خبرگزاری کار ایران

پاسخ به پرسش‌های مخاطبان «کارگر ایرانی» درمورد دستمزد و عیدی

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۵۲۷۷

برنامه کارگر ایرانی، امروز (یکشنبه، ۱۰ اسفند) از طریق اینستاگرام پخش شد. میهمان این برنامه به پرسش‌هایی در مورد مزد ۱۴۰۰، عیدی کارگران، بیمه رانندگان و مستمری بازنشستگان پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برنامه «کارگر ایرانی» طبق روال یکشنبه‌های هر هفته، عصر امروز (۳ اسفندماه) در خانه کارگر برگزار شد. 

فتح‌الله بیات (رئیس اتحادیه کارگران قراردادی) مهمان این برنامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر دریافت چک و سفته از کارگران از سوی کارفرما گفت: ماده واحده‌ای مبنی بر دریافت چک و سفته از کارگر در قانون کار نیامده است. برخی از کارفرمایان به عنوان ضمانت چک یا سفته دریافت می‌کنند. صاحبان مشاغل نباید از ضمانت دریافتی سوءاستفاده کنند و حقوق، مزایا و بیمه کارگران را ضایع کنند. 

کارشناس برنامه در ارتباط با کار در روزهای تعطیل گفت: اگر یک کارگر در روزهای تعطیل کار کند، کارفرما باید ۴۰ درصد بیشتر از دستمزد پرداخت کند. 

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی درباره عیدی کارگران توضیح داد: کلیه کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نبایستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند. مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یکسال در کارگاه کار کرده‌اند باید به ماخذ ۶۰ روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه گردد. مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده در فوق تجاوز نماید. در کارگاه‌هایی که مطابق رویه جاری کارگاه بیش از مبالغ فوق پرداخت می‌نمایند. عرف کارگاه معتبر خواهد بود. عیدی سالانه یا پاداش آخر سال جمعاً معادل یک دوازدهم میزان معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات مستقیم است. 

بیات در ارتباط با نحوه عقد قرارداد در کارگاه‌های خیاطی گفت: قرارداد می‌تواند به صورت کامزدی و کارساعاتی انجام شود. نوع قرارداد باید بر اساس محیط کارگاه منعقد شود، اگر یک کارگر در کارگاه حاضر شود باید از مزایای قانون کار برخوردار شود. 

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی درباره دستمزد توضیح داد: افزایش دستمزد کارگران بر مبنای ماده ۴۱ قانون کار تعریف می‌شود. بر اساس این ماده قانونی، حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود. همچنین حداقل مزد بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد باید به اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانواده، که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود را تامین نماید. 

وی درباره زمان اعلام دستمزد ۱۴۰۰ گفت: روزهای واپسین اسفند و پیش از آغاز سال جدید، دستمزد باید مشخص شود. مزد ۹۹ در تیرماه مشخص و استرس بر کارگران وارد شد. افزایش قیمت‌ها را تجربه کردیم که با دستمزد تعیین شده، اختلاف فاحشی داشت. حداقل سالی دو بار باید افزایش دستمزد داشته باشیم. 

بیات درباره بیمه و سختی شغل گفت: رانندگان تاکسی از بیمه اختیاری برخوردار هستند. هفته گذشته، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، لیست رانندگان واقعی سازمان تاکسیرانی را مطالبه کرده بود. برخی از رانندگان تاکسی، دو شغله یا بازنشسته هستند و به همین دلیل مدیرعامل تامین اجتماعی چنین درخواستی کرده بود. پس از ارائه لیست، شرایط رانندگان تاکسیرانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. رانندگان تاکسی‌های اینترنتی نیز مشمول این شرایط هستند. برخی از رانندگان جزو مشاغل سخت و زیان‌آور هستند. اگرچه کار آن‌ها سخت است ولی شامل مشاغل سخت و زیان‌آور نمی‌شوند. رانندگانی که مسئولیت حمل زباله و مواد شیمیایی را برعهده دارند، شامل مشاغل سخت و زیان‌آور هستند. شغل رانندگان شرکت واحد نیز ماهیتا سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود. 

این کارشناس روابط کار درباره بیمه بیکاری کارگران ساختمانی گفت: کارگران ساختمانی، نه تنها قرارداد کار ندارند؛ بلکه کارفرمای آن‌ها نیز مشخص نیست. کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه بیکاری نیستند. نه تنها این گروه شغلی تحت پوشش بیمه بیکاری نیستند بلکه بیمه تامین اجتماعی آن‌ها نیز سهمیه‌ای است. امیدوارم نمایندگان مجلس یازدهم، تصمیمی درباره وضعیت بیمه این گروه کارگری بگیرند. 

۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان به عنوان سبد معیشت خانوار درنظر گرفته شده است. او درباره دستمزد و احتمال افزایش دستمزد گفت: بر اساس برآورد شورایعالی کار، این رقم حداقلی است و بر اساس فشارها کارفرمایان به این نتیجه رسیده‌اند. این رقم را بیشتر می‌دانند. اگر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به دستمزد اضافه شود ما به سبد معیشت سال ۹۹ و با تمام دریافتی‌ها به این مبلغ می‌رسیم. بر اساس مذاکرات گفته‌ایم که حدود ۷۰ درصد معوقات دستمزد داریم. نمایندگان دولت به این موضوع توجه کنیم. اگر به صورت پلکانی این قم را افزایش می‌دانند به این نتیجه نمی‌رسیدیم. 

او درباره سابقه بیمه سربازی تضیح داد: اگر قبل از اعزام به خدمت سربازی سابقه بیمه داشته باشید، سنوات برای شما ثبت خواهد شد. اگر در مناطق جبهه و جنگ حضور نیز داشته باشند، مشمول آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور می‌شوند. 

او درباره دریافتی مستمری دوران بازنشستگی گفت: اگر کارگری سابقه ۳۵ سال بیمه‌پردازی داشته باشد، در دوران بازنشستگی ۳۵ روز مستمری دریافت خواهد کرد. قانونی در مجلس تصویب شده است، آقایان ۶۰ و زنان ۵۰ساله با ۱۰ سال سابقه بیمه، می‌توانند بازنشسته شوند. این افراد به ازای ۱۰ روز در ماه مستمری ماهانه دریافت می‌کنند. مردان با ۶۰ سال سن می‌توانند بازنشسته شوند و در صورتی که آن‌ها ۲۰ سال یا بیشتر سابقه داشته باشند، مستمری کامل را دریافت می‌کنند. زنان با ۲۰ سال سابقه و ۴۲ سال سن می‌توانند تقاضای بازنشستگی بدهند، اما این افراد به ازای ۲۰ روز در ماه حقوق می‌گیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز