خبرگزاری کار ایران

آخرین وضعیت پرونده قضایی ۴ کارگر پتروشیمی رازی

asdasd
کد خبر : ۱۸۸۹۱۰

دومین جلسه دادگاه ۴ کارگر پتروشیمی رازی که گفته‌ می‌شود با شکایت کارفرما به «اخلال در نظم» متهم شده‌اند، روز ۲۰ مرداد برگزار می‌شود / به گفته مدیر روابط عمومی پتروشیمی رازی، کارفرما در جریان رسیدگی به پرونده هیچ نقشی ندارد.

دومین جلسه دادگاه ۴ کارگر پتروشیمی رازی که گفته‌ می‌شود با شکایت کارفرما به «اخلال در نظم» متهم شده‌اند، روز ۲۰ مرداد برگزار می‌شود.

یکی از کارگران پتروشیمی رازی در این باره به ایلنا گفت: جلسه دوم دادگاه «موسی هندیجانی»، «مازیار رحیم‌زاده»، «غلامحسین حیدری» و «عادل راشدی» حدود دو هفته بعد(۲۰ مرداد ۹۳) برگزار می‌شود و منتظر نتیجه حاصله هستیم.

وی ادامه داد: نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات این ۴ کارگر در تاریخ ۴ اسفند ۹۲ در دادگاه انقلاب ماهشهر برگزار شد و پرونده آنان از آنجا به دادگاه سربندر ارجاع داده شد.

این فعال کارگری افزود: همچنین گفته می‌شود ۸ کارگر دیگر پتروشیمی رازی به زودی دادگاهی خواهند شد که فعلا در حد شنیده است و مستندی که صحتش را تایید کند وجود ندارد. این ۱۲ کارگر افرادی هستند که در حین اعتراضات صنفی سال ۹۲ به عنوان نماینده کارگران در مذاکرات با کارفرما شرکت می‌کردند.

وی تصریح کرد: هدف کارفرما این است که از قوه قضاییه به عنوان اهرم فشار برای اعمال محدودیت بیشتر بر فعالان کارگری پتروشیمی رازی سوء استفاده کند. حتی گفته می‌شود اگر دادگاه به برائت این ۱۲ کارگر حکم دهد، ماده ۳۴ قانون اشتغال نیروی انسانی، بیمه و تامین اجتماعی در مناطق آزاد در قبال آنان اجرا خواهد شد.

گفتنی است این ماده قانونی صراحت دارد «هرگاه اخراج کارگر از سوی هیات رسیدگی موجه شناخته نشود، کارفرما را مخیر خواهد کرد تا کارگر را به کار برگردانده و حقوق ایام بلاتکلیفی وی را بپردازد و یا آنکه در قبال هرسال خدمت حقوق(۴۵) روز وی را به عنوان خسارت اخراج بپردازد».

مرگ یکی از کارگران بدلیل جایگاه نامناسب سرویس رفت و آمد

این فعال کارگری در ادامه با اشاره به مرگ یکی از کارگران پتروشیمی رازی در تاریخ ۱۱ تیر، بیان کرد: «محمدعلی چمن‌گر» از کارگران پتروشیمی رازی حین ترک محل کار توسط کامیونی که بی‌مهابا حرکت می‌کرد زیر گرفته شد و با زبان روزه جان باخت.

وی با بیان اینکه سرویس رفت و آمد پتروشیمی رازی، کارگران را در مسیر کامیون‌های حمل بار پیاده یا سوار می‌کند، افزود: مرحوم چمن‌گر با ۸ سال سابقه کار حدود ۲۷ سال سن داشت و هنگام مرگ تنها یک هفته از ازدواجش می‌گذشت.

پیمانکار ۱۵ ماه عنوان شغلی کارگران را دست‌کاری می‌کرد

این کارگر با اشاره به تخلف «پیشگامان فن اندیش تهران»، پیمانکار پتروشیمی رازی مبنی بر دست‌کاری عناوین شغلی کارگران در لیست بیمه، گفت: این شرکت پیمانکاری برای ۱۵ ماه(از یکم مهر ۹۱ تا ۳۰ آذر ۹۲) عنوان شغلی کارگران پتروشیمی رازی را در لیست بیمه، «کارگر ساده» درج می‌کرد.

وی در تشریح تبعات این تخلف برای کارگران، بیان کرد: فرض کنید حقوق مهندسی کارگری یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است اما حقوق پرداخت شده به او در لیست بیمه ۷۰۰ هزار تومان درج می‌شود که این تخلف علاوه بر کاهش حق بیمه پرداختی توسط پیمانکار به کاهش مستمری دوران بازنشستگی کارگران منجر می‌شود.

این فعال کارگری در پایان اظهار کرد: جایگاه استراحت کارگران و سرویس‌های بهداشتی پتروشیمی رازی به ترتیب از نظر ایمنی و بهداشتی به هیچ وجه مناسب نیستند اما هر بار اعتراض کردیم به نتیجه مشخصی نرسیدیم.

کارفرما: ما از کارگران شکایت نکردیم

در همین رابطه، مدیر روابط عمومی پتروشیمی رازی ضمن تکذیب شکایت کارفرما از چهار کارگر نام برده شده به ایلنا گفت: کارگران پتروشیمی رازی دی ماه سال گذشته در اعتراض به تأخیر در بیمه تکمیلی‌شان دست از کار کشیدند، آن هم در شرایطی که خواسته صنفی آنان همان زمان پیگیری می‌شد و این قضیه را به اطلاع‌شان رساندیم اما به نظر می‌رسید کارگران تحمیل خواسته‌های دیگری به کارفرما را دنبال می‌کردند.

«منصور برات زاده» در ادامه بیان کرد: با تداوم اعتراض صنفی کارگران، کار به بیرون از کارخانه کشیده شد. ما به کارگران گفته بودیم که اگر اعتراض‌شان به بیرون نشت پیدا کند و پیگیری آن دست ارگان‌های دیگری بیفتد، کاری از دست ما ساخته نیست اما آنان متاسفانه صلاح و مصلحت را در نظر نگرفتند و کار به جایی کشیده شد که طرفین دادگاهی شدند.

برات زاده با بیان اینکه «نه ما از کارگران شکایت کردیم و نه آنان از ما، بلکه یکی از ارگان‌های ذیربط از طرفین شکایت کرده است»، تصریح کرد: این چهار کارگر نماینده کارگران هستند اما آقایانی که از ارگان ذیربط به کارخانه می‌آمدند و شعاردادن آنان را می‌دیدند، اسامی‌شان را مشخص کردند چرا که معتقد بودند ادامه این وضعیت در منطقه به صلاح نیست.

وی ضمن ابراز بی اطلاعی از قید کلمه «کارفرما» به عنوان شاکی در احضاریه کارگران به دادگاه، شائبه دادگاهی شدن ۸ کارگر دیگر پتروشیمی رازی را تکذیب کرد.

مدیر روابط عمومی پتروشیمی رازی اظهار کرد: همانطور که جلسه دوم دادگاه این چهار کارگر طی هفته‌های آتی برگزار می‌شود، مدیرعامل نیز به زودی دادگاهی خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به فوت یکی از کارگران پتروشیمی رازی بر اثر تصادف با کامیون حمل بار، بیان کرد: این حادثه نه داخل کارخانه بلکه بیرون از محل کار به وقع پیوسته و کاملاً شخصی بوده است.

برات زاده با بیان اینکه «ظاهراً این فرد با ماشین شخصی خودش به سر کار آمده بود»، افزود: پلیس راهنمایی و رانندگی هنوز نتوانسته در خصوص علت دقیق حادثه نظر کارشناسی بدهد.

به گفته وی، سرویس رفت و آمد کارگران در محل کامیون‌های حمل بار قرار ندارد بلکه پارکینک اتوبوس‌ها میدان وسیعی است که مقابل دروازه شرکت قرار گرفته و کاملاً حفاظت شده است.

وی گفت: بیرون این محوطه که به سمت جاده خروجی می‌رود، پارکینک کسانی است که با ماشین شخصی به سر کار می‌آیند. بعضی از کارگران ماشین خود را در این پارکینگ و بعضی هم موقتاً کنار جاده پارک می‌کنند.

وی در ادامه با ابراز بی اطلاعی از ادعای دست کاری عنوان شغلی کارگران توسط پیمانکار برای ۱۵ ماه متوالی، تصریح کرد: کارگران تقسیم بندی دارند. عده ای کارگر ساده و عده ای دیگر کارگر فنی هستند. گمان نمی‌کنم پیمانکار مربوطه بیمه همه کارگران را با عنوان شغلی کارگر ساده رد کرده باشد و در صورت وقع تخلف، بیمه تعدادی از کارگران به این شکل رد شده است.

مدیر روابط عمومی پتروشیمی رازی در پایان با تمجید از کیفیت جایگاه استراحت کارگران و سرویس‌های بهداشتی کارخانه اظهار کرد: انتقاد از خدمات رفاهی شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت محلی از اعراب ندارد چرا که دو مورد یاد شده در پتروشیمی رازی در مجموع شرایط قابل قبولی دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز