خبرگزاری کار ایران

پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره سراسری عکس رضوی

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۴۴۷

نقش صاحبان رأی و نظر و اهالی و اصحاب فرهنگ، هنر و ادب و اندیشه هم در عرصه تعریف و تبیین این منظومه و هم در ارائه نمونه‌های عینی آن در شکل آثار و آفرینش‌های علمی، فرهنگی، هنری و ادبی فاخر و ماندگار، نقشی اساسی و مهم تلقی می‌شود زیرا این کار سترگ مستلزم چنان مایه‌ای از دانش و دقت و ظرافت است که جز از عهدهٔ ذهن‌های ژرف اندیش، ذوق‌های بی‌آلایش و قریحه‌های توانمند بر نمی‌آید.

ایلنا: همزمان با آیین اختتامیه جشنواره سراسری عکس رضوی در تبریز پیام «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرائت شد.
به گزارش ایلنا، در این پیام آمده است: از آنجا که مهم‌ترین وظیفه و رسالت حوزه فرهنگ و هنر را تعالی انسان و اتصاف و تخلّق او به اوصاف حمیده و اخلاق پسندیده در زندگی فردی و اجتماعی است، معارف و آموزه‌های دینی و مذهبی و از جمله سیره و سخن انبیا و اولیای الهی که ناظر به عالیترین و والا‌ترین جلوه‌های فطری و معنوی انسان هستند جایگاهی بلند و بی‌بدیل در منظومه فکری و فرهنگی جامعه اسلامی دارند. این امر الهی بویژه با توجه به الزامات و اقتضائات کنونی جامعه اسلامی و نیز نقش تاریخی گفتمان نظام جمهوری اسلامی در ارائه الگویی کامل و تمام عیار از یک فرهنگ متعالی، متعادل و مترقّی در جهان امروزی اهمیت و ضرورتی مضاعف می‌یابد. الگویی که همچون چشمه‌ای پاک و زلال انسان‌های معنویت خواه و معرفت طلب در سراسر گیتی را سیراب می‌کند و روح تازه‌ای می‌بخشد.
در بخش دیگری از این پیام آمده است: در این میان نقش صاحبان رأی و نظر و اهالی و اصحاب فرهنگ، هنر و ادب و اندیشه هم در عرصه تعریف و تبیین این منظومه و هم در ارائه نمونه‌های عینی آن در شکل آثار و آفرینش‌های علمی، فرهنگی، هنری و ادبی فاخر و ماندگار، نقشی اساسی و مهم تلقی می‌شود زیرا این کار سترگ مستلزم چنان مایه‌ای از دانش و دقت و ظرافت است که جز از عهدهٔ ذهن‌های ژرف اندیش، ذوق‌های بی‌آلایش و قریحه‌های توانمند بر نمی‌آید.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این پیام مهم‌ترین وظیفه مسئولان، سیاستگزاران و دست اندرکاران حوزه فرهنگ و هنر فراهم سازی امکان و فضای مناسب برای بروز و ظهور ظرفیت‌های بالقوه به میدان کشاندن تمام توان‌ها و استعداد‌ها در این زمینه عنوان و تصریح کرده است: جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(علیه السلام) را می‌توان به عنوان نمونه‌ای از یک کوشش موفق در این راستا مورد ارزیابی و کاوش قرارداد، جشنواره‌ای که در طول ده دوره برگزاری آن با مشارکت شمار زیادی از اهالی و اصحاب فرهنگ و هنر و ادب و اندیشه، زمینه ساز یک جریان فرهنگی و هنری در سطح و گستره فراملّی شده است.
علی جنتی در این پیام همچنین با یادآوری اینکه آغاز دومین دهه از عمر این رویداد فرهنگی با شروع به کار دولت تدبیر و امید مقارن گردیده است بر ضرورت نگاهی تازه با رویکردی نقّادانه و آسیب‌شناسانه به این جشنواره تأکید و تأکید نموده است: این کار بدون تردید موجب پیراستگی و پویایی هرچه بیشتر برای رسیدن به سطحی بالا‌تر از نظر کیفیت و اثر بخشی برنامه‌ها خواهد شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از برگزاری جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(علیه السلام) و تمرکز برنامه‌های آن در دهه کرامت و فاصله عطر آگین میلاد دو پاره تن رسول ا… و امام موسی بن جعفر(علیه السلام) تقدیر و تصریح کرده است: بدون تردید این رویداد فرهنگی می‌تواند نقشی مهم و قابل ملاحظه در ترویج و گسترش و تعمیق فرهنگ پربار رضوی و ولایی ایفا نماید. توجه ژرف به آموزه‌ها و مفاهیم الهی و انسانی مندرج در این فرهنگ ناب و انسان ساز شامل جلوه‌های درخشان و خیره کننده‌ای از حیات پربرکت، سبک زندگی رضوی و سخنان روشن و گهر بار ثامن الحجج علیه آلاف التحیه و الثناء است. فرهنگی که در آن ارزش‌هایی همچون خدا محوری، انسان دوستی، مهربانی و بلند نظری جای خود محوری و قهر و دشمنی و تنگ نظری را بگیرد. صفاتی رحمانی که مردم مشتاق در طول تاریخ امام خود را بدان صفات و کرامات شناخته و مورد ارادت و احترام و قبله راز و نیاز خویش قرار داده‌اند.
وی در بخش پاینی این پیام با تبریک به مناسبت دهه پربرکت و سراسر نور کرامت و روزهای خجسته آغاز و انجام این دهه یعنی میلاد کریمه اهل بیت(علیهم السلام) حضرت معصومه(سلام ا… علی‌ها) و زاد روز حضرت ثامن الحجج(علیه السلام) و همچنین روزهای بزرگداشت امامزادگان بویژه حضرت احمد بن موسی(شاهچراغ)(علیه السلام) که تقویم فرهنگی کشور در این دهه به نام آنان زینت‌یافته است از همهٔ کوشندگان در برگزاری این رویداد فرهنگی و معنوی در داخل و خارج از کشور، بویژه تمام اهالی و اصحاب فرهنگ و ادب و هنر و اندیشه رضوی و دبیران جشنواره‌ها و برنامه‌های موضوعی سپاسگزاری و برای تمامی یاران و همراهان پاکدل و نیک اندیش در حوزه فرهنگ و هنر کشور تحت توجهّات خاصه حضرت حق و عنایات امام عصر(عج) در زیر لوای سبز سلطان خراسان حضرت شمس الشموس(علیه السلام) سعادت و نیکبختی و پیروزی و سرافرازی آرزو کرده است.
جشنواره سراسری عکس رضوی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با همکاری شورای فرهنگ عمومی استان، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع) و کانون فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان‌شرقی برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز