خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

به علت شرایط بازار مسکن از آبان‌ماه بیکار بوده‌ایم/ چطور در خانه بمانیم؟

asdasd
کد خبر : ۸۹۲۴۲۸

عضو هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران واستادکاران ساختمانی کشور گفت: ما کارگران و استادکاران از اواخر آبان سال ۹۸ بدلیل شرایط فصلی بیکار شده و اکنون که کار ساختمانی شروع شده بلای کرونا مانع این امر شده و با شعار درخانه بمانیم، چکار کنیم؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی قیاسی (عضو هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی کشور) درباره تاثیر کرونا بر زندگی کارگران ساختمانی اظهار داشت: ما کارگران و استادکاران ساختمانی به عنوان کارگران فصلی در سال ۵ الی ۶ ماه می‌توانیم کار کنیم. اما در بقیه ماه‌های سال یا باید بیکار شویم یا باید به شغل‌های دیگر مانند دستفروشی، مسافرکشی و ... روی آوریم.

وی افزود: حدود ۸ سال است که شرایط ساخت و ساز در کشور و به صورتی بوده که هیچ کارگر یا استادکار در ۵ ماه به صورت کامل امکان کار کردن نداشته، اما با این شرایط همچنان که همه آگاه هستید در اواخر سال با شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم؛ حالا ما کارگران و استادکاران از اواخر آبان سال ۹۸ به دلیل شرایط فصلی بیکار شده و اکنون که کار ساختمانی شروع شده بلای کرونا مانع این امر شده و با شعار درخانه بمانیم، چکار کنیم؟ 

قیاسی خاطرنشان کرد: آیا باید بعد از ۴ ماه بیکاری، دوباره در خانه بمانیم تا ویروس کرونا از بین برود؟ یا باید همراه با کرونا سرکار برویم تا بین گرسنگی خود و خانواده یا کرونا، یکی سرنوشتِ ما را تعیین کنند؟

عضو هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور بیان کرد: آیا باتوجه گزارش بعضی از شهروندان مبنی بر اشتغال به کار کارگران ساختمانی در سطح شهر باید از کار آنها جلوگیری شود؟ یا سرنوشت آن کارگران را دست خودشان گذاشت؟ شاید بگوییم برای خودشان خطرناک است ولی این خطر تمام افراد اطراف را تهدید می‌کند، نانوا‌ها، قصاب‌ها، مرغ فروش‌ها، سوپرمارکت‌ها و .... نیز وضعیت معیشتی بهتری نسبت به کارگران ساختمانی ندارند. 

قیاسی در خصوص اقدامات دولتی برای کمک به معیشت کارگران ساختمانی گفت: جالب است که دولت اعلام کرد بسته حمایتی به ۳ میلیون نفر تعلق می‌گیرد. جمعیت  کارگران ساختمانی و فصلی تقریباً یک میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار بیمه‌شده تامین اجتماعی در کشور هستند حال اگر هرکدام از این خانوارها ۳ نفر باشند تقریبا ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر می‌شوند آیا بسته حمایتی شامل کارگران ساختمانی می‌شود یا خیر؟.... حال که تقریبا چند هفته از اعلام توزیع بسته حمایتی می‌گذرد ولی هنوز ندیدیم که توزیع می‌شود یا نه. 

وی با با طرح این پرسش که آیا سازمان تامین اجتماعی برای کارگران ساختمانی و بقیه کارگران عضو بیمه‌شده و به سامانه خدمات رفاعی توسط انجمن صنفی ثبت نام شدند و در وزارتخانه تمام اطلاعات کارگران مشخص است، چاره‌ای اندیشیده شده است، گفت: آیا نمایندگان مجلس مصوبه‌ای برای کارگران در نظر گرفته‌اند؟ حال با این شرایط اگر بعضی از کارگران جان خود را مهمتر دانسته و می‌خواهند به کمپین «در خانه بمانیم» بپیوندند، از طرف کارفرمایان یا صاحبکاران تهدید به اخراج یا جایگزین می‌شوند، چه باید کرد؟ کار کنند یا از کار اخراج شوند؟ پارادوکسی که جواب ندارد. آیا وقت آن نیست آقای روحانی همراه با هیئت دولت اقدام جدی برای کارگران بکنند و در این یکسال باقی مانده عمر دولت، دین خود را نسبت به محروم‌ترین قشر جامعه ادا کنند؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: کانون انجمن‌های صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی کشور از دولت می‌خواهد که مراقبت وضعیت معیشتی ستون فقرات اقتصاد کشور باشند، اگر این قشر تضعیف یا فلج شود، تبعات سنگینی برای کشور خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز