خبرگزاری کار ایران

علیرضا محجوب:

مردم در انقلاب برابری کمونیستی نمی‌خواستند، برابری علوی می‌خواستند

asdasd
کد خبر : ۸۷۰۱۸۰

محجوب گفت: آنچه ما بر آن پافشاری می‌کنیم این است که از ثروتمندان دست بردارید و به فقرا و صاحبان سرمایه‌های کوچک نزدیک شویم. این بهترین دفاع از انقلاب خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب (نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی) در مراسم دهه فجر دانشگاه علمی کاربردی خانه کارگر با اشاره به اهداف کارگری انقلاب اسلامی اظهار داشت: از آنجا که انقلاب توسط قشر فقیر جامعه انجام شد، ایام دهه فجر وظیفه مهمی بر دوش ما می‌گذارد.

وی افزود: متاسفانه طی سال‌های بعد از انقلاب؛ صدا و سفره فقرا روز به روز کوچکتر و سفره اغنیا بیشتر شده است.

وی با اشاره به افزایش فاصله طبقاتی طی سال‌های اخیر گفت: شکاف طبقاتی به تدریج مطابق محاسبات ضریب جینی، مرکز آمار و بانک مرکزی و سازمان‌ بین‌المللی کار در این سال‌ها زیاد شده است. عدد ضریب جینی روز به روز بیشتر می‌شود. این عدد بین صفر و یک است که از سال‌های دور تاکنون محاسبه شده است و وضعیت نابرابری در کشور را نشان می‌دهد.

این نماینده دهمین دوره مجلس شورای ایلامی بیان کرد: در کشور ما در بهترین وضعیت معیشتی ضریب جینی عدد 29 و در بدترین وضعیت عدد 40 را نشان می‌داد که مربوط به هفت تا هشت سال قبل است. در واقع به‌طور متوسط عدد ضریب جینی بین 35 و 36 است‌. از این نظر جایگاه ما از نظر بین‌المللی بد نیست اما کافی هم نیست‌.

محجوب با اشاره به اینکه شاید ما برابری مطلق را نخواهیم اما کاهش نابرابری برای ما اهمیت زیادی دارد، تصریح کرد: قبل از انقلاب نیز در سال 55 یکبار شاخص ضریب جینی نشان از کاهش فقر در جامعه داشت که البته خود از نشانه‌هاب انقلاب اسلامی بود.

وی با اشاره به مباحث مذاکرات مزدی شورای عالی کار گفت: تلاش ما در سال‌هایی که عضو شورای عالی کار بودم، این بود که مزد اسمی و مزد حقیقی در یک نقطه به یک عدد برسد.

او ادامه داد: سال‌های اول انقلاب این ارقام به هم نزدیک شده بودند. به عقیده ما مهم‌ترین وظیفه انقلاب و خانه کارگر و مجلس شورای اسلامی این بوده که تلاش کنیم به‌جای تضعیف درخواست‌ها برای افزایش دستمزد، آن را تقویت کنیم‌.

وی خاطرنشان کرد: من از سال 83 در مذاکرات مزدی شرکت نکردم و در همان سال در خصوص علت آن توضیح دادم. طی توافق دوجانبه کارگری، کارفرمایی و دولت قرار بود با افزایش پلکانی در سال 87 دستمزد اسمی و حقیقی را یکی بکنیم، با این‌حال به علت کارشکنی‌هایی که آن زمان انجام شد، مانع‌تراشی در این خصوص انجام شد.

او ادامه داد: من بر همین اساس کنار کشیدم و  شورای عالی کار را ترک کردم. متاسفانه امروز سطوح نابرابری در بخش‌های مختلف رو به افزایش می‌رود.

وی با اشاره به اینکه مردم در انقلاب برابری کمونیستی نمی‌خواستند بلکه برابری علوی می‌خواستند، بیان کرد: آنچه ما بر آن پافشاری می‌کنیم این است که از ثروتمندان دست بردارید و به فقرا و صاحبان سرمایه‌های کوچک نزدیک شویم. این بهترین دفاع از انقلاب خواهد بود.

محجوب با اشاره به حضورش در یک جلسه کارفرمایی گفت: من به یک جلسه کارفرمایی قبل از اینجا دعوت شده بودم که ما از مواضع کارگران دفاع کردیم. این را بدانید که تشکیلات خانه کارگر از جزئیات هم نمی‌گذرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز