خبرگزاری کار ایران

شرایط سخت کارگران کشاورز در ایالات متحده/ برخورداری از حقوق انسانی حق ماست

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۶۰۶۳

اشتغال در فضای بیرونی و زیر تیغ آفتاب بسیار جانکاه است اما بسیاری از کارگران جهان برای تامین معیشت خود در این شرایط سخت تن به کار می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از گاردین، بحرانی به نام تغییرات شدید آب و هوایی دستانش را روی گلوی انسان‌ها گذاشته و لحظه به لحظه فشارش را بیشتر می‌کند. این بحران علاوه بر ایجاد مشکلات زیست‌محیطی، روابط کار را نیز تحت تاثیر قرار داده است. کارگران بسیاری در زیر تیغ افتاب و گرمای جانکاه تابستان مشغول به کار هستند؛ اگرچه کار در زیر تابش مستقیم نور آفتاب سخت است اما آن‌ها به دلیل واهمه از بیکاری، دست از کار نمی‌کشند. 

اشتغال در زیر تیغ آفتاب

کارگران شاغل در مزارع ایالات متحده باید ساعت‌ها زیر آفتاب سوزان به سر ببرند تا درآمد ناچیزی به دست بیاورند. بحران بی‌آبی و تغییرات زیست محیطی علاوه بر اینکه امنیت شغلی آن‌ها را تهدید می‌کند بلکه جانشان را نیز هدف قرار داده است. یکی از کارگرانی که سابقه اشتغال در مزارع چندین ایالت این کشور را دارد، درباره وضعیت این گروه شغلی توضیح داد: در نگاه اول، شغلی ساده به نظر می‌رسد اما سختی‌های فراوان دارد. گرما و تابش خورشید تا حدود ساعت ۱۱ قابل تحمل است اما از این زمان به بعد، دیگر تحمل شرایط امکان‌پذیر نیست و جهنم واقعی آغاز می‌شود. 

به گفته کارگران، نوشیدن آب هم چندان تاثیری ندارد. گاهی اوقات حال کارگران به واسطه نوشیدن زیاد آب بهم می‌خورد و بالا می‌آورند. آنچه که مشخص است، دمای بدن کارگران به واسطه فعالیت در زیر تابش نور آفتاب بالا می‌رود و آن‌ها چاره‌ای جز نوشیدن آب ندارند. 

کارفرمایان نسبت به شرایط بی‌توجه هستند

کارفرمایان از ارائه وقت استراحت در حین کار به کارگران طفره می‌روند و بر اشتغال بی‌وقفه استمرار می‌ورزند. به گفته کارگران، هیچ قانونی از آن‌ها حمایت نمی‌کند و در اینجا بر ضرورت وجود قانون تاکید می‌شود. کارفرمایان با وجود اینکه شاهد شرایط طاقت‌فرسا و حال نامساعد کارگران هستند؛ بازهم بر کارمستمر تاکید می‌کنند. 

یکی از کارگران درباره رفتارهای ناشایست مزرعه‌داران توضیح داد: آیا اشتغال در ساعت ۱ و ۲ ظهر امکان‌پذیراست؟ هیچ‌کسی نمی‌تواند در گرمای طاقت‌فرسای ظهر تابستان اشتغال داشته باشد اما در مزارع فشار همه‌جانبه وجود دارد. ما حیوان نیستیم بلکه انسان هستیم و باید از مزایایی برخوردار باشیم. آنچه که مشخص است، حقوق ما نادیده گرفته می‌شود و امکان برو حادثه در هر لحظه وجود دارد. 

یکی دیگر از کارگران درباره شرایط کاری خود توضیح داد: تمامی کارگران تلاش می‌کنند تا کارهای خود را پیش از گرم شدن هوا به پایان برسانند، بنابراین با سرعت بیشتری امور محوله را انجام می‌دهند. اگر دمای هوا بازهم معتدل باشد، کار کردن در رزوهای تابستان سخت است. هیچ مکانی برای استراحت کارگران درنظر گرفته نشده است و اگر کارگری بخواهد در بین ساعات کاری، استراحت کند باید به اتوبوس کارگری برود که سیستم تهویه هوا ندارد. سایه‌بان هم برای کارگران تهیه نشده است. 

تعریف استانداردهای کار در گرما ضروری است

مارس ۲۰۰۲، پژوهشگران دانشگاه واشنگتن وضعیت اشتغال در گرمای هوا را بررسی کردند؛ یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد، با توجه به افزایش تعداد روزهای گرم سال و سه برابر شدن موج گرما، تعداد حوادث و بیماری‌های ناشی از کار در آمریکا افزایش یافته است. ژوئن ۲۰۲۱ گرم‌ترین، ژوئن ثبت شده در تاریخ این کشور است. 

انجمن‌های صنفی کارگری خواستار صدور قوانین حفاظت از کارگران در برابر گرما هستند؛ پیش از آغاز موج جدید گرما در سطح جهان، آن‌ها از اداره ایمنی و بهداشت شغلی آمریکا (اوشا) درخواست کردند تا استانداردهایی را در این زمینه تبیین کند. سازمان اوشا می‌تواند با ارائه استانداردهای در زمینه گرما وتبیین آیین‌نامه‌هایی درباره سایه‌بان، آب و استراحت کافی حین کار از کارگران حمایت کند. برخی از وکلای کارگران نیز تلاش می‌کنند تا با تحت فشار قراردادن مسئولان ایالتی، آن‌ها را مجاب کنند تا استانداردها و لوایحی برای حفاظت از کارگران ارائه دهند. 

بر اساس داده‌های اداره آمار کار، ۵۳ کارگر در ایالات متحده به دلیل شدت گرما در سال ۲۰۱۹ جان خود را از دست داده اند؛ بحران آب و هوا نیز باعث سخت‌تر شدن شرایط شده و کارگران در شرایط خطرناک‌تری قرار می‌دهد. استرس‌های ناشی ازکار و گرما باعث بروز مشکلات کلیوی، قلبی‌عروقی و آسم می‌شود. همچنین مرگ‌های ناشی از حوادث کار را چندین برابر می‌کند. 

وضعیت نابسامان کارگران مهاجر

به نقل از موسسه سیاست‌گذاری مهاجرت، حدود ۲.۱ میلیون کارگر مهاجر در مشاغل مرتبط با کاشت، برداشت، فرآوری و فروش مواد غذایی در ایالات متحده مشغول به کار هستند و نقش اساسی در بخش غذایی آمریکا دارند. در حالی که مهاجران ۱۷ درصد از کل کارگران غیرنظامی شاغل در ایالات متحده را در بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ تشکیل می‌دادند. آن‌ها نقش موثری در تولید مواد غذایی داشتند و ۲۲ درصد از کارگران را در زنجیره تامین مواد غذایی ایالات متحده تشکیل دادند. 

یک کارگر بومی درباره نیروی کار مهاجر توضیح داد: اگرچه دستمزد کمتری نسبت به ما دریافت می‌کنند اما بسیار فداکاری هستند؛ بسیاری از مواقع غذای خود را با ما به اشتراک می‌گذارند. به طور قطع، جلوگیری از بروز حادثه به طور کامل غیرقابل اجتناب است. 

مزارع خانوادگی و دام‌پروری‌ها در واقع شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند که کارگران را استثمار می‌کنند. مخالفت و گفتن کلمه «نه»، تنها کاری است که کارفرما در قبال مطالبات کارگران انجام می‌دهد. اگر این کارگران ساعات کار موظفی خود را کامل انجام ندهند، دستمزد آن روز پرداخت نخواهد شد. این در شرایطی است که کارفرما برای اضافه‌کار هیچ حقوقی پرداخت نمی‌کند. کارگران مهاجری که در ایالات متحده اشتغال دارند با شرایط کار و زندگی سخت، بهره‌کشی، خطر اخراج و بیکاری روبرو هستند. همه‌گیری ویروس کرونا، شرایط حاکم بر محیط‌های کار سخت کرده است اما کارگران مهاجر که در صنایع کشاورزی اشتغال دارند، تحت تاثیر آسیب‌های بیشتری قرار گرفته‌اند. قدرت چانه‌زنی آن‌ها به دلیل ترس از اخراج و دیپورت شدن به سرزمین مادری، پایین آمده است. تمامی این شرایط سبب می‌شود تا حتی در زیر تیغ آفتاب برای دستمزدی ناچیز تلاش کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز