خبرگزاری کار ایران

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:

سفرها را کنسل نکنید، بلکه آن‌ها را به تعویق بیندازید

asdasd
کد خبر : ۸۹۰۹۲۳

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: برای حمایت از فعالان حوزه گردشگری سفرها را کنسل نکنید، بلکه آن‌ها را به تعویق بیندازید.

به گزارش ایلنا؛ علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درگفت‎وگو با شبکه خبر، گفت: همیشه مشوق مردم برای سفر بوده‎ایم، اما اکنون از همه آن‎ها می‎خواهیم که سفر نروند و درخانه‌هایشان بمانند، درواقع از آن‎ها میخواهیم که سفرها را کنسل نکنند، بلکه آن‌ها را به تعویق بیندازند. زیرا پیش فروش‎های بسیاری توسط هتل‎ها و بومگردی‎ها و همچنین ناوگان حمل و نقل انجام شده و هزینه‎هایی را بسته به سرویس مناسب و خدمات برای مردم تدارک دیده و پرداخته‎اند. بنابرین از مردم خواهش می‎کنیم که دنبال دریافت مبالغ‎شان نباشند، زیرا بعد از کرونا با همین مبالغ می‎توانند به سفر خود بپردازند تا موجب ورشکستگی در حوزه گردشگری نشویم.

وی با اشاره به آسیب‎های کرونا به صنعت گردشگری از عضویت در ستاد ملی مدیریت کرونا و نیز ریاست کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی این ستاد خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی‌ها برای آسیب حداقلی به این صنعت آغاز شده است. و از همان ابتدا دستورالعمل و پروتکل‌هایی را برای واحدهای اقامتی سراسر کشور صادر کردیم، برنامه‌های نوروزی لغو شد و موضوع رعایت مسائل بهداشتی در تمام محیط‌ها و اماکن تحت نظارت این وزارتخانه به‌طور جدی در دستور کار قرار گرفت.

فرصت سفر برای عموم مردم بعد از مهار کرونا

مونسان در خصوص اختصاص سهمیه بنزین سفر، برای بعد از مهار کرونا نیز گفت: این موضوع جزء اختیارات دولت است و با توجه به اهمیتی که رئیس جمهوری برای صنعت گردشگری قائل است، مطمئن هستم که دولت محترم با اتخاذ تدابیر گوناگون از این صنعت حمایت خواهد کرد.

وی با قدردانی از مردم برای همکاری در کاهش سفرها، گفت: خوشبختانه بررسی‌ها نشان می‌دهد در مجموع 54 درصد از میزان سفرها نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. این قول را به مردم عزیزمان می‌دهیم که بعد از مهار کرونا بستر بسیار خوبی برای سفر و گردشگری برا همه هموطن‎هایمان فراهم خواهیم کرد و یک فرصت خوب برای رونق مجدد صنعت گردشگری به وجود خواهد آمد.

رشد صنعت گردشگری

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه به تشریح عملکرد این سازمان پرداخت و گفت: در دوسال اخیر در صنعت گردشگری و در جذب گردشگران خارجی شاهد یک رشد بسیار خوب بودیم، برای مثال: در سال 96، تعداد 4 میلیون و 600 هزار گردشگر، در سال 97، تعداد 7 میلیون و 800 هزار نفر و در 11 ماهه سال گذشته 8 میلیون و 700 هزار گردشگر خارجی وارد کشور شدند. که البته برنامه‌ریزی‌های ما برای جذب 10 میلیون گردشگر بود که شیوع ویروس کرونا موجب توقف ورود گردشگران خارجی به کشور شد.

سرمایه‌گذای 200 میلیارد تومانی در حوزه گردشگری

مونسان همچنین با اشاره به افزایش حجم سرمایه‎گذاری در حوزه گردشگری، ادامه داد: شاهد سرمایه‌گذاری 200 هزار میلیارد تومانی در صنعت گردشگری هستیم. تعداد 500 هتل در حال حاضر در کشور در حال احداث است که بخشی از آن‌ها هتل‌های 5 ستاره هستند. تعداد بوم‌گردی‌ها نیز از 400 واحد در دو سال پیش به 2هزار واحد رسیده است، این در حالی است که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تا پایان دولت دوازدهم به این عدد می‎رسیدیم.

تدوین سند جامع گردشگری

وی از تدوین سند جامع گردشگری در کنار اقدامات عمرانی و زیرساختی خبر داد و گفت: این سند به زودی از سوی دولت تصویب می‌شود. این مژده را هم به مردم عزیزمان باید بدهم که برنامه اقدام ملی گردشگری نیز با همکاری یونسکو و سازمان جهانی گردشگری در حال تدوین است و در سال 99 نهایی خواهد شد.

صادرات 600‌میلیون دلاری صنایع‌دستی

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به حوزه صنایع‌دستی پرداخت و گفت: در حوزه صنایع‌دستی یکی از کشورهای دارای ظرفیت هستیم و به دلیل اینکه این بخش یک حوزه مهم در تولید و اشتغال به حساب می‌آید بنابراین مورد حمایت این وزارتخانه است و تسهیلات ارزان‌قیمت به هنرمندان صنایع‌دستی اعطا می‎کنیم. ضمن این که طرح تجاری‌سازی که از دو سال و نیم پیش اجرایی شده است یکی از اقدامات مهم در جهت حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی به حساب می‌آید که در آن به بسته‌بندی و تجاری‌سازی محصولات توجه ویژه‌ای می‎شود.

وی یادآورشد: با حمایت‌های انجام شده از این حوزه، شاهد صادرات 600‌میلیون دلاری صنایع‌دستی در کشور در سال گذشته هستیم، که 50 درصد آن از طریق مبادی رسمی گمرکی و 50 درصد دیگر آن به صورت چمدانی انجام شده است.

ثبت جهانی یک محور، اقدام خلاقانه

مونسان در پایان این گفت‎وگو افزود: خوشبختانه در حال حاضر 24 اثر از ایران ثبت جهانی شده که 2 اثر آن طبیعی است و به این دلیل که کشورها در سال تنها یک سهمیه برای ثبت جهانی دارند در یک اقدام خلاقانه به جای ثبت نقطه به نقطه، یک محور را ثبت می‌کنیم، به‌عنوان مثال: در ثبت جهانی محور ساسانی، 8 اثر تاریخی نیز ثبت شده است.

وی ادامه داد: در سال جاری، پرونده راه آهن شمال به جنوب کشور و در سال آینده پرونده اورامانات از سوی جمهوری اسلامی ایران در یونسکو بررسی و در صورت تائید اعضا ثبت جهانی خواهند شد. این درحالی است که برای سال‌های بعدی پرونده‌های دیگری مانند کاروان‌سراهای ایران برای ثبت جهانی در نظر گرفته شده است و در حوزه میراث ناملموس نیز پرونده‌های مشترکی را با تعدادی از کشورها در دست تهیه و ارسال داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز