خبرگزاری کار ایران

تعطیلی در روز جهانی کارگر حق قانونی است/ امنیت شغلی، معیشت و درمان خواسته کارگران در روز جهانی کارگر است

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۰۰۷۱

دبیر اجرایی خانه کارگر استان گیلان گفت: به رسمیت شناختن حقوقی که طبق قانون کار برای کارگران در روز جهانی کارگر در نظر گرفته شده است، حداقل کاری است که کارفرمایان می‌توانند برای تکریم نیروی کار انجام دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن ایزدی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت یازدهم اردیبهشت (روز جهانی کارگر) برگزار شد، ضمن تبریک هفته کار و کارگر و روز جهانی کارگر با گرامیداشت یاد و خاطره ۴۱۸ شهید کارگر استان گیلان گفت: در تقویم رسمی ۱۱ اردیبهشت به عنوان روز جهانی کارگر نامگذاری شده و طبق قانون اساسی کشور ما نیز این روز برای کارگران زحمتکش تعطیل اعلام شده است.

وی در ادامه نقش کارگران را در براندازی رژیم ستم‌شاهی بی‌بدیل عنوان کرد و افزود: کارگران در پیروزی انقلاب اسلامی ایران و سرنگونی رژیم فاسد پهلوی سهم بسزایی داشتند، پس از پیروزی انقلاب نیز کارگران در دو سنگر تولید و سنگر دفاع از خاک و تمامیت ارضی کشور نقش ارزنده و چشمگیری را ایفا نمودند.

این فعال کارگری در ادامه با اشاره به توجه ویژه حضرت امام(ره) به قشر کارگر اظهار داشت: حضرت امام(ره) بارها در فرمایشات خودمی‌فرمودند که یک موی کوخ نشینان به همه کاخ نشینان ترجیح دارد.

ایزدی تصویب قانون کار و تاسیس تشخیص مصلحت نظام را از یادگارهای امام در خصوص حمایت از قشر کارگر عنوان کرد و افزود: بنیانگذار بزرگ انقلاب انصافا برای کارگران کم نگذاشتند و همیشه حامی و پشتیبان کارگران در زمان حیات پربرکت‌شان بودند و پس از رحلت ایشان رهبر معظم انقلاب نیز بارها در فرمایشات خود حمایت از کارگران را تاکید داشته‌اند و همواره به مسولان نظام و دولت تاکید کرده‌اند که در راستای احقاق حق کارگران تمامی تلاش خود را به کار ببندند اما متاسفانه مسولان در عمل بطور کلی کارگران را فراموش کرده‌اند.

دبیر اجرایی خانه کارگر گیلان در ادامه افزود: در حال حاضر اکثر کارخانه‌های استان تعطیل و نیمه تعطیل هستند و آمار بیکاری در استان بخصوص در میان قشر جوان‌ بسیار بالاست. در نظام مقدس جمهوری اسلامی این شایسته نیست که کارخانجاتی چون فرش گیلان، ایران برک، نخ خاور… که یک روز در گذشته سرمایه‌های بزرگ این استان بودند، تعطیل باشند.

دبیر اجرایی خانه کارگر گیلان در ادامه مهم‌ترین معضل جامعه کارگری را در حال حاضرعدم امنیت شغلی، معیشت و بحث درمان عنوان کرد و افزود: طبق نظر کارشناسان اقتصادی خط فقر در کشور حدود ۸و نیم تا نه میلیون تومان عنوان شده است در صورتیکه حقوق کارگران ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان است و این رقم یک سوم خط فقر هم‌نیست، آیا یک‌ مسئول با این مبلغ حقوق می‌تواند یک ماه زندگی خود را بگذراند؟

او در ادامه تاکید کرد: در بحث‌ عدم امنیت شغلی قراردادهای موقت، یکماهه، سه ماهه و یکساله بدترین ظلم به کارگران است، در بحث درمان هم که با حجم عظیم جامعه کارگری که ۴۹ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند یک بیمارستان پاسخگوی درمان این قشر عظیم نیست و خواسته ما از دولت محترم و نمایندگان مجلس این است که نسبت به حل این معضلات تدابیر اساسی بی‌اندیشند، چون کارگران واقعا در این خصوص مظلوم واقع شده‌اند و صدایشان هم به جایی نمی‌رسد و متاسفانه گوش شنوایی برای شنیدن صدای مظلومیتشان وجود ندارد.

دبیر اجرایی خانه کارگران گیلان در ادامه افزود: متاسفانه وضعیت بازنشستگان تامین اجتماعی هم بهتر از وضعیت کارگران نیست و آن‌ها نیز با مشکلاتی عدیده دست به گریبان هستند. حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نسبت به بازنشستگان کشوری و لشکری بسیار ناچیز است.

ایزدی در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: خواسته ما از دولت و مجلس این است تا امنیت شغلی را به کارگران برگرداند.

در ادامه غلامرضا خوالگر (رئیس هئیت مدیره کانون شوراهای هماهنگی کار استان گیلان) ضمن تبریک روز جهانی کارگر به زحمتکشان عرصه کار و تولید افزود: در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه کارگران امنیت شغلی و وضعیت معیشتی است، کارگران از دولت جمهوری اسلامی توقع و انتظار بیشتری دارند، خواسته کارگران این است که تبعیض و بی‌عدالتی حذف و قوانین کار بدرستی اجرا شود.

وی افزود: متاسفانه دولتمردان ما نسبت به کارگران عوام فریبی می‌کنند و در حرف یک چیز می‌گویند و در عمل کاری دیگر انجام‌می دهند، آمارهایی که در خصوص افزایش حقوق و دستمزد کارگران در رسانه‌ها اعلام می‌شود واقعی نیست.

وی افزود: خواسته ما از دولت و مسولین این است که آمار واقعی را اعلام کنند، رقم دستمزدی که بر روی سفره کارگر مشهود است ۴ میلیون و ۲۰۰ نیست بلکه همان ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

خوالگر در خاتمه افزود: کارگران عزت می‌خواهند، امنیت شغلی و معیشت می‌خواهند خواسته ما از مسولان این است که عزت را به کارگران برگردانند.

در ادامه مرضیه مهدوی (رییس اتحادیه زنان خانه کارگر گیلان و عضو هییت مدیره کانون بازنشستگان شهرستان رشت) با انتقاداز عملکرد رئیس سازمان برنامه بودجه کشور افزود: در خصوص اجرای طرح همسان‌سازی آقای نوبخت می‌گویند دولت مبلغی را به این امر اختصاص داده است اما در این خصوص در عمل ما چیزی ندیدیم. خواسته ما این است که اقای نوبخت خیلی شفاف بفرمایند چرا تاکنون این مبلغ به همسان‌سازی اختصاص پیدا نکرده است.

وی در ادامه افزود: در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان این طرح از سال ۸۸ در مجلس تصویب شده اما تاکنون علیرغم تمام پیگیریهای مسولان جامعه کارگری اجرایی نشده در صورتیکه در طول این سال‌ها چندین بارحقوق بازنشستگان لشکری و کشوری افزایش پیدا کرده است اما بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان در انتظار همسان‌سازی حقوق خود هستند.

رئیس اتحادیه زنان خانه کارگر در ادامه با اشاره به سخنان سهیلا جلودارزاده (رییس اتحادیه زنان خانه کارگر کشور) گفت: خانم جلودارزاده خبردادند که طرحی به مجلس در خصوص پرداحت ۶۰درصد حداقل حقوق به زنانی که در موسسه‌های کاریابی برای کار مراجعه کرده‌اند و موفق به اشتغال نشده‌اند و همچنین برای زنان سرپرست خانوار شاغل آسیب دیده از کرونا پرداخت شود. این طرح به مجلس رفته است که مجلس این طرح را برگشت داده دوباره این طرح به مجلس رفته که اگر این طرح اجرایی بشود کمک شایانی به زنان سرپرست خانوار بیکار و زنان سرپرست خانوار که مشاغل خود را در اثر کرونا از دست داده‌اند خواهد شد.

همچنین ابراهیم یوسف زاده (رئیس کانون بازنشستگان شهرستان رشت) در ادامه این نشست اظهار داشت: بازنشستگان تامین اجتماعی در حال حاضر مظلوم‌ترین قشر جامعه هستند، کسانیکه سال‌ها در انتظار همسان سازیرحقوق و در وعده و وعید مسولان و در میان هجمه‌ای از اخبار از طرحی که تاکنون محقق نشده است و متاسفانه از سال ۸۸ که این طرح در مجلس تصویب شد تاکنون اجرایی نشده و در یک چرخه معیوب بازنشستگان در انتظارند و همچنان چشم امیدشان به دولت و سازمان تامین احتماعی است تا این طرح اجرایی شود.

وی در ادامه افزود: بازنشستگان تامین اجتماعی و افزایش حقوق و همسان‌سازی حقوق آن‌ها در مقایسه با حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری رقم واقعا کم و ناچیزی است.

وی در ادامه با ابراز تاسف از وضعیت نابسامان معیشت بازنشستگان تامین اجتماعی به خبرنگاران گفت: بازنشستگان در فقر مطلق و در یک وضعیت اسفناک به سر می‌برند.

وی علت تجمع مستمر بازنشستگان تامین اجتماعی در مقابل سازمان تامین اجتماعی و ساختمان کانون بازنشستگان را فشارهای معیشتی و اقتصادی خواند و افزود: البته در میان این افراد، افرادی سود جو و اغتشاشگر وجود داشتند که توسط مسولان ذیربط شناسایی شدند.

وی تجمع بازنشستگان را تجمع معیشتی عنوان کرد و افزود: بازنشستگان هیچ کدام مقاصد سیاسی و قصد سو نداشتند. خواسته آنان کاملا معیشتی و صنفی بود.

یوسف زاده در خاتمه خواستار توجه ویژه دولت، مجلس و مسولان به مطالبات به حق بازنشستگان، علی الخصوص اجرای درست طرح همسان‌سازی حقوق و اعطای تسهیلات به بازنشستگان تامین اجتماعی همانند اعطای تسهیلات به بازنشستگان کشوری شد. وی خاطرنشان کرد: ما بازنشستگان تامین اجتماعی خواستار عدالت اجتماعی نسبت به مطالبات به حق و قانونی و صنفی خود هستیم.

در خاتمه این نشست حسینی (رییس انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان رشت) ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۴ هزار نفر کارگر ساختمانی در استان گیلان وجود دارند، گفت: مهمترین معضل کارگران ساختمانی در حال حاضر مشکل بیمه آن‌هاست.

وی افزود؛ از سال ۹۷ تاکنون ۹ هزار نفر از این کارگران در انتظار تخصیص سهمیه بیمه خود هستند و تمامی مراحل را گذرانده‌اند بازرسی هم شده‌اند اما هنوز سهمیه بیمه آن‌ها به استان ابلاغ نشده است.

وی افزود: خواسته ما از دولت این است که کارگرانی که سن‌شان بالا هست را حداقل با حقوق ده روز بازنشسته کنند.

وی در ادامه مشکل دیگر کارگران ساختمانی را شامل نبودن آن‌ها به بیمه بیکاری و همچنین شامل نبودن شغل آن‌ها در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور عنوان کرد و درپایان این نشست گفت: بیشترین آمار فوتی و حوادث ناشی از کار مربوط به کارگران ساختمانی است اما آن‌ها در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور و بیمه بیکاری نیستند و این واقعا ظلم بزرگی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز