خبرگزاری کار ایران

کتاب «خدمات اجتماعی و بازنشستگی؛ مطالعه موردی کشورهای موفق» منتشر شد+لینک دانلود

asdasd
کد خبر : ۸۸۵۷۴۴

کتاب «خدمات اجتماعی و بازنشستگی؛ مطالعه موردی کشورهای موفق» از سوی مؤسسه راهبردهای بازنشستگی صبا، به صورت الکترونیک و رایگان منتشر شد.

به گزارش ایلنا به نقل از مؤسسه راهبردهای بازنشستگی صبا، افزایش امید به زندگی در جوامع، موجب خرسندی و نشان‌دهنده ثمربخشی تلاش‌ها در زمینه ارتقای سلامت شهروندی است اما این پدیده در کنار تمامی مزایا موجب بروز نگرانی‌هایی نیز شده است. نگرانی‌هایی در خصوص افزایش هزینه‌های مرتبط با میانگین روزهای بازنشستگی، افزایش نسبت سالمندان در هرم جمعیت، افزایش نسبت جمعیت مصرف‌کننده در مقایسه با جمعیت تولیدکننده، نیاز روزافزون به خدمات بهداشتی و درمانی، مواجهه با مسائل مرتبط با آسیب‌های روانشناختی، دمانس و معضلات اجتماعی، افزایش مشکلات خانوادگی در سازگاری با موضوعاتی مانند فقدان و سوگ همسر و اطرافیان، ازکارافتادگی و نیاز به پرستار، محدودیت‌های جسمی، ذهنی و روانشناختی و عدم سازگاری با محیط و.... .

این تنها نمونه‌ای از مشکلاتی است که سالمندان با آن مواجه‌اند و این فهرست با افزایش سن هرچه بیشتر رو به فزونی می‌گیرد. هنگامی که به فهرست مشکلات این قشر نگاهی جدی بیندازیم، آیا باز میتوان با قطعیت افزایش امید به زندگی و طولانی تر شدن میانگین عمر را پدیده میمون، مثبت و امیدبخشی دانست؟ آیا رسالت نظام خدمات بهداشتی و درمانی یک جامعه و سازمان‌ها و متولیان این عرصه، تنها بیشتر زنده نگه داشتن افراد جامعه است؟ یا اینکه هم زمان باید در پی افزایش کیفیت زندگی و فراهم آوردن زمینه رشد، تعالی و رفاه جسمی و روانی سالمندان نیز باشند؟

متأسفانه در کشور ما بازنشستگی اغلب با دغدغه‌هایی ازاین دست آغاز میشود، با سرخوردگی و عصبانیت از پاسخ‌های دریافت شده ادامه و با ناکامی، افسردگی و حس بیحاصلی پایان می‌یابد. «آیا ما تلاش می‌کنیم بیشتر زنده بمانیم تا رنج و مشقت‌های بی‌شمار دوره سالمندی را تحمل کنیم؟» اما پرسش اصلی این کتاب، شیوه، سازمان‌دهی، تأمین مالی و فرایندهای اجرایی در خصوص ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی به بازنشستگان و سالمندان در کشورهای مختلف بوده است؛ به بیان دیگر، چنانچه «شیوه و چگونگی» تأمین و ارائه خدمات دوره بازنشستگی مورد پرسش قرار گیرد، این کتاب می‌تواند تجربه دیگر کشورها در این باره را معرفی کند.

همانطور که از عنوان کتاب برمی‌آید، تحقیق بر موضوع بازنشستگی و سالمندی در ایران متمرکز شده و نویسندگان، ایمان یوسف‌زاده، معصومه اسحقی گرجی و الهام زمان‌شعارهریس پاسخ این سؤالات را در مفهوم «تغییر دیدگاه» جستجو می‌کنند.

علاقمندان می‌توانند این کتاب را به صورت رایگان از این لینک دریافت کنند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز