خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

احکام متناسب‌سازی بازنشستگان تامین اجتماعی دائمی است/ ترمیم مستمری غیرحداقل بگیران از اردیبهشت آغاز می‌شود/ بدهی دولت به تامین اجتماعی به ۳۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۲۴۲۳

رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی، گفت: «برخی از بازنشستگان تامین اجتماعی (سایر سطوح) که در مرحله جدید اجرای همسان سازی، کمتر از رقم پیش بینی شده را دریافت کرده باشند، در اردیبهشت مابه التفاوت حقوقشان ترمیم و پرداخت خواهد شد.»

علی اصغر بیات (رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: «متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران تامین اجتماعی بعد از حدود ۱۲ سال اجرا شد؛ البته مهر ماه سال گذشته یک مرحله متناسب‌سازی برای بازنشستگان کشوری و لشکری انجام شد که در نتیجه شکاف و تبعیضی بین مجموعه‌ی ما با آن‌ها اتفاق افتاد؛ کما اینکه در اسفند ۹۸ حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود و آن‌ها ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کردند.» 

وی افزود: «بازنشستگان تامین اجتماعی از محل متناسب‌سازی ۱۸ درصد افزایش حقوق داشتند اما آن‌ها ۷۶ درصد. این تبعیض مورد اعتراض کانون عالی قرار گرفت تا به هر شکل ممکن برطرف شود. روی همین حساب، کانون عالی و کانون‌های بازنشستگان در جریان تصویب بودجه عمومی سال ۱۴۰۰ با نمایندگان لابی کردند. چندین جلسه با آقای نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و آقای قالیباف، رئیس مجلس داشتیم تا توانستیم کمیسیون تلفیق بودجه را به در نظر گرفتن ۸۹ هزار میلیارد تومان برای رد دیون دولت بابت متناسب‌سازی در بودجه، راضی کنیم.» 

رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی، افزود: «البته پیش از اجرای قانون بودجه ۱۴۰۰، در اسفند ماه سال گذشته مبلغ ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به صورت علی‌الحساب به حساب بازنشستگان واریز شد؛ البته بودند افرادی که متناسب با سابقه بیمه‌پردازی از بابت اسفند ماه پول دریافت کرده باشند که قاعدتا رقم آن کمتر از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. این رقم مربوط به اسفند ماه بود و در اجرای متناسب‌سازی به فروردین ماه تسری نمی‌یابد.» 

بیات با اشاره به آغاز مرحله‌ی دوم متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، گفت: «مرحله دوم با تمرکز بر رفع تبعیض میان بازنشستگان صندوق‌ها آغاز شد. تلاش کردیم که بازنشسته‌ی حداقل‌بگیر دارای ۳۰ سال پرداختی با بازنشسته‌ی حداقل‌بگیر کشوری و لشکری همسان شود؛ سایر سطوح هم به همین شکل؛ البته در فرایند متناسب‌سازی مرحله اول اتفاقی برای بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور رخ داد که بر مبنای آن سازمان سنوات استحقاقی این گروه از بازنشستگان را ارفاقی تشخیص داده بود و در نتیجه بر مبنای ۳۰سی‌ام مبلغ متناسب‌سازی لحاظ نشده بود. این موضوع مورد اعتراض ما قرار گرفت و در نهایت در اسفند ماه محاسبه و معوقه‌ی آنهم پرداخت شد.» 

وی با اشاره به میزان رد بدهی دولت در قانون بودجه ۱۴۰۰ و تاثیر آن بر اجرای متناسب‌سازی مرحله‌ی دوم، افزود: «۸۹ هزار میلیارد تومان به این منظور در نظر گرفته شده است اما بدهی دولت به سازمان به ۳۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. مطابق برنامه ششم قرار بود که سالی ۱۰ درصد از بدهی دولت به تامین اجتماعی پرداخت شود و تا پایان سال اجرای برنامه یعنی ۱۴۰۰، صفر شود. متاسفانه به صفر که نرسیده هیچ به بدهی‌اش هم اضافه شده است.» 

رئیس کانون عالی بازنشستگان تصریح کرد: «بنابراین سازمان از دولت طلبی سنگینی دارد و اگر دولت مطالبات سازمان را درست و حسابی پرداخت کند، سازمان هم می‌تواند به تعهدات خودش و راجع به مجموعه‌ی بازنشستگان اقدام‌های لازم را انجام دهد. با این حال احکام متناسب‌سازی مستمری‌بگیران تامین اجتماعی دائمی است. سال گذشته هم زمانی که دیدیم مبالغ متناسب‌سازی جدا از فیش حقوقی در نظر گرفته شده است، خواهان تجمیع آن در مستمری شدیم تا با دائمی شدن احکام بازنشستگان از آن منتفع شوند.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز