خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

مزد کارگران خباز مشهد کمتر از حداقل مزد قانونی است/ تن به توافق اجباری دادیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۶۲۷۶

رئیس انجمن صنفی کارگران خباز مشهد از افزایش کارگران خبر داد و گفت: دریافتی یک مزدبگیر کمتر از حداقل مزد قانونی است.

علی‌اکبر صاحبقرانی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین وضعیت دستمزد کارگران خباز توضیح داد: پس از افزایش دویست تومانی قیمت نان با کارفرمایان وارد مذاکره شدیم تا درباره افزایش مزد به توافق برسیم. شرایط به نحوی پیش‌رفت که ناچار شدیم با کارفرمایان به توافق اجباری تن بدهیم. درنظر داشتیم که در صورت پخت ۷ کیسه و نیم آرد در روز، یک شاطر مبلغ ۲۸۰ هزار تومان مزد دریافت کند اما در حال حاضر دریافتی روزانه یک شاطر مبلغ ۱۵۰ هزار تومان است. این موضوع به این معناست، کارگران ۱۳۰ هزار تومان کمتر از مبلغ مورد نظر خود دریافت می‌کنند. 

به گفته وی، کارگران خباز ۲۶ روز در ماه کار می‌کنند و بابت تعداد روزهای کارکرد خود مزد می‌گیرند. دریافتی ماهانه آنها کمتر از حداقل دستمزد مصوب کمیته مزد شورایعالی کار و مزایای آن است. دیگر مشاغل مثل نان‌گیر، چانه‌گیر، خمیرگیر و ناخن‌زن که در نانوایی‌ها شاغل هستند هم حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش دستمزد داشته‌اند. 

رئیس انجمن صنفی کارگران خباز مشهد تصریح کرد: خمیرگیر روزانه ۹۰ هزارتومان و نان‌گیر، خمیرگیر و ناخن‌زن هم روزانه ۱۰۵ هزار تومان مزد دریافت می‌کنند. خمیرگیر به دلیل اینکه نسبت به مشاغل دیگر سختی کار کمتری دارد، دستمزد کمتری دریافت خواهد کرد. 

وی اظهار کرد: متاسفانه حقوق ما از حداقل دستمزد قانون کار و مزایای آن کمتر است. هرچند پیشنهاد افزایش دستمزد از سوی کارگران منصفانه بود اما کارفرمایان توجهی به مطالبات ما نکردند. با توجه به اینکه دستمزد کارگران خباز منوط به افزایش قیمت نان است و دولت تمایلی به افزایش این کالای مصرفی ندارد، مزدبگیران ناچار هستند با همین دستمزد سازش کنند. برخی از افزایش قیمت نان سود خوبی به جیب خواهند زد اما برخی چیزی نصیبشان نخواهد شد. 

صاحبقرانی درباره اختلاف دستمزد میان شاغلان این گروه شغلی توضیح داد: البته برخی از نانوایی‌های که نان بیشتری می‌پزند و تعداد پخت آن‌ها به ۱۰ کیسه در روز می‌رسد، دستمزد بیشتری دریافت می‌کنند اما کارفرمایان نسبت به پرداخت مزد بیشتر اعتراض دارند. همچنین برخی نانوایی‌ها نیز کمتر از تعداد کیسه مصوب پخت دارند که به تبع آن، مزد کمتری به نیروهای خود می‌پردازند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز