خبرگزاری کار ایران

بیکاران «سیساب» به دنبال جذب در صنایع محلی/ برای جذب بومی‌‌ها کاری انجام نشده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۳۹۲۰

دهیارروستای سیساب از توابع بخش گرمخان شهرستان بجنورد از عدم جذب نیروی کار بومی در صنایع محلی انتقاد کرد و گفت: بعد از سالها پیگیری برای جذب بومی‌‌ها هیچ کاری انجام نشده است.

حسن مهوشی (دهیار روستای سیساب از توابع بخش گرمخان شهرستان بجنورد) در تماس با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با اشتغال جوانان بیکار منطقه گفت: کارخانه سیمان و شهر صنعتی شماره سه بجنورد در مجاورت روستای «سیساب» کیلومتر ۳۵ محور بجنورد واقع شده است اما اهالی و جوانان بومی این روستای و سایر روستاهای منطقه جذب این کارخانه‌ها نمی‌شوند.

او با بیان اینکه قانون اولویت حق کار را به مردم بومی می‌دهد، افزود: وقتی مردم سیساب و روستاهای اطراف منطقه‌ بیشترین آسیب‌ها را از وجود صنعتی در پیرامونی خود ببینند، چرا  نباید از مزیت‌های وجود آن صنعت در منطقه‌ی خود استفاده کنند. در عین حال مردمی که در جوار صنایعی زندگی می‌کنند و به دلیل آلاینده‌های صنعتی بیشترین آسیب را می‌بینند، چرا باید حق‌شان ضایع شود.

مهوشی افزود: ساکنان قدیمی روستای سیساب و اطراف آن بیشتر کارگر و کشاورز هستند، و جوانان جویای کار و تحصیلکرده زیادی نیز وجود دارند که هیچکدام امکان جذب کار در این واحدها را ندارند.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از بیکاران منطقه نداریم اما بیکاران به جد خواستار این هستند که در صنایع محل سکونت خود شاغل شوند، افزود: اولویت اشتغال در صنایع بزرگ مثل سیمان بجنورد، بایستی جوانان بومی محلی باشد. در شرایطی که ما در سیساب و سایر روستاها همجوار جوان بیکار داریم، چرا از نیروهای غیربومی برای اشتغال در سیمان و شهر صنعتی بجنورد استفاده می‌شود؟

او با بیان اینکه جوانان بیکار منطقه نسبت به بکارگیری نیروهای غیربومی در سیمان بجنورد و شهر صنعتی شماره سه اعتراض دارند، در ادامه گفت: این عادلانه نیست که از شهرهای دیگر برای کار به سیساب و سایر روستاهای اطراف بیایند ولی جوانان ماهر و تحصیلکرده‌ی این روستا که منابع کشاورزی و دامداری خود را با راه‌اندازی این کارخانه از دست داده‌اند، بیکار باشند.

مهوشی افزود: جدا از مسئله بیکاری جوانان، خروج گرد و غبار غلیظ از دودکش این کارخانه موجب آلودگی هوای منطقه شده که علاوه بر بروز بیماری تنفسی برای ساکنان منطقه، ساکنان روستا در زمینه کشت و زرع دچار مشکل شده‌اند.

به گفته وی؛ افزون بر دود غلیظی که از دودکش کارخانه بلند شده و آسمان این منطقه را تیره و تار می‌کند، بعضا گرد و غبار ناشی از انفجارات معادن در اطراف کارخانه سیمان نیز مزید بر علت می‌شود.

وی گفت: سر و صدای دستگاه‌ها در حین کار، صدای انفجارات و گرد و غبار ناشی از آن عملا آسایش را از روستاییان این نواحی سلب کرده است.

دهیار روستای سیساب با بیان اینکه تاکنون چندین بار مشکلات ناشی از آلودگی و شکایت اهالی منطقه به مسوولان منعکس شده، افزود: تا کی باید مردم رنج دیده سیساب و سایر روستاهای منطقه شاهد بی‌عدالتی، تبعیض و محرومیت باشند؟ چرا مسئولان و نمایندگان مجلس استان به فکر مردم نیستند؟

خبرنگار: سیدعیسی موسوی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز