از این مقدار تاکنون حدود ۵۵۰کیلومتر از رودخانه‌ها و مسیل‌ها ساماندهی اضطراری شده است.
جلیل‌زاده افزود: تاسیس اتاق بحران در شهرستان‌ها، تأمین اعتبار کافی کارگروه سیل و اخذ مجوزهای قانونی مطابق قانون توزیع عادلانه آب پیش از اجرای هر گونه طرح در بستر و حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها را در رفع مشکلات این بخش راهگشا خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز