خبرگزاری کار ایران

آیا به وعده‌هایی که داده‌اند، عمل می‌کنند؟!

تلخ مثلِ «قند فسا»، شیرین مثلِ آمدن چغندرقند

asdasd
کد خبر : ۸۳۳۰۵۲

کارگران قند فسا در انتظار تحقق وعده‌های مسئولان تا پایان ماه هستند؛ این کارگران ماه‌هاست که حقوق نگرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «قند فسا» یکی از کارخانه‌هایی‌ست که روزگارِ خوش آن، بعد از خصوصی‌سازی در میانه‌ی دهه‌ی ۸۰ به پایان رسید و بیش از صد کارگر این کارخانه مدتهاست که دستمزد نگرفته‌اند و چرخ تولید ماه‌هاست که متوقف مانده است.

حالا کارگران این واحد تولیدی که یکی از محدود فرصت‌های شغلی برای مردم شهرستان فساست، می‌گویند: شنبه همین هفته، با حضور فرماندار و دادستان، بهره‌برداری سال ۹۸ از این کارخانه به طور رسمی آغاز شد. امیدواریم با همت مسئولان، یک‌بار برای همیشه به مشکلات این کارخانه خاتمه داده شود.

بازنشستگان این واحد تولیدی، مدتهاست که معطل واریز ۴ درصدِ سخت و زیان‌آور به حساب تامین اجتماعی هستند تا بتوانند از امکانِ «بازنشستگی پیش از موعد» بهره‌مند شوند؛ از قرار معلوم حالا کارفرما تعهد داده که این مبلغ را برای  ۱۵ نفر را پرداخت کند و برای ۸ نفر دیگر از بازنشستگان نیز این پرداخت در روزهای آینده انجام شود. در کل، مطالبات بازنشستگان ۴۰۰ میلیون تومان است که بایستی واریز شود.

از سوی دیگر، کارفرما دو میلیارد تومان بدهکار است که مقامات برای پیشبرد کار و تسهیل بیشتر، این مبلغ را  تقسیط کرده‌اند؛ این درحالیست که در ماه‌های گذشته، دست‌کم از ابتدای تابستانِ سال جاری، حقِ بیمه کارگران به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است؛ از قرار، وامی هم قرار است بدهند.

اما مهم‌ترین مساله، «پرداختِ معوقاتِ مزدی کارگران» است؛ سیزدهم ماه جاری، مدیرکل دادگستری استان به  کارخانه آمده و با کارفرما اتمام حجت کرده که تا ۲۸ آبان، هم باید همه حقوق کارگران داده شود و هم بهره‌برداری آغاز شود.

کارگرانِ قند فسا، مدتهاست که دستمزد نگرفته‌اند؛ حدود ۲۲ نفر از این کارگران از اردیبهشت ماه حقوق نگرفته‌اند و ۸۰ نفر دیگر نیز از خرداد ماه بدون دستمزد مانده‌اند؛ ۱۵۰ کارگر فصلی این کارخانه نیز بعد از مرداد ماه و توقف خطوط تولید، از کارخانه رفته‌اند.

حالا کارگران قند فسا می‌گویند: امیدواریم تا پایان ماه، مشکلات کارخانه به کلی حل شود و کارفرما به اتمام حجت مقامات پایبند باشد؛ یعنی هم تولید را علم کند و هم معوقات را بپردازد. آنها در انتظار ورود مواد اولیه – چغندر قند- هستند.

به گفته‌ی این کارگران، خوابیدن تولید در قند فسا یعنی بیکاری و معطلی بیش از صد خانوار و لاجرم، آوارگی نان‌آورِ این خانوارها در شهرها و استان‌های دیگر؛ اتفاقی که مسئولان باید از وقوع آن جلوگیری کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز