خبرگزاری کار ایران

در مراسم مجازی گرامیداشت روز جهانی بهداشت مطرح شد؛

بخش بزرگ منابع مقابله با کرونا صرف آسیب‌دیدگان کم درآمد شود/ توسعه‌ی نامتقارن درمان به تهدیدی برای جان بشر تبدیل شده است/ پروتکل‌های بهداشتی به کارگا‌ه‌ها ابلاغ می شوند

asdasd
کد خبر : ۸۹۶۰۰۴

مراسم مجازی گرامیداشت روز جهانی بهداشت با حضور دبیرکل خانه کارگر، رئیس مرکز تعلمیات وزارت کار و عضو کمیته بیمه و درمان خانه کارگر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «علیرضا حیدری» عضو کمیته بیمه و درمان خانه کارگر در گفتگو با مخاطبان این مراسم، با اشاره به خطراتی که ویروس‌ها برای جان بشر دارند، گفت: ویروس هم تهدید است هم فرصت. ویروس‌ها تک‌یاخته‌هایی هستند که حیات را شکل داده‌اند. آنها تنها زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند بلکه زندگی حیوانات را هم تهدید می‌کنند.

وی افزود: باید صدمات ویروس‌هایی مانند کرونا را با اقدامات درمان و مراقبتی در سطح فرد و جامعه کم کنیم. امیدوارم جامعه به این درک برسد که در مواجهه با این ویروس و ویروس‌های دیگر که در آینده پیش روی زندگی بشر قرار می‌گیرند، چه کارهایی انجام دهد.

عضو کمیته بیمه و درمان خانه کارگر با بیان اینکه البته با معضلی ملی سر و کار داریم، گفت: این معضل ملی است و مرسوم این است که دولت‌ها کمک کنند؛ چراکه نمی‌توانیم به شکل انفرادی با آن مقابله کنیم. متاسفانه در ابتدای کار مراقبت‌های لازم انجام نشد و ویروس به تمام استان‌ها نفوذ کرد.

وی با بیان اینکه حضور این ویروس در میان ما همبستگی را بیش از همیشه ضروری ساخته است، گفت: ضمن همبستگی باید در سطح فرد و جامعه برای مقابله با آن برنامه داشته باشیم چراکه این ویروس هم افراد ضعیف و هم افراد ثروتمند را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ به این معنا از درآمد فقرا کاسته و درآمد صاحبان سرمایه را هم به شدت کم کرده است.

با این حال حیدری تاکید می‌کند: اما گروه اول یعنی افراد ضعیف و ناتوان در تامین معاش بیش از همه آسیب می‌بینند؛ چراکه با تعطیلی محل درآمد خود مواجه هستند؛ به بیان دیگر آنها ابزار تولید خود را از دست داده‌اند. به همین خاطر دولت باید با پرداخت حقوق بیکاری و حمایت‌های معیشتی از معیشت آسیب‌دیدگان کم‌درآمد دفاع کند. بخش اعظم منابع را برای این کار اختصاص دهد. 

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که تکلیف تعیین حداقل مزد کارگران تال پایان فروردین ماه مشخص شود.

در ادامه این دورهمی اینستاگرامی، «علیرضا محجوب» دبیرکل خانه کارگر با اشاره به نامگذاری ۷ آوریل به عنوان روز جهانی بهداشت، گفت: تاریخ تصویب اساسانامه سازمان جهانی بهداشت به عنوان روز جهانی بهداشت تعیین شد. سازمان جهانی بهداشت در دهه‌ی ۲۰ میلادی و پس از تشکیل جامعه‌ی ملل در دل آن ایجاد شد اما بعدها با تشکیل سازمان ملل، این سازمان از جامعه‌ی ملل به سازمان ملل پیوست.

وی افزود: از ۱۹۵۰ رسما روز جهانی بهداشت ایجاد شد و رسالت سازمان جهانی بهداشت، ارتقای بهداشت در سطح بین‌المللی است و صرفا برای مقابله با ویروس‌‌ها ایجاد نشده‌ است. هدفی که سازمان جهانی بهداشت دنبال می‌کند، ارتقای امکانات درمانی کشورها است؛ چراکه هم اکنون بیش از ۱ میلیارد نفر از جمعیت جهان به امکانات درمانی دسترسی ندارند.

دبیرکل خانه کارگر، ادامه داد: این در حالی است که کشورهای فقیر بخش زیادی از بودجه‌ی خود را صرف توسعه‌ی امکانات درمانی می‌کنند. در کل درمان سهم بالایی از بودجه‌ی تمام کشورها را دارد؛ با این همه توسعه‌ی نامتقارن درمان در جهان به تهدیدی برای جان بشر تبدیل شده است.

وی با اشاره با تلاش‌های کادر درمان کشور برای نجات مبتلایان به ویروس کرونا گفت:  امروز بدهکار پرستاران و کادرهای درمان هستیم.

در ادامه «امیرعباس پرکنی» رئیس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت کار با اشاره به برنامه‌های وزارت کار برای مبارزه به کرونا در سطح کارگاه‌ها، گفت: اخیر کمیته‌‌ای مشترک بین معاونت روابط کار و معاونت فرهنگی و اجتماعی تشکیل شد تا آیین‌نامه‌هایی را به منظور توسعه بهداشت کارگاهی با هدف مقابل با کرونا تدوین شود.

وی افزود: این کمیته مصوباتی داشته است که راهنمای خوبی برای کارفرمایان و کارگران است. اقدامات خوبی انجام شده و آقای شریعتمداری دستور داده‌اند که همکاری‌های لازم برای اجرای برون‌داد این کمیته‌ انجام گیرد. ایشان در نظر دارند که هرچه سریعتر پروتکل‌های بهداشتی به کارگا‌ه‌ها ابلاغ شوند. در این راه، کانون انجمن‌های صنفی شرکت‌های خدماتی با وزارت کار همکاری می‌کند. اقدامات دیگری هم برای صیانت از حقوق کارگران آسیب‌دیده اعمال کرده‌ایم.

پرکنی افزود: از ظرفیت‌های کمیته‌های حفاظت فنی کارگاه‌ها استفاده می‌کنیم تا بتوانیم بیشترین بهره را از ابلاغیه‌ها و آیین‌نامه‌های وزارت کار ببریم. در همین حال سایت بیمه بیکاری برای ثبت نام متقاضایان فعال شده است تا پس از پایش اطلاع‌رسانی شود.

وی با اشاره به دیگر اقدامات وزارت  کار در زمینه بهداشت حرفه‌ای کارگا‌ه، گفت: بیش از ۲۰ هزار کارگاه را آلاینده‌سنجی کردیم. بالغ بر ۱۰۰ هزار تجهیزات حفاظت فنی را آزمایش کردیم. در حال حاضر از جانب کارفرمایان کارگاه‌ها درخواست‌های بسیاری برای تامین ماسک و دستکش به وزارت بهداشت ارائه می‌شود که چون وزارت بهداشت امکان تهیه این تعداد تجهیزات حفاظتی را ندارد، وزارت کار هم کمک می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت کار با اشاره به اقدامات این وزارتخانه برای کاهش هزینه‌های تولید ماسک و دستکش گفت: تلاش می‌کنیم با استفاده از تکنولوژی‌های روز قیمت تمام شده تجهیزات بهداشتی و حفاظتی را پایین بیاوریم. در ضمن تلاش می‌کنیم که دستگاه‌هایی برای تست گرفتن از تجهیزات حفاظتی کارگاه‌ها تهیه کنیم. در این رابطه آقای شریعتمداری دستور داده‌اند که درحال تهیه دستگاه‌های تست‌سنجی هستیم.

وی افزود: ۴۰ سال پیش سازمان جهانی کار یک دستگاه تست‌سنجی مدرن به ایران تحویل داده بود اما این دستگاه دیگر کارایی لازم را ندارد و باید دستگاه جدیدی جایگزین شود. با دستور وزیر کار این دستگاه خریداری می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز