خبرگزاری کار ایران

در آبیک صورت گرفت:

درخواست سایبان به اخراج کارگر «مانا ساز» انجامید / تکذیب کارفرما

asdasd
کد خبر : ۱۹۹۱۷۰

«با پی گیری شکایت من در اداره کار هیئت تشخیص این اداره در دو مرحله کارفرما را مکلف به بازگشت به کار و به دلیل انجام کار بدون قرارداد، کارفرما را موظف به استخدام رسمی من کرد اما از آن روز کارفرما به بهانه‌های مختلف ضمن تمکین نکردن از رای هیات تشخیص با حضور من در کارخانه مخالفت می‌کند و با روشهای مختلف سعی دارد من را وادار به ترک کار کند.»

یک کارگر رسمی در کارخانه «گسترش مانا ساز» در آبیک به دلیل پی گیری مطالبات صنفش پس از سه سال فعالیت در این کارخانه اخراج شد.

«جعفر اسرائیلی» درباره اخراجش به ایلنا گفت: صبح روز یکشنبه(۹شهریور) کارفرما در حالی از ورود من به کارخانه جلوگیری کرد که در روزهای سه شنبه و چهارشنبه(۴ و ۵ شهریور) نیز برای چندمین بار موقتا اخراج شده بودم.

او با بیان اینکه من به اتهام پی گیری مطالبات صنفی خود مورد تنبیه کارفرما قرار گرفته‌ام در خصوص دلایل اخراجش گفت: از سه سال پیش که من در این واحد به عنوان یک کارگر ساده مشغول به کار شدم، کارفرما با من قرار دادی امضاء نکرد و این روند ۸ ماه طول کشید و من ناچار شدم به اداره کار آبیک شکایت کنم.

این کارگر با بیان اینکه شکایت‌اش با واکنش کارفرما مواجه شد، اظهار داشت: با پی گیری شکایت من در اداره کار هیئت تشخیص این اداره در دو مرحله کارفرما را مکلف به بازگشت به کار و به دلیل انجام کار بدون قرارداد، کارفرما را موظف به استخدام رسمی من کرد اما از آن روز کارفرما به بهانه‌های مختلف ضمن تمکین نکردن از رای هیات تشخیص با حضور من در کارخانه مخالفت می‌کند و با روشهای مختلف سعی دارد من را وادار به ترک کار کند.

او با اشاره به اینکه هدف کارفرما از وارد کردن فشارهای روحی و روانی یه من، استعفای اجباری‌ام است، گفت: مدیر داخلی کارخانه من را هر چند روز یکبار از کارخانه اخراج می‌کند.

این کارگر اخراجی در ادامه اظهار داشت: کارفرمای کارخانه گسترش در دو سال گذشته من را به عنوان نگهبان خودروهای پرسنل کارخانه در جاده منتهی به کارخانه‌‌‌‌ مستقر کرده و با دوربین‌های مدار بسته من را کنترل می‌کنند.

به گفته وی، کارفرمای کارخانه از وی خواسته است روزی ۸ ساعت باید در محیط خارج از کارخانه در فضای باز و بدون سایبان نگهبانی بدهد و در این مدت با وجود کنترل دوربین‌های مدار بسته حق استراحت ندارد.

او در ادامه گفت: چند روز گذشته من از کارفرمای کارخانه درخواست سایبان کردم که این موضوع بهانه‌ای شد تا کارفرما من را اخراج کند و از ورود من به کارخانه جلوگیری کند.

رفتار غیر اخلاقی به قصد استعفای اجباری
همچنین در این خصوص یکی از نمایندگان کارگری کارخانه گسترش مانا ساز در مورد ادعای آقای جعفر اسرائیلی گفت: از زمانی که این کارگر با شکایت خود رای به بازگشت به کار گرفت، کارفرما برای ادامه همکاری او مشکلاتی ایجاد کرد.

این نماینده کارگران کارخانه گسترش مانا که در صورت افشا نشدن نامش حاضر به گفتگو با ایلنا شد در ادامه با بیان اینکه رفتار کارفرمای کارخانه با این کارگر غیر اخلاقی و خلاف قانون است، گفت: آقای جعفر اسرائیلی کارگری بود که بعد از ۸ ماه کار کردن هنوز هیچ قرار دادی نداشت به همین دلیل ناچار بود برای پی گیری مطالباتش به اداره کار شکایت کند.

او گفت: آقای اسرائیلی متاهل و دارای یک فرزند است و برای تامین معاش خانواده‌اش ناچار است سختی‌های که به او تحمیل می‌شود را تحمل کند.

این کارگر در مورد معوقات حقوقی همکارانش گفت: این واحد حدود ۱۵۰ کارگر دارد که حقوق نیمی از کارگران در سه ماه گذشته پرداخت نشده است.

ما اخراج نکرده‌ایم
در این رابطه آقای «زرگر» رئیس کارخانه گسترش مانا ساز ضمن تکذیب ادعاهای آقای جعفر اسرائیلی گفت: آقای اسرائیلی مشغول بکار است و اخراج نشده است.

او گفت: این کارگر با چندین ماه سابقه کار و با همکاری اداره کار با استفاده از ترفندهای خاص در این کارخانه استخدام شد و مشکلاتی را برای کارخانه به وجود آورده است.

او گفت: این کارگر بخش نگهبانی که هم اکنون در محوطه خارج از کارخانه مسئول مراقبت از خودروهای پرسنل کارخانه است خوب کار نمی‌کند و در ساعات کاری خود با پهن کردن روزنامه و کارتن می‌خوابد.

او با بیان اینکه برخی مسئولین شهرستان همانند شورای تامین در جریان پرونده این کارگر هستند در ادامه در خصوص معوقات حقوقی این کارگر اظهار داشت: حقوق این کارگر جدا از روزهایی که سر کار خود حاضر نمی‌شود، همانند سایر همکارانش در موعد مقرر پرداخت می‌شود.

توضیحات رئیس اداره کار آبیک
همچنین در این باره، آقای انتظاری رئیس اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی شهرستان آبیک گفت: اداره کار مطابق قانون پی گیری مطالبات این کارگر و سایر کارگران خواهد بود.

او افزود: به درخواست متشاکی هیاتهای تشخیص اداره کار موضوع شکایت این کارگر را پی گیری و رای صادر می‌کنند.

به گفته وی، در صورتی که کارگر متخلف نباشد در صورت اخراج رای به بازگشت بکار می‌گیرد و اگر متشاکی قبل از این نیز در چند مورد از هیات تشخیص رای به بازگشت بکار گرفته باشد در صورت عدم تمکین کارفرما اجرای احکام رای صادره را برای اجرا در اختیار مراجع قضایی قرار می‌دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز