خبرگزاری کار ایران

فتح‌الله بیات در گردهمایی سالروز تصویب قانون کار کشور:

حق جامعه کارگری است که مطالبات خود را از دولت بخواهد/ اجازه کم‌توجهی به قانون کار را نمی‌دهیم

asdasd
کد خبر : ۸۳۶۵۵۹

در مراسم گرامیداشت سالروز تصویب قانون کار در شرق تهران، کارگران و بازنشستگان این منطقه خواستار توجه و احیای قانون کار شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح‌ امروز چهارشنبه (29 آبان ماه) مراسم گرامیداشت سالروز تصویب قانون کار، همزمان با سایر خانه‌های کارگر شهرستان‌ها و استان‌های مختلف کشور در خانه کارگر شرق تهران در خیابان جشنواره برگزار شد.  

شرکت‌کنندگان در این مراسم شامل کارگران و بازنشستگان با سر دادن شعارهایی همچون «امنیت، معیشت حق مسلم ماست» و «قانون همسان‌سازی اجرا باید گردد» به بیان برخی از مشکلات صنفی خود همچون افزایش حقوق و دستمزد، بیمه تکمیلی، مسکن و .... پرداختند. 

سخنران نخستین این گردهمایی فتح‌الله بیات (دبیر اجرایی خانه کارگر شرق تهران) بود که ابتدا به نقاط ضعف و قوت قانون کار پرداخت و گفت: یکی از نقاط ضعف این قانون تبصره 1 بند 7 آن یعنی بحث قراردادهای موقت (تعیین حداکثر مدت در قراردادهای کار با ماهیت مستمر) است که هنوز پس از 30 سال رفع نشده است.

رئیس اتحادیه کار‌گران قراردادی و پیمانی کشور افزود: هرچند اصلاح تبصره یک این ماده بر روی میز کار هیات دولت برای بررسی بیشتر  قرار دارد اما به نظر می‌رسد که مدافعان جامعه کارگری باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند تا هرچه سریع‌تر این تبصره به نفع کارگران اصلاح شود.

وی، قراردادهای موقت را یکی از این ضعف‌ها دانست و گفت: اجازه نمی‌دهیم به قانون کار به خصوص در جایی که کارگر و بازنشسته در آن ذینفع است، کم‌توجهی شود.

دبیر خانه کارگر شرق تهران، جلوگیری از خصوصی‌سازی را یکی از مطالبات جدی کارگران دانست و گفت: باید جلوی این کار که در بسیاری مواقع با رانت و باندبازی انجام می‌شود، گرفته شود. در قدیم 95 درصد کارگران به‌صورت رسمی و استخدامی مشغول به کار بودند اما در سال‌های اخیر این رقم به 5 درصد کاهش یافته و امروز در بسیاری از مراکز تولیدی و صنعتی ‌درصد کارگران موقت به 95 درصد رسیده است.

وی یکی از دلایل رقابت با تولیدات خارجی را همین موضوع دانست و اضافه کرد: کارگری که از شغل و دستمزد خود رضایت نداشته باشد چگونه می‌تواند بازدهی و بهره‌وری مناسب و بالایی در حوزه تولید داشته باشد؟

وی با طرح این پرسش که آیا صاحبخانه‌ای سراغ دارید که ملک خود را سه یا شش ماهه اجاره دهد، افزود: برای چه اغلب صاحبان مراکز تولید صنعت ما با کارگران قراردادهای کوتاه‌مدت و موقت می‌بندند؟

عضو کانون شورای اسلامی کار تهران سخنران بعدی این گردهمایی بود که محور صحبت‌های خود را اصل 28 قانون کار یا همان حق اشتغال  قرار داد و گفت: ایجاد اشتغال از وظایف دولت دانست. بیکاری در کشور بیداد می‌کند بنابراین حق جامعه کارگری است که هر بار که نیاز باشد مطالبات خود را از دولت بخواهد هرچند بنا به شرایط اخیر کشور این حق امروز از ما گرفته شد. 

رحیم میرعبدالله در ادامه، رونق دوباره تعاونی‌های مصرف و مسکن را ازجمله مطالبات دیگر کارگران خواند و افزود: همه می‌دانند سازمان تامین اجتماعی وضعیت بدی دارد زیرا حال اشتغال کشور خوب نیست. وقتی هر روز واریزی به صندوق سازمان تامین اجتماعی کم و کمتر می‌شود طبیعی است بازنشستگان و مستمری‌بگیران هم برای دریافت حقوق خود با مشکلات بسیاری مواجه شوند.

رئیس محور شوراهای کارگری شرق تهران، بدهی دولت به تامین اجتماعی را 200 هزار میلیارد تومان ذکر و تصریح کرد: وقتی کارفرمایان حقوق کارگران را پایین نگه می‌دارند، طبیعی است که سازمان نمی‌تواند حقوق مستمری‌بگیران را پرداخت کند وقتی هم درآمد سازمان پایین باشد، طبیعی است نارضایتی در بین مستمری‌بگیران و بازنشستگان افزایش می‌یابد. هر چقدر سطح اشتغال پایین باشد به تبع واریزی به سازمان کمتر و پرداخت حقوق و دستمزد بازنشستگان نیز کمتر و کمتر می‌شود.

وی با پرداختن به این موضوع که کشور ما جولانگاه دلالان شده است، افزود: همه می‌گویند دولت باید چابک شود اما به چه قیمتی؟ به قیمت نارضایتی کارگران؟ به نظر شما افزایش قمیت بنزین در روزهای اخیر بیشترین فشار را بر رو‌ی چه کسانی وارد می‌کند؟ امسال وضع کارگران بدتر از همیشه است بسیاری با بی‌تدبیری جلوی تصویب آیین‌نامه تبصره 1 ماده قانون کار را گرفتند و امنیت شغلی کارگر را از بین برده و مانع دائمی شدن قراردادهای کار با ماهیت مستمر برای کارگر شدند که امیدوارم همه این مشکلات به زودی و با تدبیر مسئولان حل شود.

مجیدی (عضو کانون بازنشستگان تهران) نیز به موضوع افزایش دستمزد مستمری‌بگیران و بازنشستگان پرداخت و گفت: مهمترین خواسته کارگران حمایت از قانون کار و تلاش برای احیای ظرفیت‌های از دست رفته است.

در پایان مراسم نیز برخی از کارگران و بازنشستگان شرق تهران به بیان مشکلات و مسائل خود پرداختند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز