خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

زیان کارگران از نبود نماینده کارگری در مجلس/ جامعه کارگری به قدرت خودش پی نبرده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۹۴۷۳

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران با تاکید بر اینکه برای پیگیری مطالبات هر قشری نیاز به نمایندگان واقعی در مراجع تصمیم گیری است، گفت: یکی از مراجعی که در تمامی سالهای گذشته نقش موثری در مطالبات کارگران داشته، مجلس شورای اسلامی است که باید ترکیبی از نماینده همه اقشار باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدمنصور موسوی گفت: با کمال تاسف کارگران در تمامی سالهای گذشته کمترین نماینده را در خانه ملت داشته‌اند، در حالی که بیشترین جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و عقل حکم می‌کند حداقل ۳۰ درصد از نمایندگان مجلس از جنس کارگران باشند.

وی با تاکید بر اینکه نماینده کارگران باید در محیط‌های کارگری فعالیت کرده و از نزدیک درد کارگران را لمس کرده باشد، گفت: نماینده کارگر باید درد کارگران را درک کند، معنی سنگین شدن گوش کنار دستگاه‌های پر سروصدا و کمردرد ناشی از بر دوش کشیدن بارهای سنگین را بفهمد یا خبر قطع شدن دست کارگر زیر دستگاه پرس را شنیده یا با چشم خود دیده باشد.

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران با ابراز تاسف از اینکه بسیاری از قوانین دستمایه نمایندگانی است که بدون اطلاع و آگاهی گاها علیه جامعه کارگری رای می‌دهند، گفت: دلیل حمایت نکردن مجلس از قوانین کارگری، ناآشنایی با زندگی کارگران است.

وی با اشاره به اینکه جامعه کارگری به همراه اعضای خانواده‌شان بیش از ۴۵ میلیون جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، گفت: متاسفانه جامعه بزرگ کارگری در سالهای گذشته روی‌هم‌رفته نتوانسته ۵ نماینده واقعی کارگر را به مجلس بفرستند، در این شرایط باید هم انتظار داشته باشیم آرای مجلس نه تنها به نفع کارگران نباشد، بلکه در بسیاری از موارد به زیان کارگران تصویب شود.

موسوی از وجود نماینده اقشار گوناگون جامعه در مجلس خبر داد و گفت: متاسفانه جامعه کارگری هرگز به قدرت خودش پی نبرده، در حالی که نامزدهای سیاسی از جناح‌های مختلف می‌دانند کارگران چه قدرتی دارند و به همین دلیل، نامزدهای انتخاباتی در هر دوره از انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شوراهای شهر و روستا و حتی خبرگان به سراغ کارگران می‌روند و با دادن وعده‌های رنگین سعی می‌کنند آرای آنان را به نفع خودشان جذب کنند.

وی از کارگران بسیاری خبر داد که مدارک دانشگاهی عالی در مقاطع فوق لیسانس و حتی دکترا دارند و گفت: سوال بزرگ اینجاست که چرا کارگران برای گرفتن صندلی‌ها در مراجع تصمیم گیری پیشقدم نمی‌شوند.

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران با تاکید بر اینکه کارگران تنها به فکر انجام کار در محیط کار با بهترین شرایط هستند، گفت: تفکر فعالیت سالم، وجدان کاری و احساس مسولیت باعث شده کارگران کمتر به سوی فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی بروند و اگر هم حرکتی کرده‌اند، در حد حمایت یا حضور در ستادهای انتخاباتی بوده است.

وی از ضعف ارتباط و اتحاد جامعه کارگری انتقاد کرد و گفت: متاسفانه کارگران دو کارخانه همجوار، با وجود آنکه روزانه بارها با همدیگر رو به رو می‌شوند، همدیگر را نمی‌شناسند.

موسوی از تشکل‌های کارگری خواست راهکاری بیندیشند تا کارگران بیشتر به هم نزدیک شوند و گفت: باید راهکاری اندیشیده شود که کارگران در انتخابات حضور جدی‌تری داشته و به جای آنکه از دیگران حمایت کنند، خودشان نامزد انتخابات شوند و جامعه کارگری تشویق شوند به نامزدهای کارگری رای بدهند.

وی با انتقاد از اینکه جامعه کارگری با نمایندگان خود در مراجع تصمیم گیری بیگانه هستند، گفت: اگر از کارگران بخواهید نمایندگان خودشان را معرفی کنند، تعداد کمی آنان را به نام و چهره می‌شناسند که ناشی از ضعف ارتباط و اطلاع‌رسانی است.

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران با یادآوری اینکه بارها در مذاکره با نمایندگان مجلس، وقت بسیاری صرف کرده‌ایم تا مشکلات و چالش‌ها را بازگو و تشریح کنیم، گفت: واقعیت تاسف‌آور این است که نمایندگان با مشکلات کارگری بیگانه هستند و برای آنکه بتوان طرحی را به جریان انداخت یا رای آنان را جلب کرد باید وقت گذاشت و مشکلات را به آقایان توضیح داد که آن هم زمان بر و چالش آفرین است، زیرا نمایندگان گمان می‌کنند به خاطر منافع خودمان این اطلاعات را مطرح می‌کنیم و در بسیاری از موارد واقعیت‌ها را باور هم نمی‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز