خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره میراث فرهنگی هریس:

مهارت بافت فرش هریس ثبت ملی شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۱۴۴۶

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هریس از ثبت ملی مهارت بافت فرش هریس به عنوان میراث ناملموس این شهر در کنار آیین شبیه‌خوانی بخشایش خبر داد.

 ناصر وارسته در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، با اعلام این خبر اظهار داشت: نمایندگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هریس از سال 92 ایجاد شده و فعالیت خود را در زمینه آموزش صنایع دستی، طراحی فرش، شناسایی و ثبت میراث ملموس و ناملموس شهرستان، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و غیره آغاز کرد.

وی افزود: آموزش‌های ارائه شده از طریق شرکت تعاونی و در داخل مجموعه و برخی روستاهای شهرستان انجام می‌شود که بانوان شهرستان رغبت بیشتری برای آموزش دارند.

رئیس اداره میراث فرهنگی هریس ادامه داد: همه ساله بیش از 150 هنرجو را آموزش می‌دهیم که برای 100 نفر از این افراد آموزش رایگان داریم و در کنار آن تسهیلات کم‌بهره‌ای نیز برای تولید و احداث کارگاه‌های کوچک ارائه می‌دهیم.

وی اضافه‌ کرد: منبت چوب، معرق چوب، طراحی سنتی، بافتنی های سنتی جوراب، حکاکی، گلیم بافی و ورنی، عمده رشته‌های هنری هستند که آموزش داده می‌شوند.

وارسته با اشاره به بزرگترین مشکل در حوزه صنایع دولتی خاطرنشان کرد: مشکلی در تولید صنایع دستی نداریم، بلکه ضعف عرضه محصولات و مشکل در بسته‌بندی داریم.

او افزود: در حال حاضر به خاطر شرایط کرونایی، تمامی کلاس‌های آموزشی تعطیل بوده و در همین راستا تسهیلات بلاعوض برای دو نفر از فعالین صنایع دستی شهرستان اعطا کردیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی هریس با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری شهرستان هریس ابراز داشت: در حوزه گردشگری، روستای مقصودلو به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شد که به دلیل برخورداری از پتانسیل‌های گردشگری بالقوه طبیعی شامل آب معدنی، سد مقصودلو و منطقه کویری شوش قوم، متمایز از سایر روستاها است.

او ادامه داد: مرکز اطلاع‌رسانی گردشگری در ورودی شهر هریس با اخذ زمین و پروانه ساخت در حال ساخت است که تا مرحله فونداسیون و اسکلت‌بندی پیشرفت دارد.

وارسته با اشاره به برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و آیینی در روستاهای هریس عنوان کرد : جشنواره فطیر سنتی هریس را در سال‌های 95 و 96 در روستای هرزه‌ورز و در سال 97 در روستای خشکناب برگزار کردیم و در کنار آن جشنواره آیین‌های بومی،محلی را در روستاهای جیغه و دبیگلو برگزار کردیم که به دلیل عدم همکاری روستاییان دیگر برگزار نگردید.

او افزود: تنها اقامتگاه بوم گردی هریس در روستای امند است و در روستای مهرام نیز یک نفر اقدام به اخذ مجوز کرده است.

رئیس اداره با اشاره به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری نیز گفت: در حوزه سرمایه گذاری، احداث کمپ گردشگری ساپلاق را در دست اقدام داریم که 5 کیلومتر نیرورسانی برق، 4 کیلومتر آسفالت‌ریزی و احداث آلاچیق، بوفه، نمازخانه و سرویس بهداشتی انجام یافته است.

او افزود: 5 موافقت اصولی بین راهی، شامل رستوران و غذاخوری، در امند، خواجه و بیلوردی صادر کردیم و در کنار آن چندین تسهیلات روستایی نیز در روستای بیلوردی صادر کردیم.

او خاطرنشان کرد: همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری هریس را در سال 97 برگزار کردیم که با استقبال خوبی از طرف سرمایه‌گذاران مواجه نشد.

وارسته با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه میراث فرهنگی اعلام کرد: در حوزه میراث فرهنگی 51 آثار ثبتی داریم که اقدام به ثبت، مرمت و نگهداری از آنها کردیم.

او اضافه‌ کرد: بقعه شیخ اسحاق در روستای خانقاه وحمام تاریخی روستای سرای از جمله بناهای تاریخی در حال مرمت هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی هریس، با اشاره به ساماندهی تپه دوزده باغیر زرنق، خاطرنشان کرد: این تپه در سال 91 توسط دکتر هژبر نوبری سرپرست حفاری آغاز شد که 5500 سال قدمت دارد،ولی در نگهداری آنجا پیش بینی لازم را نداشتند و بازتاب مثبتی از سوی اهالی نداشت.

او اضافه کرد: در این راستا با شهرداری زرنق به نتیجه‌ای رسیدیم که با طرح میراث فرهنگی هریس، حصاری دور آن محوطه کشیده شود و روباز نماند.

وارسته با اشاره به مرمت کاروانسرای گؤیجه بئل نیز گفت: مرمت کاروانسرا در دست صندوق حفط و احیا است که از طریق آنها نیز برای مرمت واگذاری خواهد شد.

او اضافه‌ کرد: آثار تاریخی فرهنگی محور خواجه به ورزقان به علت واقع بودن در مسیر پروژه آزادراه خواجه- ورزقان در سال 97 نیز آزادسازی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز